Renault-sähköautojen myynti alkaa Suomessa.  Uudistuneen Renault ZOE:n toimintamatka on 400 km

Renault tuo markkinoille kohtuuhintaisen, ketterän ja tilavan sähköauton. Uutta Renault ZOE:a pidemmän toimintamatkan tarjoaa vain yksi hinnaltaan monta kertaa kalliimpi kilpailija. Sähköautojen Euroopan markkinajohtaja Renault ZOE päätettiin tuoda Suomeen nyt, kun siihen tuli uudistuksen myötä pitkän toimintamatkan takaava Z.E 40 -akku.

Ensimmäiset viitteet uudesta Renault-sähköautosta saatiin syksyllä 2010 Pariisin autonäyttelyssä, kun Renault esitteli ZOE Preview -konseptiauton. Tutkielma oli jo silloin lähes tuotantovalmis ja se olikin 90 prosenttisesti samanlainen kuin puolitoista vuotta myöhemmin esitelty ZOE. Neljässä vuodessa Renault on noussut ZOE:n avulla sähköautojen markkinajohtajaksi Euroopassa. Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana ZOE:lla on 23 prosentin osuus maanosamme sähköautomarkkinoista.

Yhdellä latauksella pitkälle

Pariisin autonäyttelyssä esitellään uudistunut Z.E. 40 -akulla varustettu ZOE, jonka toimintamatka on lähes kaksinkertaistunut. ”Renault on lisännyt uuden ulottuvuuden sähköautoihin nyt kun ZOE:n toimintamatka on 400 kilometriä (NEDC-normimittaus). Se on sähköautoilun läpimurto, sillä nyt jokainen autoilija uskaltaa valita sähköauton”, toteaa Renaultin sähköauto-osaston johtaja Eric Feunteun.

Tähän saakka ZOE:n ajoakun kapasiteetti on ollut 22 kWh, joka on riittänyt normin mukaan 240 kilometrin ajoon ja todellisuudessa lähes kahdensadan kilometrin matkaan. Uuden Z.E. 40 -akun kapasiteetti on 41 kWh, jolla voi ajaa mittausnormin mukaan neljäsataa kilometriä ja käytännössäkin yli kolmensadan kilometrin matkan.

Uusi akku on kehitetty läheisessä yhteistyössä LG Chemin kanssa. Renaultin ja LG:n insinöörit onnistuivat tehostamaan akun kapasiteettia niin, että sen koko on pysynyt samana eikä paino ole noussut paljoa. Tähän päästiin optimoimalla akun kennojen energiatiheys, sen sijaan että olisi lisätty akkuun moduuleita.

Vuosi sitten Renault esitteli ZOE:en uuden R240-moottorin. Se on yhtä tehokas kuin edeltäjänsä kehittäen 65 kW ja 220 Nm, mutta kooltaan pienempi. Lisäksi uuden moottorin avulla saatiin vähän lisää toimintamatkaa ja lataus sujuu aiempaa nopeammin. Caméléon-latausjärjestelmällä ZOE:n voi ladata millä tahansa latausteholla 3 - 43 kW (Suomeen tuotava versio 3 - 22 kW). Akkujen täyttymiseen kuluva aika vaihtelee käytettävän virran ja lataustehon mukaan. 80 % varaustila on saavutettavissa lyhimmillään vain reilun tunnin latausajassa (22kW noin 1 tunti ja 40 minuuttia).

Ulkomittoihin nähden erittäin tilava

Renault ZOE jakaa perusrakenteensa Clion kanssa, mutta sähköauton muotoilu on persoonallinen ja sisarmalliaan aerodynaamisempi. Korin muotoja hiottiin ilmanvastuksen vähentämiseksi tuulitunnelissa toistasataa tuntia. ”ZOE ottaa ympäristön huomioon, mikä näkyy sen puhtaista linjoista. Mittasuhteiltaan tasapainoinen ja veistoksellinen kori tekee autosta vakuuttavan ja valloittavan”, sanoo ZOE:n muotoilun projektipäällikkö Agneta Dahlgren-Hermine.

