Ramboll mukaan kaukojäähdytyksen suurhankkeeseen Mekassa

Lehdistötiedote, Ramboll Group

Ramboll on solminut sopimuksen Saudi-Arabiaan Mekan kaupunkiin toteutettavasta mittavasta kaukojäähdytyshankkeesta. Kokoluokaltaan 500 megawatin (MW) kaukojäähdytyshanke edustaa huippusaavutusta, joka nostaa Rambollin maailman kärkijoukkoon kaukojäähdytyksen alalla. Projektista vastaavat Rambollin energia-asiantuntijat Tanskassa.

Mekassa on purettu viimeisten kahdeksan vuoden aikana noin 3 600 huonokuntoista rakennusta uuden jalankulkuväylän tieltä. King Abdul Aziz Road -hankkeen 3,65 km pitkä kävelytie ulottuu kaupungin laitamilta Suurmoskeijalle.

Väylän keskimääräinen leveys on 320 metriä. Hanke käsittää kaksi uutta tietä, metrolinjan, moskeijan sekä yli 200 yhteensä 100 000 asukkaalle suunniteltua tonttia. Ramboll toimii kaukojäähdytysosahankkeen teknisenä neuvonantajana ja konsulttina konseptisuunnittelussa, työnantajavaatimusasioissa ja hankinnoissa.

— Kyseessä on valtava projekti. Hankkeen 500 MW:n jäähdytystehoon tarvitaan 150 MW:n sähköteho, ja tällä on huomattava vaikutus sähköverkkoon. Alkuvaiheen toimituksiimme sisältyvät jäähdytyslaitosten suunnittelu, sijoitus ja lukumäärän määritys, putkiston suunnittelu sekä rakennusten putkiliittymiä koskeva neuvonta. Toisessa vaiheessa konsultoimme asiakasta jäähdytyslaitosten hankinnassa, kertoo Jens Ole Hansen, Rambollin kansainvälisten kaukoenergiatoimintojen johtaja Kööpenhaminasta.

Rakennushankkeen kokonaispinta-ala on 6,3 miljoonaa m2 ja toteutusaikataulu on noin kymmenen vuotta. Toimeksiantaja on Umm Al Qura for Development & Construction Company. King Abdul Aziz Road -hankkeen odotetaan parantavan alueen oloja mm. hajjin, pyhiinvaelluksen aikana.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: Karoliina Lehmusvirta, Markkinointi- ja viestintäjohtaja, Ramboll Finland Oy
040 581 3710, karoliina.lehmusvirta@ramboll.fi

Peter Heymann, Executive Director, Ramboll Energy
 +45 51 61 84 54, PEHA@ramboll.com

Jens Ole Hansen, Head of department, Ramboll Energy
+45 51 61 85 91, jeoh@ramboll.com

Ramboll on johtava suunnittelu- ja konsultointiyritys, joka perustettiin Tanskassa vuonna 1945. Yhtiön palveluksessa on noin 13 000 asiantuntijaa. Kansainvälisenä yhtiönä Rambollilla on vahva asema Pohjoismaissa, Isossa-Britanniassa, Pohjois-Amerikassa, Lähi-idässä sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella. Yli 300 toimistoamme 35 maassa mahdollistavat vankan paikallistuntemuksen yhdistämisen laajaan kansainväliseen osaamiseen. Tavoitteenamme on luoda innostavia ja vaativia ratkaisuja, jotka tukevat aidosti asiakkaidemme, loppukäyttäjien ja koko yhteiskunnan toimintaa. Globaalin Rambollin toimialat ovat: Kiinteistöt ja rakentaminen, Infra ja liikenne, Kaupunkisuunnittelu, Vesi, Ympäristö ja terveys, Energia, Öljy ja kaasu sekä Johdon konsultointi.
www.ramboll.com

Kyseessä on valtava projekti. Hankkeen 500 MW:n jäähdytystehoon tarvitaan 150 MW sähköä, ja tällä on huomattava vaikutus sähköverkkoon.
Jens Ole Hansen, Ramboll Energia