AirHelp: Suomalaiset hakevat lentokorvauksia huomattavasti nopeammin kuin naapurinsa

• Suomalaiset odottavat keskimäärin 39,5 päivää ennen lentokorvaushakemuksen jättämistä.

• Ruotsalaiset ja norjalaiset viivyttävät korvausprosessin aloittamista selvästi pidempään kuin suomalaiset.

• Portugalilaiset lentomatkustajat ovat maailman nopeimpia hakemaan korvauksia myöhästyneistä, perutuista ja ylibuukatuista lennoista.

Vain 15 prosenttia EU-kansalaisista ymmärtää täydet oikeutensa lentokorvausasioissa, ja heistäkin ani harva käynnistää myöhästyneen, perutun tai ylibuukatun lennon seurauksena korvausprosessin heti, kun mahdollista. Suomalaiset korvauksen hakijat laittavat hakemuksen vireille keskimäärin noin 40 päivän kuluessa häiriölennosta, mikä on kansainvälisessä vertailussa melko joutuisasti. Ripeimmin toimeen tarttuvat portugalilaiset, jotka jättävät korvaushakemuksen AirHelpille keskimäärin viisi päivää nopeammin kuin suomalaiset.

Pisimpään viivyttelevät pohjoisamerikkalaiset ja muut pohjoismaalaiset. Kanadassa prosessin käynnistäminen kestää yleensä lähes kaksi kuukautta, ja myös yhdysvaltalaisten kuluttajien odottelu venyy keskiarvoisesti yli 50 päivään. Norja, Tanska ja Ruotsi lukeutuvat kuuden pisimpään pähkäilevän maan joukkoon.

“Lentoyhtiöiden korvausvelvoite on EU-asetuksen nojalla voimassa kolme vuotta, mutta mitä pikemmin hakemuksen tekee häiriintyneen lennon jälkeen, sen parempi”, sanoo AirHelpin Suomen-maajohtaja Aleksi Seppo. ”Tutkimustemme mukaan iso osa kuluttajista jättää hakemuksen tyystin tekemättä ja nekin, jotka päättävät vaatia itselleen lainmukaista korvausta lentoyhtiöltä, epäröivät prosessin käynnistämisessä. Me AirHelpillä kannustamme matkustajia pitämään kiinni oikeuksistaan, jotteivat lentoyhtiöt pääse kuin koira veräjästä.”

Alla olevasta taulukosta käy ilmi, kuinka pitkään lentokorvaushakemuksen jättäminen eri maissa keskiarvoisesti kestää (hitammasta nopeimpaan).

Viivyttelevät kuluttajat (hitaimmista nopeimpiin) Maa Keskiarvoinen kesto korvaushakemuksen tekemiseen (päivissä)
1 Kanada 57.1
20 Alankomaat 35.0
21 Portugali 34.4

Analysoitu data 1.1.– 31.12.2018

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 261/2004 (engl. lyhenne EC 261) perusteella lentoyhtiö saattaa olla velvoitettu maksamaan matkustajalle enintään 600 euron vakiokorvauksen. Korvausvelvoite astuu voimaan, jos lento on lentoyhtiön toiminnan takia myöhässä yli kolme tuntia, jos sen peruuntuminen aiheuttaa yli kahden tunnin myöhästymisen kohteeseen tai jos matkustajaa ei ylibuukkauksen takia päästetä lennolle ja saapuminen lopulliseen kohteeseen myöhästyy yli kolme tuntia.

Jotta EC 261 on sovellettavissa, lähtölentokentän täytyy olla EU-alueella, tai kyseessä olevan lentoyhtiön täytyy olla perustettu EU-alueella. Korvausvelvoite on voimassa kolme vuotta lennon jälkeen. Lentoyhtiön korvausvelvoitteen kuitenkin katsotaan raukeavan, jos häiriön syynä ovat poikkeusolosuhteet, jollaisiksi luetaan esimerkiksi huonot sääolosuhteet tai terveyteen liittyvät hätätilanteet.

Lisätiedot:

Aleksi Seppo, Maajohtaja, AirHelp, aleksi.seppo@airhelp.com, +49 176 6445 8789

Mediamateriaalit:

Ville Heinonen, Republic of Communications, ville.heinonen@republic.fi, +358 50 413 7118

AirHelp on maailman johtava lentomatkustajia korvausasioissa auttava yritys, joka tukee matkustajia näiden hakiessa korvauksia myöhästyneistä, perutuista ja ylivaratuista lennoista kansainvälisten asetusten mukaisesti. Yritys perustettiin vuonna 2013 ja siitä lähtien se on auttanut yli 7:ää miljoonaa matkailijaa.

AirHelpin palvelu on käytössä 30 maassa ja 16 kielellä. Suomessa ja suomeksi palvelu on ollut saatavilla vuodesta 2014. Tällä hetkellä AirHelpillä on maailmanlaajuisesti töissä noin 550 työntekijää. Kattavasti lisää tietoa matkustajan oikeuksista saa AirHelpin verkkosivuilta: https://www.airhelp.com/fi/tunne-oikeutesi/