Uusi kirja vastaa kattavasti rakentamisen arvonlisäverotuksen kysymyksiin

Mistä, miten ja milloin rakentamisen arvonlisävero maksetaan ja kuka sen maksaa? Miten arvonlisävero määräytyy esimerkiksi työyhteenliittymissä ja alliansseissa? Entä jos yritys harjoittaa omaan lukuun rakentamista? Tuore, kattava opas rakennusyritysten taloushallinnosta vastaaville on ilmestynyt.

Vastailmestyneessä rakentamisen arvonlisäverotukseen keskittyvässä kirjassa käsitellään kattavasti rakentamispalveluiden arvonlisäverokäsittelyä. Peruskäsitteisiin tutustumisen jälkeen paneudutaan arvonlisäveron erityiskysymyksiin eri rakentamismuotojen osalta. Runsaat käytännönläheiset esimerkit havainnollistavat tekstiä. Lisäksi on huomioitu uusin oikeuskäytäntö rakentamiseen liittyen. Kirjasta saa vastauksen muun muassa seuraaviin rakentamisen arvonlisäverotusta koskeviin kysymyksiin: Miten tulee toimia, jos ostaja tai myyjä on ulkomainen yritys? Milloin maksetaan arvonlisävero kiinteistöhallintapalveluista ja kiinteistöjen luovutuksista? Miten yrityksen tulee huomioida arvonlisävero metalliromun ja rakennusjätteen kaupassa? Kirjassa tarkastellaan myös rakennusliikkeen vähennysoikeutta sekä annetaan esimerkit arvonlisäveron kirjaamiseen ja oikeisiin laskumerkintöihin. Lisäksi kirjassa käsitellään arvonlisäveron ilmoittamista ja maksamista, muutoksenhakuprosessia ja siihen liittyviä määräaikoja.

KTT Nina Sainio toimii arvonlisäverotuksen johtavana asiantuntijana Sisä-Suomen yritysverokeskuksessa. Hän on toiminut aiemmin yliopistonlehtorina sekä opettaa ja toimii yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa. Ninalla on laajaa käytännön kokemusta suuresta tilintarkastusyhtiöstä.

KTM Juha Kuusala toimii Verohallinnon Yritysverotusyksikössä ylitarkastajana vastuualueenaan erityisesti arvonlisäveropohjaisen harmaan talouden torjunta. Rakennusalan arvonlisäverotus on hänen keskeinen osaamisalueensa. Juha on ollut mukana asiantuntijana muun muassa sekä rakennusalan että romumetallikaupan käännetyn arvonlisäveron lakimuutoshankkeissa.

Rakentamisen arvonlisäverotus

Juha Kuusala, Nina Sainio

Kustantaja: Rakennustieto Oy, 2018

274 s. | mustavalkoinen | Koko 170x250, pehmeät kannet | 77 € (sis. alv)

ISBN 978-952-267-244-5

Lehdistökappaleet Virve Riikonen, virve.riikonen@rakennustieto.fi, puh. 050 3827 378

Kannen kuva:

Rakennustieto Oy on Rakennustietosäätiö RTS:n omistama, rakennusalan johtava tietotalo. Tuotamme tietoa ja työvälineitä rakennuttamiseen, suunnitteluun, rakentamiseen ja kiinteistöjen ylläpitoon. Tunnettuja tietotuotteitamme ovat RT-, LVI-, Ratu-, KH- ja Infra-kortistot ammattilaisille, sekä näihin kiinteästi liittyvät RYLit, rakentamisen yleiset laatuvaatimukset. RT-tuotetietokanta ja sitä hyödyntävä RT urakoitsijan tuotetieto ovat ratkaisu rakennustuotetiedon ja -dokumenttien hallintaan. Julkaisemme myös kirjoja ja ammattilehtiä. Päätoimipaikkamme on Helsingissä, myyntikonttorit Tampereella ja Kuopiossa, toimipisteet myös Tallinnassa ja Pietarissa. Lisätietoja www.rakennustieto.fi.