Suomen ensimmäinen tornitalojen alue kurkottaa korkeuksiin

Lehdistötiedote 10.10.2018 klo 9.20

Trigoni High-rise -hanke muuttaa Pasilaa liiketoiminnan ja lifestylen keskittymäksi

Suunnittelu- ja konsultointiyritys Ramboll osallistui Helsinki High-rise -suunnittelukilpailun Trigoni-ehdotukseen osana YIT:n kokoamaa voittajajoukkuetta. Ehdotus koostuu yhdeksästä kolmionmuotoisesta tornista. Korkeimmassa rakennuksessa on 51 kerrosta ja korkeutta on 180 metriä. Hankkeen tavoitteena on kehittää laadukasta kaupunkiympäristöä jatkaen suomalaista ja pohjoismaista kaupunkisuunnittelun sekä arkkitehtuurin perinteitä.

Senaatti-kiinteistöjen ja Helsingin kaupungin järjestämässä suunnittelukilpailussa haettiin ehdotuksia 150 000–200 000 m2:n kokoiselle Pasilan korkean rakentamisen alueelle. Pasila on muuttumassa myös kansainväliseksi liike-elämän keskittymäksi osana kaupunkistrategiaa. Suunnittelun kohteena oleva Pasilan tornialue on Suomessa ensimmäisiä lajissaan, ja korkea rakentaminen on lisääntymässä myös Pohjoismaissa.

Trigoni tuo korkean rakentamisen tulevaisuuden Suomeen. Rambollilla on vuosikymmenten kokemus high rise -suunnittelusta maailmanlaajuisesti. Olemme ylpeitä saadessamme tuoda kansainvälistä suunnitteluosaamistamme osaksi maamerkiksi muodostuvaa Trigoni-hanketta Helsingissä. Käytämme kestävästä suunnittelusta kertyneen osaamisemme, jotta Trigoni vastaa käyttäjien tarpeisiin sosiaalisten, taloudellisten, ekologisten ja kulttuurillisten tarpeiden osalta tulevina vuosikymmeninä, sanoo Juha Valtari, Kiinteistöt ja rakentaminen -toimialasta vastaava johtaja Rambollista.

Ainutlaatuista asiantuntemusta

Pasilan alueen kehityskonsepti yhdistää vireän asuin-, toimisto- ja kulttuuritoiminnan aktiviteetit kellon ympäri. Toimivat yhteydet ovat avainasia vilkkaan kaupunkikeskuksen luomisessa varmistaen toimintojen fyysisen ja toiminnallisen integroitumisen. Suunnittelun avulla yhdistetään Suomen vilkkain julkisen liikenteen keskus laajoihin jalankulku- ja pyöräilyreitteihin.

–Kaupunkikehittäminen on strategiamme ydintä. Trigonissa yhdistyvät kauppa, työskentely, asuminen eri muodoissaan sekä liikkuminen. Yhdessä Mall of Triplan palveluiden kanssa ne muodostavat ainutlaatuisen kokonaisuuden ja vahvistavat Pasilan vetovoimaa entisestään. Elävä kaupunki rakennetaan yhdessä, ja haluamme kiittää kaikkia kumppaneitamme hyvästä yhteistyöstä Trigoni-ehdotuksen suunnittelutyössä, sanoo Jouni Forsman, liiketoimintaryhmän johtaja, Asumisen palvelut ja Erikoisprojektit, YIT.

-Rambollilla on kattava maailmanlaajuinen kokemus kestävään kehitykseen perustuvien älykkäiden palvelujen suunnittelusta kaupunkiympäristössä. Trigonia varten suunnittelemamme julkisivu ja älykäs energia -käsitteemme tukevat Helsingin tavoitetta olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä, sanoo Shonn Mills, liiketoimintajohtaja, Ramboll Global High Rise.

Pasilan tornialueen suunnittelukilpailu perustuu Keski-Pasilan osayleiskaavaan, ja ehdotus muodostaa puitteet aloitusalueen kehittämiselle. Aloitusalueen rakentaminen alkaa arvioiden mukaan vuosina 2020-2021 kaupunkisuunnitelman vahvistamisen jälkeen. Pasilan asukasmäärän odotetaan kasvavan 30 000:een ja työpaikkoja syntyvän 50 000 ihmiselle.

Rambollin suunnittelupalvelut osana Trigoni-ehdotusta:

Ympäristösertifiointi
Elinkaarisuunnittelu
Rakennesuunnittelu (yhdessä Sitowisen kanssa)
Liikennesuunnittelu
Geotekninen suunnittelu
Julkisivusuunnittelu
Talotekninen suunnittelu
LVIA-suunnittelu
Sähkösuunnittelu
Valaistussuunnittelu

Lisätietoja: