Ramboll suunnittelee Keskustakirjaston vaativat rakenteet

Helsingin Keskustakirjastosta rakennetaan ainutlaatuinen kaikkien kaupunkilaisten kohtaamispaikka, jossa kirjaston käyttäjät eivät ole vain kulttuurin kuluttajia vaan aktiivisia tekijöitä. Monimuotoinen ja näyttävä kirjastorakennus on rakenneteknisesti yksi vaativimmista hankkeista Suomessa.

Ramboll on valittu Helsingin uuden keskustakirjaston rakennesuunnittelijaksi. Ramboll toteuttaa suunnittelun kansainvälisenä yhteistyönä, jossa suomalaisten asiantuntijoidemme lisäksi on mukana alan parhaita osaajia Tanskasta ja Isosta-Britanniasta. Uuden keskustakirjaston vastaavana rakennesuunnittelijana toimii suunnittelujohtaja Tapio Aho ja projektipäällikkönä Mikko Harmanen . Arkkitehtisuunnittelun toteuttaa ALA Arkkitehdit Oy.

— Keskustakirjasto tulee olemaan yksi Helsingin merkittävimmistä rakennuksista keskeisen sijaintinsa Töölönlahdella sekä Suomen oloissa ennakkoluulottoman ja ainutlaatuisen arkkitehtuurinsa puolesta. Rakennusteknisesti Keskustakirjasto on haasteita täynnä piilottaen sisäänsä mm. yli 90 metriä pitkän rakennuksen runkona toimivan siltarakenteen. Rakennusta voidaankin pitää rakennusteknisesti yhtenä Suomen kaikkien aikojen vaativimmista hankkeista, kertoo johtaja Juha Valtari Rambollista.

Kirjastorakennus on teräs- ja lasirakenteiden taidonnäyte, jossa toteutuvat myös energiatehokkuuden vaatimukse t. Nollaenergiarakennuksen kriteerit lähes täyttävä kirjasto on bruttoalaltaan 16 000 m2. Sen vaativia avaruusristikoita sisältävä runko on terästä ja betonia, julkisivussa käytetään näyttävästi lasia ja puuta.

Töölönlahden kulttuurikeskittymää täydentävä moderni ja elämää sykkivä kirjasto toimii perinteisten tehtäviensä ohella kaupunkilaisten kulttuurisena olohuoneena ja multimediakeskuksena erilaisille tapahtumille. Keskustakirjastossa kansalaisten tiedot, taidot ja tarinat kohtaavat työpajoissa, keskusteluissa, opiskelussa, harrastuksissa.

Keskustakirjaston harjannostajaisia vietetään Suomen 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi joulukuussa 2017, yleisölle rakennus avataan itsenäisyyspäivänä 2018.

Mikko Harmanen puh. 040 3546 184 , mikko.harmanen@ramboll.fi
Tapio Aho puh. 050 553 9290, tapio.aho@ramboll.fi
Juha Valtari puh. 0400 908 817, juha.valtari@ramboll.fi

Yrityksestä

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössämme työskentelee 13 200 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa toimimme maanlaajuisesti 2200 asiantuntijan voimin. Tarjoamme infrastruktuurin, ympäristön ja rakennusten suunnitteluun, rakennuttamiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä johdon konsultointiin liittyviä asiantuntijapalveluita. Työmme tavoitteena on luoda aidosti koko yhteiskunnan toimintaa kehittäviä ratkaisuja. Tässä onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstömme. www.ramboll.fi

Keskustakirjastosta tulee yksi Helsingin merkittävimmistä rakennuksista keskeisen sijaintinsa Töölönlahdella sekä Suomen oloissa ennakkoluulottoman ja ainutlaatuisen arkkitehtuurinsa puolesta.
Ramboll