RENAULT-YHTYMÄLLÄ ENNÄTYSMYYNTI – 3,76 MILJOONAA AUTOA, KASVUA 8,5 %

• Renault-yhtymän myynti oli ennätyksellinen 3,76 miljoonaa autoa, mikä oli 8,5 % enemmän kuin edellisenä vuotena kokonaismarkkinalla, joka kasvoi 2,3 %.

• Renault oli maailman myydyin ranskalaismerkki ja Euroopan toiseksi eniten myyty automerkki.

• Renault on edelleen myydyin sähköautomerkki Euroopassa 23,8 % markkinaosuudellaan.

• Markkinaosuus ja myyntimäärät nousivat kaikilla markkina-alueilla.

• Vuonna 2018 tavoitteena on säilyttää kasvu uusiutuneen malliston ja kansainvälisen kehityksen avulla.

• Suomessa Renaultille neljäs perättäinen merkittävän kasvun vuosi.

KOKONAISMYYNNIN KASVU

Vuonna 2017 Renault-yhtymän myynti kasvoi viidettä vuotta peräkkäin ja sen autoja rekisteröitiin yhteensä 3 761 634 autoa.

Renault-yhtymän (mukaan lukien Lada) henkilöautojen ja tavara-autojen myynti kasvoi 8,5 % markkinan kasvaessa 2,3 %. Yhtymän maailmanlaajuinen markkinaosuus oli 4,0 % (kasvua 0,2 prosenttiyksikköä vuodesta 2016).  Renault- ja Dacia-merkit tekivät molemmat myyntiennätyksensä (Renault 2 670 982 autoa ja Dacia 655 235 autoa) ja Renault säilytti asemansa suosituimpana ranskalaismerkkinä.

Automarkkina kasvoi Euroopassa 3,3 % ja Renault-yhtymän myynti kasvoi vastaavasti 5,6 % päätyen 1 911 169 autoon saavuttaen 10,8 % markkinaosuuden. Renault merkki kasvoi 3,7 % markkinaosuuteen 8,2 %. Renaultin kasvuun vaikuttivat Megane perheen täydellinen uudistuminen vuoden 2016 aikana ja uuden Koleoksen lanseeraus kesäkuussa. Clio säilytti asemansa toiseksi eniten myytynä automallina Euroopassa ja Captur segmenttinsä eniten myytynä autona.

Sähköautomarkkinalla Renault säilytti johtopaikkansa 23,8 % markkinaosuudella. Myyntimäärät nousivat 38 % ja Zoe, Euroopan eniten myyty sähköauto, kasvoi 44 %.

Myös Dacia teki ennätystuloksensa Euroopassa; 463 712 rekisteröintiä (+11.7 %) ja markkinaosuus 2.6%, kasvua 0.2 prosenttiyksikköä. Dacian kasvu tuli pääsääntöisesti vuoden 2017 alussa uudistuneen Sanderon avulla.

Suomessa vuoden 2017 aikana Renault-henkilöautojen rekisteröinnit kasvoivat yli yhdeksällä prosentilla 4 598 kappaleeseen kokonaismarkkinan jopa hieman laskiessa. Dacian kasvuprosentti oli vielä suurempi 15,6 ja niitä rekisteröitiin viime vuonna 1 879 kappaletta pakettiautot mukaan lukien.  Renaultin menestyksestä kertoo omaa kieltään Clion sijoittuminen 12. sijalle henkilöautojen mallikohtaisessa rekisteritilastossa.

Euroopan ulkopuolella Renault-yhtymä saavutti myös ennätyksensä, kasvua 11,6 % kokonaismarkkinan kasvaessa 3,3 %. Myyntimäärät sekä markkinaosuudet kasvoivat kaikilla alueilla. Euroopan ulkopuolelta tulevan myynnin osuus on nyt 49,2 %.

MYYNTINÄKYMÄT VUODELLE 2018

Vuonna 2018 kokonaismarkkinan maailmassa odotetaan kasvavan 2,5 % verrattuna vuoteen 2017. Myös Euroopan kokonaismarkkinalle odotetaan 1 % kasvua. Kansainvälisesti myös muiden Renaultin päämarkkinoiden oletetaan kasvavan; Brasilia (+5 %), Venäjä (+10 %), Kiina (+5 %) ja Intia (+6 %).

Tätä taustaa vastaan Renault-yhtymän myynnin odotetaan hyötyvän edelleen uudistuneesta mallistossa ja siten jatkavan positiivista kasvuaan erityisesti kansainvälisillä markkinoilla.

Kellokukantie 2, 01300 Vantaa