Leppävaaran uimahalli avattiin – Ramboll mukana suunnittelussa

Ramboll Finland Oy, Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 2.1.2016 klo 9

Täydellisesti peruskorjattu ja lähes kolminkertaiseksi laajentunut Leppävaaran uimahalli avataan tänään uimareille. Uimahalli maauimaloineen on yksi suurimmista Espoon kaupungin talonrakentamishankkeista. Ramboll on vastannut uimahallin peruskorjauksen ja laajennusosan rakenteiden suunnittelusta sekä geosuunnittelusta.

Uimahallin rakennuttamisesta on vastannut Espoon kaupungin Tilakeskus-liikelaitos, talonrakennuttaminen ja pääsuunnittelijana on toiminut Pöyry Finland Oy. Kohteen pääurakoitsijana on toiminut rakennusosakeyhtiö Hartela.

Hallin korjausta ja laajennusta ehdittiin Espoossa odottaa useita vuosia. Vuonna 1969 valmistunut arkkitehti Osmo Lapon suunnittelema uimahalli korjattiin perusteellisesti, mutta vanhaa kunnioittaen.

— Leppävaaran uimahalli ei ole virallisesti suojeltu kohde, mutta arkkitehtoniset arvot haluttiin huomioida korjaamisessa. Betonipalkit ja julkisivu säilyivät korjauksenkin jälkeen entisen näköisinä, vaikka sisätiloja järjesteltiin jonkin verran uudestaan. Esimerkiksi vanhan kahvilan tilalle on suunniteltu pukuhuoneita ja punttisali muutettu toimistotiloiksi, kertoo projektipäällikkö Tomi Laitinen Rambollista.

Rakennukselle tehtiin ns. luurankopurku, jossa kaikki vanha kantavia rakenteita lukuun ottamatta poistettiin ja rakennettiin uudelleen. Korjausrakennesuunnittelu tehtiin tiukasti nykyvaatimusten mukaisesti, ja vanhan allashallin yläpohjan betonipalkkien kantavuutta vahvistettiin mm. hiilikuiduilla.

Laajennuksella modernia ilmettä

Uimahallin peruskorjauksen lisäksi sitä päätettiin laajentaa reilusti. Laajennusosa onkin 2/3 osaa koko uimahallin kokonaispinta-alasta. Uuden osan julkisivussa on käytetty puuta ja lasia. Moderni uusi halli nivoutuukin erinomaisesti yhteen vanhan betoniosan kanssa.

Leppävaaran uimahallin ja maauimalan rakennukset ja rakenteet on perustettu paaluille. Tontin eteläosalla maauimalan uima-altaiden maanalaiset tasausaltaat ja huoltotunnelit on tehty tuettuina kaivantoina ja pihat ja putkilinjat pohjanvahvistettu pilaristabiloimalla. Vanhan rakennuksen edusta, johon laajennusosa liittyy kiinteästi, tuettiin kallioon ankkuroidulla porapaaluseinällä. Kohteen maarakennustyöt aloitettiin loppuvuodesta 2013.

Laajennuksen ansiosta halliin voitiin suunnitella uudet, toimivammat kahvila- ja kuntosalitilat. Myös allasosastolle on suunniteltu erilaisia altaita. Maauimalan puolelta löytyy kilpamittainen allas katsomoineen sekä kolmiratainen liukumäki, monitoimiallas ja pienten lasten kahluuallas.

Uimahalli ja maauimala valmistuivat marraskuun lopussa 2015.

Tomi Laitinen puh. 0400 897 500, tomi.laitinen@ramboll.fi

Kuva: Kuvatoimisto Kuvio Oy

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössämme työskentelee 13 000 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa toimimme maanlaajuisesti  yli 2 000 asiantuntijan voimin. Tarjoamme infrastruktuurin, ympäristön ja rakennusten suunnitteluun, rakennuttamiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä johdon konsultointiin liittyviä asiantuntijapalveluita. Työmme tavoitteena on luoda aidosti koko yhteiskunnan toimintaa kehittäviä ratkaisuja. Tässä onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstömme.

Tomi Laitinen, Ramboll