Kaupungit mukaan fiksuihin kehityshankkeisiin

Tekesin Fiksu kaupunki-ohjelman tavoitteena on tuoda myönteisiä muutoksia ihmisten asuin- ja työympäristöihin sekä luoda yrityksille mahdollisuuksia uusiin tuotteisiin ja palveluihin. Kaupungit ovat kehityksen avaintekijöitä esimerkiksi kaavoituksen, hankintojen ja energiavalintojen kautta.

Ramboll Management Consulting aktivoi Tekesin toimeksiannosta yrityksiä fiksujen kaupunkien kehittämisprojekteihin vuosina 2013-2017.

Ohjelmassa käynnistetään 3-6 pilottia eri puolilla Suomea, joiden avulla haetaan markkinakokemuksia ja testataan uusia ratkaisuja. Nämä voivat liittyä esimerkiksi lähienergiaan, avoimen datan hyödyntämiseen liikenteessä tai hiilijalanjäljen pienentämiseen.

— Kehittäminen toteutetaan aidoissa ympäristöissä käyttäjien, yritysten ja julkisen sektorin yhteistyönä. Tärkeää on erityisesti ICT-pohjaisten palvelujen upottaminen helppokäyttöisesti arkipäivän tilanteisiin, esimerkiksi liikkumiseen tai energiankäyttöön, kertoo ohjelman aktivaattorina toimiva johtaja Maarit Vuorela Rambollista.

Ohjelma tavoittelee yhteensä noin 100 miljoonan euron laajuisia hankkeita, joissa Tekesin rahoitus on noin 40 miljoonaa euroa. Rambollin tehtävänä on aktivoida kaupunkeja uudenlaisiin, kilpailukykyä lisääviin kehityshankkeisiin. Tekesissä ohjelmapäällikkönä toimii Virpi Mikkonen.

Fiksu kaupunki teema näkyy myös Rambollin kestävän kaupunkikehityksen aamiaistilaisuuksissa, joista ensimmäinen järjestetään torstaina 21.11. klo 8.30 alkaen.

Lisätietoja saat Tekesin Fiksu kaupunki -ohjelman webbisivuilta.

Maarit Vuorela, 358 400 702 339, maarit.vuorela@ramboll.com

Yrityksestä

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössämme työskentelee 13 200 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa toimimme maanlaajuisesti 2300 asiantuntijan voimin. Tarjoamme infrastruktuurin, ympäristön ja rakennusten suunnitteluun, rakennuttamiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä johdon konsultointiin liittyviä asiantuntijapalveluita. Työmme tavoitteena on luoda aidosti koko yhteiskunnan toimintaa kehittäviä ratkaisuja. Tässä onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstömme. www.ramboll.fi

Kehittäminen toteutetaan aidoissa ympäristöissä käyttäjien, yritysten ja julkisen sektorin yhteistyönä. Tärkeää on erityisesti ICT-pohjaisten palvelujen upottaminen helppokäyttöisesti arkipäivän tilanteisiin, esimerkiksi liikkumiseen tai energiankäyttöön.
Johtaja Maarit Vuorela, Ramboll Management Consulting