Ramboll mukana Tampereen asemakeskuksen ideakilpailun voittajatiimissä

Tampereen Asemakeskuksen kansainvälinen suunnittelukilpailu on ratkennut. Nykyisen rautatieaseman seutua aletaan suunnitella Reconnecting Tampere -nimisen kilpailutyön pohjalta. Ramboll on mukana voittoisassa työryhmässä liikenteen suunnittelun ja kiinteistökustannusten laskennan osalta.

Asemakeskuksen suunnittelukilpailulla haettiin toiminnallista ja kaupunkikuvallisesti korkeatasoista alueen kehittämisen visiota. Reconnecting Tampere tarjoaa näkemyksen eri joukkoliikennemuotoja palvelevasta asema-alueesta, joka on liikenteellisesti hyvin saavutettavissa eri kulkumuodoilla sekä kaupunkitilaltaan viihtyisä toimistojen, palveluiden ja asumisen keskittymä.

Voittaneen suunnitelman takana ovat Cobe Aps (Tanska), pääsuunnittelijana arkkitehti Dan Stubbergaard, Ramboll Finland Oy, liikennesuunnittelijana Jouni Lehtomaa sekä Lunden Architecture Oy ja Newsec Valuation Oy.

— Kilpailuehdotuksessamme ratapiha keskustan kohdalla katetaan ja sen päälle muodostetaan uutta kaupunkitilaa aukioineen ja kiinteistöineen. Liikenteen osalta ehdotuksessamme keskustan kehäkatu siirretään idemmäksi Yliopistokadulle, jolloin Tullin ja Tammelan kaupunginosat liittyvät aikaisempaa paremmin ydinkeskustaan. Kehittyvässä matkakeskuksessa kohtaavat toisensa vierekkäin ja osin päällekkäin eri kulkumuotojen verkot, kuten junaliikenne, bussiliikenne, raitiotieliikenne sekä kävely ja pyöräily, kertoo toimialapäällikkö Jouni Lehtomaa Rambollista.

Kovatasoiseen kansainväliseen ideakilpailuun ilmoittautui lähes 50 työryhmää. Itse kilpailuun valittiin viisi ryhmää, joista neljältä valmistui kilpailuehdotus määräaikaan mennessä. Rambollista oli asiantuntijoita mukana kahden eri ryhmän töissä.

Kansainvälisen kilpailun järjestivät Tampereen kaupunki, Liikennevirasto, VR Group ja Senaatti-kiinteistöt. Asemakeskuksen suunnittelukilpailulla haettiin yhteistä näkemystä alueen kehittämisen visiosta sekä tulevien toimenpiteiden suuntaviivoista. Kilpailun tulokset julkaistiin 2.10.2014.

Jouni Lehtomaa, Ramboll Finland Oy, Toimialapäällikkö, puh. 040 747 9868, jouni.lehtomaa@ramboll.fi

Olemme osa kansainvälistä Ramboll Groupia. Suomessa toimimme maanlaajuisesti noin 1900 asiantuntijan voimin ja tarjoamme infrastruktuurin, ympäristön ja rakennusten suunnitteluun, rakentamiseen, rakennuttamiseen ja ylläpitoon sekä johdon konsultointiin liittyviä asiantuntijapalveluita.

Kehittyvässä matkakeskuksessa kohtaavat toisensa vierekkäin ja osin päällekkäin eri kulkumuotojen verkot.
Jouni Lehtomaa, Ramboll