Jännevirran silta tuo turvaa teille ja vesille

Ramboll Finland Oy, Lehdistötiedote 11.3.2015 klo 9

Ramboll on voittanut Kuopion ja Siilinjärven rajalle suunnitellun Jännevirran sillan suunnittelukilpailun. Suunnittelutyö alkaa välittömästi ja sen on määrä olla valmis ensi vuoden elokuun loppuun mennessä.

Kuopion ja Siilinjärven rajalle suunniteltu 600 metriä pitkä Jännevirran silta kohentaa oleellisella tavalla tavallisten tielläliikkujien turvallisuutta. Vanha, rakenteiltaan epäluotettava ja ahtaaksi käynyt silta puretaan heti, kun uusi silta on valmis. Alikulkukorkeudeltaan 24-metrinen uusi silta helpottaa myös vesiliikennettä, jonka sujuvuus on ollut tähän asti riippuvaista avattavan sillan toimivuudesta.

Meillä ELY-keskuksessa on yhteinen näkemys Liikenneviraston kanssa siitä, että hankkeella on kiire. Vanha silta on käyttöikänsä päässä. Sillan kantavuus ei enää riitä. Kapeutensa takia silta on myös liikenneturvallisuusriski. Lisäksi muun muassa uitolle ja kaivannaisteollisuudelle tärkeää syväväylä risteää sillan kanssa, perustelee Pohjois–Savon ELY-keskuksen liikenne- ja infrastruktuurista vastaava johtaja Petri Keränen.

Laaja-alainen asiantuntemus tarpeen

Jännevirran silta muodostaa työmäärältään ja kustannuksiltaan noin 75 prosenttia Valtatie 9:n parantamishankkeesta. Koko projektin kustannusarvio on noin 46 miljoonaa euroa. Hyvä suunnittelu on ratkaisevan tärkeää sille, että kustannusarvio pitää ja että sillasta tulee teknisesti ja maisemallisesti korkealaatuinen.

― Aloitamme suunnittelun lähtötietomallin täydentämisellä ja yleissuunnitelman tarkistuksella, minkä jälkeen lähdemme maastoon. Siellä hankimme loput tarvittavat lähtötiedot tarkempaa suunnittelua varten laatimalla luonto- ja maisemaselvitykset sekä selvityksen alueella sijaitsevista historiallisista rakennuksista. Vasta tämän jälkeen on vuorossa tarkka tekninen suunnittelu, kertoo hankkeen toteutussuunnittelusta vastaava projektipäällikkö Seppo Parantala Ramboll Finland Oy:stä.

Parantala pitää Jännevirran siltaa ainutlaatuisena sekä teknisenä rakenteena että monin tavoin Kuopion seudun liikenneoloja muovaavana muutostekijänä.

Tavallinen tielläliikkuja tulee sillan valmistuttua huomaamaan eron entiseen muun muassa siinä, että enää ei tarvitse pelätä kapealle sillalle ajamista. Jännevirran yli voi jatkossa ajaa normaalia valtatienopeutta. Vesilläliikkujan puolestaan ei tarvitse enää kokea reistailevasta avattavasta sillasta aiheutuvia yllätyksiä, Parantala sanoo.

Projektipäällikkö Seppo Parantala, 040 844 1912, seppo parantola@ramboll.fi               Johtaja Petri Keränen, Pohjois–Savon ELY-keskus, 0400 197 187, petri.keranen@ely-keskus.fi

Seppo Parantala, Ramboll
Tavallinen tielläliikkuja tulee sillan valmistuttua huomaamaan eron entiseen muun muassa siinä, että enää ei tarvitse pelätä kapealle sillalle ajamista. Jännevirran yli voi jatkossa ajaa normaalia valtatienopeutta. Vesilläliikkujan puolestaan ei tarvitse enää kokea reistailevasta avattavasta sillasta aiheutuvia yllätyksiä.
Petri Keränen, Pohjois–Savon ELY-keskus