Lehdistötiedote 16.6.2011: Elintarviketurvallisuuteen liittyviä riskejä suurtalouskeittiöissä

Elintarviketurvallisuuden ylläpidon tärkeys on jälleen tapetilla erilaisten epidemioiden kaataessa eri ihmisryhmiä sängyn omaksi.

Raksystems Anticimexin tekemissä hygieniatarkastuksissa toistuvat selkeät ongelmakohdat suurtalouskeittiöiden hygieniatason suhteen. Esiintymistensä suhteen suuruusjärjestyksessä ne ovat: pakastimet, seinät/ovet/katto/lattiat/ikkunat, kylmävarastot, kuivavarastot ja astianpesulinjat. Kaikki edellä mainitut kohdat saivat prosentuaalisesti suurimmat maininnat poikkeamista verrattuina muihin tarkastuskohtiin.

Pakastimien osalta ongelmana ovat alimitoitettu varaston koko sekä asianmukaisen kiertojärjestyksen noudattamisen laiminlyönti. Lisäksi elintarvikepakkauksia säilytetään useasti lattioilla jolloin riskinä on elintarvikkeiden käsittelypintojen saastuminen.

Seinät/ovet/katto/lattiat/ikkunat Keittiöiden lattiapintojen puutteellisesta puhtaanapidosta ja huonosta kunnosta kirjattiin tarkastuksissa poikkeamia kaikkein runsaimmin. Puutteellisesti puhdistettujen lattiakaivojen lisäksi suurin yksittäinen syy keittiöiden kärpäsongelmille ovat olleet likaiset lattiapinnat. Kastuneet, mätänemistilassa olevat ruoantähteet ovat oiva kasvualusta hyönteisille.

Kylmävarastot Kylmävarastoissa poikkeamia aiheutti tuotteiden varastoiminen suojaamattomina. Useimmiten suojausta ja päivämäärämerkintöjä vailla olivat valmistetut ruoat, jotka varastoitiin kattiloissa tai vuoissa.

Kuivavarastoissa esiintyi usein avonaisia pakkauksia ja suojaamattomia tuotteita. Suojaamattomat raaka-aineet ovat alttiina laadun heikkenemiselle, mm. hajuille ja mauille sekä esim. allergisoiville aineille.

Astianpesulinjojen läheisyydessä varastoidaan usein pesuainekanistereita yms. astioita, joiden ympärille kerääntyy epäpuhtauksia koska niitä ei nosteta lattioiden pesun ajaksi ylös tai ne varastoidaan hyllyillä joihin osuu esim. roiskeita. Astioiden alla seisovat mätänemistilassa olevat ruoantähteet ja kosteus houkuttelevat kärpäsiä alueelle.

Lisäksi koko ajan kosteana pysyvät siivousvälineet toimivat oivina kasvualustoina erilaisille mikrobeille. Ilmanvaihtokanavien poistoilma-aukkoihin kerääntyy helposti pölyä ja rasvaa joka voi pudota ruokaan ilmavirtojen mukana. Runsas tavaramäärä varastotiloissa vaikeuttaa puhtaanapitoa.

Asiantuntijat suosittavat ulkopuolisen asiantuntijan tekemää tarkastusta mikäli vaikuttaa siltä, ettei koskaan ole kunnolla aikaa tarkastukseen, korjausohjelman tekemiseen ja sen toteuttamiseen. Kun kyseessä on asiakkaiden turvallisuus ja oma maine, kustannuskin jää hyvin kohtuulliseksi.

Lisätietoja antavat:

Aleksi Anttinen, Liiketoimintayksikön päällikkö, Pest & Hygiene, Raksystems Anticimex

Puh. 0207 495 708, aleksi.anttinen@racx.fi

Juha Aro, operatiivinen päällikkö, Pest & Hygiene, Raksystems Anticimex

Puh. 0207 495 709, juha.aro@racx.fi

Raksystems Anticimex on rakennus- ja kiinteistöalan sekä elintarvikehygienian palveluyritys. Olemme osa ruotsalaisen pörssiyhtiö Ratoksen omistamaa Anticimex-konsernia, joka on Pohjoismaiden suurin kuntotarkastusyhtiö. Suomessa olemme tehneet yli 50 000 kuntotarkastusta, tuhansia kuntoarvioita ja -tutkimuksia, hygieniatarkastuksia ja tuhoeläintorjuntasopimuksia.

Tarjoamme asiakkaillemme palvelukokonaisuuksia, joiden avulla varmistamme terveellisen ja laadukkaan elinympäristön. Toimimme aktiivisesti alan kehitystehtävissä kiinteistöjen ja kansallisomaisuutemme edunvalvojina.

Anticimex Ab perustettiin Ruotsissa vuonna 1934, Suomeen vuonna 2000. Insinööritoimisto Raksystems Oy perustettiin vuonna 1989.

Toimintaa Ruotsissa, Suomessa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa ja Hollannissa.

Anticimex Europen omistaja on ruotsalainen pörssiyhtiö Ratos Ab.

Anticimex-konsernin vuoden 2009 liikevaihto oli 170 miljoonaa euroa.

Konsernin 1700 työntekijää tekevät vuosittain noin miljoona asiakaskäyntiä.

www.racx.fi

Yrityksestä

Kansallisomaisuuden edunvalvontaa jo vuodesta 1989 Raksystems on vuonna 1989 perustettu rakennus- ja kiinteistöalan asiantuntijayritys. Olemme Suomen suurin kuntotarkastusyhtiö. Olemme tehneet yli 50 000 kuntotarkastusta ja -tutkimusta sekä suunnitelleet ja valvoneet satoja peruskorjaushankkeita. Tarjoamme asiakkaillemme palvelukokonaisuuksia, joiden avulla varmistamme kiinteistöomaisuuden arvon säilymisen ja terveellisen elinympäristön. Toimimme aktiivisesti alan kehitystehtävissä kiinteistöjen ja kansallisomaisuutemme edunvalvojina. Yritysfaktat Insinööritoimisto Raksystems Oy perustettiin vuonna 1989. Raksystems Insinööritoimisto Oy perustettiin vuonna 2014. Toimitusjohtaja Marko Malmivaara, DI. 18 toimipistettä – valtakunnallinen asiantuntijaverkosto. Työntekijöitä noin 100. Liikevaihto vuonna 2013 n. 11,8 M€. Ympäristöpolitiikkamme Vastuullisuus on yksi Raksystems Insinööritoimiston Oy:n perusarvoista. Raksystemsissä olemme sitoutuneet arvojemme mukaisesti ottamaan vastuuta yhteisestä ympäristöstämme. Lue lisää palveluistamme www.raksystems.fi