TRAUMAKESKUS-SYÖPÄKESKUS ON HUS:N SUURIN HANKE: KONSULTTIRYHMÄ GRANLUND-RAMBOLL TALOTEKNISTEN RATKAISUJEN SUUNNITTELIJANA

Lehdistötiedote 9.12.2015

Meilahden sairaala-alueelle suunniteltu Traumakeskus-Syöpäkeskus on HUS:n suurin rakennushanke, jonka kustannusarvio on noin 250 miljoonaa euroa. Ramboll Finland Oy ja Granlund Oy on valittu toteuttamaan uuden sairaalan talotekninen suunnittelu. Yhteenliittymän vastuulla on jättihankkeen LVIA-, sähkö- ja telesuunnittelu sekä kiinteiden sairaalalaitteiden suunnittelu.

Hanke on HUS:lle ainutlaatuinen. Siinä muun muassa kokeillaan ensimmäistä kertaa Big Room -työskentelytapaa, joka yhdistää suunnittelijat, tilaajat ja käyttäjät.

– Suunnitelmien yhteensovittamisessa Big Room on erinomainen ratkaisu, sillä koko suunnittelijaryhmän lisäksi työskentelyyn osallistuu myös käyttäjien edustajia, kertoo Mikael Lindgren Rambollista.

Haasteita riittää, sillä suunniteltavana on erikoissairaanhoidon huippuyksikön erikoistuneimpia tilaryhmiä, kuten tapaturmapäivystyksen, leikkausosaston, kuvantamisen, sairaala-apteekin lääkkeenvalmistuksen, syöpätautien polikliinisen hoidon ja sädehoidon tiloja. Vuodeosastoilta ja polikliinisen vastaanoton tiloilta edellytetään uudenlaista geneerisyyttä ja muunneltavuutta.

– Uudisrakennus muodostaa taloteknisten ja kiinteiden sairaalalaitteiden suunnittelun osalta haasteellisen tehtävän. Vaativien tilaryhmien edellyttämät tekniset ratkaisut, monien käyttäjäryhmien huomioonottaminen sekä energiatehokkuus- ja toiminnallisuusvaatimusten hallinta muodostaa monipuolisen kokonaisuuden, toteaa Granlundin Kari Kaleva .

Traumakeskus-Syöpäkeskus -rakennuksen suunnittelun perustana on yksinkertainen ja toimiva rakenne sekä muuntojoustavuus ja energiatehokkuus. Hankkeen myötä erikoissairaanhoitoa voidaan kehittää vastaamaan 2020-luvun tarpeita. Lisäksi uuden rakennuksen tavoitteena on luoda potilaille turvallinen, helposti hahmotettava ja elämyksellinen ympäristö, joka tukee myönteistä hoitokokemusta. Tässä rakennukseen suunnitellut luonnonvalo ja elämykselliset näkymät ovat keskeisiä elementtejä.

Uudisrakennuksen hyötyala on alustavien arvioiden mukaan noin 35 000 hym2 ja bruttoala noin 75 000 brm2. Sairaala valmistunee vuonna 2021.

Mikael Lindgren, Ramboll Finland Oy
etunimi.sukunimi@ramboll.fi

Kari Kaleva, Granlund Oy
kari.kaleva@granlund.fi

Yrityksestä

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössämme työskentelee 13 200 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa toimimme maanlaajuisesti 2300 asiantuntijan voimin. Tarjoamme infrastruktuurin, ympäristön ja rakennusten suunnitteluun, rakennuttamiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä johdon konsultointiin liittyviä asiantuntijapalveluita. Työmme tavoitteena on luoda aidosti koko yhteiskunnan toimintaa kehittäviä ratkaisuja. Tässä onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstömme. www.ramboll.fi

Suunnitelmien yhteensovittamisessa Big Room on erinomainen ratkaisu, sillä koko suunnittelijaryhmän lisäksi työskentelyyn osallistuu myös käyttäjien edustajia.
Mikael Lindgren, Ramboll
Vaativien tilaryhmien edellyttämät tekniset ratkaisut, monien käyttäjäryhmien huomioonottaminen sekä energiatehokkuus- ja toiminnallisuusvaatimusten hallinta muodostaa monipuolisen kokonaisuuden.
Kari Kaleva, Granlund