Suurin ero korin mitoissa Clioon verrattuna on korkeus, jota ZOE:ssa on yli kymmenen senttiä enemmän. Sen ansiosta ZOE:ssa istutaan ryhdikkäämmin ja tilaa on enemmän. Avaruutta matkustamoon tuovat omalta osaltaan vaaleat värit ja miellyttävät materiaalit. Kojelaudan muotoon on saatu innoitus tuulivoimalan siivestä ja katkaisimien lähes täydellinen poissaolo luo rauhallisen ilmapiirin.

ZOE oli ensimmäinen Renaultin malli, johon tuli vakioksi R-Link-multimediajärjestelmä. Järjestelmää on kehitetty edelleen, minkä ansiosta se on entistä monipuolisempi. ZOE:n vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa navigaattori ja My Z.E. Connect -palvelu, jonka kautta älypuhelimella näkee akun varaustilanteen. Paremmin varustetussa ZOE Intensissä voi sisätilat jäähdyttää tai lämmittää etäohjauksella, millä vähennetään energian tarvetta ajon aikana.

Valmiina puhtaaseen matkaan

Renault ZOE:lla ajaminen on monella tavalla miellyttävää. ZOE kiihtyy ripeästi, sillä suurin vääntömomentti on käytettävissä heti liikkeelle lähtiessä. Auto on niin matkustajille kuin ympäristöön lähes äänetön. Sen takia ZOE:en voi kytkeä alle 30 km/h nopeuksissa Z.E. äänitoiminnan, joka varoittaa kevyttä liikennettä lähestyvästä autosta.

Matkaan voi aina lähteä autolla, jonka matkustamo on jäähdytetty tai lämmitetty sopivaan lämpötilaan. Ajon aikana vakiovarusteisiin kuuluva automaattinen ilmastointilaite pitää lämpötilan valittuna. Aktiivinen hiilisuodatin pitää epämiellyttävät hajut ja saasteet auton ulkopuolella. Myös auton ulkopuolella nautitaan ZOE:n puhtaudesta, sillä se on paikallisesti täysin päästötön.

Kaksi vaihtoehtoa

Suomeen tuodaan Renault ZOE Life ja Intens -malleja R90-moottorilla ja Z.E. 40 akulla. Zoen takuu on muusta Renault mallistosta tuttu 4 vuotta tai 100 000 km ja ajoakulle Renault myöntää 8 vuoden tai 160 000 km takuun. Jo Life-tason vakiovarustelu on erittäin hyvä, sillä kattavan turva- ja mukavuusvarustelun lisäksi siinä on automaattinen ilmastointi, akun varaustilanteen etäluenta, navigoinnilla varustettu R-Link -multimediajärjestelmä, tietoliikenneyhteys ja Tom Tom LIVE-palvelut, vakionopeudensäädin nopeudenrajoittimella ja paljon muuta.

Vaativimmille asiakkaille on tarjolla ZOE Intens, josta löytyy edellisten lisäksi mm. 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, älyavainkortti, peruutuskamera, tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin, valotunnistin ja Arkamyksen 3D-äänentoisto.

Uuden Renault ZOE:n Life-varustelutason hinta on 32 990 € ja huippuvarustellun Intens-version saa hintaan 34 990€. Ennakkovarauksien vastaanotto alkaa perjantaina 30.9. osoitteessa Renault.fi ja autojen asiakastoimitukset alkavat alkuvuodesta 2017.

Alkuvaiheessa myynti tapahtuu yhdestä pisteestä, Helsingin Konalassa sijaitsevassa Autoverkkokauppa.com:issa.

Sähköauton latauksessa suositellaan aina käytettäväksi erillistä sähköauton latauslaitetta, joka suositellaan asennettavaksi myös kodin pysäköintipaikalle.

Renault- ja Dacia-henkilö- ja -tavara-autojen sekä varaosien maahantuojana Suomessa toimii 1.11.2010 lähtien Nordic Automotive Services Oy. Vuonna 2015 Renault henkilö- ja tavara-autoja myytiin maailmanlaajuisesti 2,2 miljoonaa ja Dacia henkilö- ja tavara-autoja 551 000 kpl.