Mannerheimintien uudistaminen polkaistaan käyntiin

Lehdistötiedote 2.7.2015

Helsingin kaupungin yleisten töiden lautakunta on hyväksynyt suunnitelman Mannerheimintien liikennejärjestelyiden kehittämiseksi. Se koskee Mannerheimintietä noin 1,5 kilometrin mittaisella matkalla välillä Paavo Nurmen tie – Postikatu. Suunnitelman on laatinut Ramboll Finland Oy.

− Projekti on haastava, sillä Mannerheimintie on Helsingin tärkeimpiä sisääntuloväyliä ja yksi joukkoliikenteen pääväylistä. Mannerheimintiellä kulkee vuorokauden aikana noin 37 000 autoa ja raitiovaunua ja kesäaikaan tuhansia pyöräilijöitä. Liikenteen sujuvuuden varmistaminen hankkeen aikana on ensiarvoisen tärkeää. Lisähaastetta suunnittelulle on tuonut väylän kapeus, sillä ylimääräistä pelivaraa ei ole, toteaa yksikön päällikkö Helmer Berndtson Rambollista.

Suunniteltu uudistus on mittava. Siinä rakennetaan yksisuuntaiset pyörätiet ja -kaistat kadun molemmille puolille. Tavoitteena on jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen käytön edistäminen. Myös esteettömyys on huomioitu mm. suojateiden suunnittelussa.

Samassa yhteydessä saneerataan kunnallistekniikkaa sekä tehdään raitioliikennejärjestelyiden uusimisen vaatimia muutoksia katuihin. Raitiotien kiskoaluetta korotetaan, jolloin autojen aiheuttamat häiriöt raitioliikenteelle vähenevät. Pohjoisen Rautatiekadun ylittävä silta levennetään ja Pikkuparlamentin puiston reunaan rakennetaan uudet ramppiyhteydet Baanalle. Mannerheimintien katupuille aiemmin tehdyn kuntotutkimuksen perusteella koko puukujanne uudistetaan ja myös valaistus uusitaan.

Suunnitelma valmistuu syksyllä 2015 ja rakentaminen alkaa keväällä 2016. Rakentamiskustannus on noin 8,5 milj. euroa.

Lue lisää aiheesta: HKR Katu- ja puisto-osasto Katusuunnitelman selostus (pdf)

Helmer Berndtson, Yksikön päällikkö
Puh. 020 755 6226, helmer.berndtson@ramboll.fi

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössämme työskentelee yli 12 300 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa toimimme maanlaajuisesti 1 900 asiantuntijan voimin. Tarjoamme infrastruktuurin, ympäristön ja rakennusten suunnitteluun, rakennuttamiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä johdon konsultointiin liittyviä asiantuntijapalveluita. Työmme tavoitteena on luoda aidosti koko yhteiskunnan toimintaa kehittäviä ratkaisuja. Tässä onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstömme.

Liikenteen sujuvuuden varmistaminen hankkeen aikana on ensiarvoisen tärkeää. Lisähaastetta suunnittelulle on tuonut väylän kapeus, sillä ylimääräistä pelivaraa ei ole.
Helmer Berndtson, Ramboll