Keski-Suomen uudesta sairaalasta suunnitellaan muunneltava

Keski-Suomen sairaanhoitopiirin uusi sairaala suunnitellaan terveelliseksi ja turvalliseksi työympäristöksi, jossa potilaan tarpeet ovat ykkössijalla. Ramboll vastaa sairaalan geo- ja rakennesuunnittelusta, ja pääsuunnittelijana toimii JKMM Arkkitehdit.

— Rambollin tehtäviin kuuluu uuden sairaalan rakenne- ja geosuunnittelu. Tavoitteenamme on varmistaa, että lopputuloksesta tulee terveellinen ja turvallinen rakennus, joka on tilojen suhteen mahdollisimman muuntojoustava, kertoo projektinjohtaja Tapio Aho Rambollista.

Uuden sairaalan rakentamiseen päädyttiin, koska vuosien kuluessa useasti laajennetusta vanhasta sairaalasta oli muodostunut pirstaleinen toimintaympäristö. Lisäksi nykyisen sairaalan tiloista 60 % todettiin olevan täydellisen saneerauksen tarpeessa.

— Uuden sairaalan rakentaminen on kustannustehokkaampaa kuin vanhan korjaaminen. Rambollilla on kokemusta yhteistyöstä Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kanssa jo yli 40 vuoden ajalta. Uusi sairaala luo edellytykset yhteistyön jatkumiselle taas vuosikymmenien ajaksi, Aho toteaa.

Keski-Suomen uusi aluesairaala on kooltaan 74 000 m². Hanke käynnistyy erikoissuunnittelun osalta syyskuussa, ja yksityiskohtaisen suunnittelun on arvioitu kestävän noin 2,5 vuotta ja rakentamisen 3 vuotta. Sairaalan on tarkoitus valmistua vuonna 2019.

Tapio Aho puh. 050 553 9290

Ramboll Finland on osa kansainvälistä Ramboll Groupia. Suomessa toimimme maanlaajuisesti noin 1400 asiantuntijan voimin ja tarjoamme infrastruktuurin, ympäristön ja rakennusten suunnitteluun, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä johdon konsultointiin liittyviä asiantuntijapalveluita.

Yrityksestä

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössämme työskentelee 13 200 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa toimimme maanlaajuisesti 2300 asiantuntijan voimin. Tarjoamme infrastruktuurin, ympäristön ja rakennusten suunnitteluun, rakennuttamiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä johdon konsultointiin liittyviä asiantuntijapalveluita. Työmme tavoitteena on luoda aidosti koko yhteiskunnan toimintaa kehittäviä ratkaisuja. Tässä onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstömme. www.ramboll.fi

Tavoitteenamme on varmistaa, että lopputuloksesta tulee terveellinen ja turvallinen rakennus, joka on tilojen suhteen mahdollisimman muuntojoustava.
Tapio Aho, Ramboll