AirHelp antaa täyden tukensa Kuluttajaliitolle Finnair-moitteessa

Lentomatkustajia korvausasioissa auttava AirHelp seisoo Kuluttajaliiton rinnalla vastustamassa Finnairin epäoikeudenmukaisia käytäntöjä. Tänään julkaisemassaan avoimessa kirjeessä Kuluttajaliitto tuomitsee Finnairin menettelyn, jolla lentoyhtiö epää kuluttajamatkustajilta täysimääräisen vakiokorvauksen. Syytös ei ole uusi; jo syyskuun lopulla Kilpailu- ja kuluttajavirasto tiedotti, että kuluttaja-asiamies vie Finnairin markkinaoikeuteen lentomatkustajien oikeuksien rikkomisesta.

AirHelp kohtaa jatkuvasti harkitulta vaikuttavaa menettelyä, jolla lentoyhtiöt pyrkivät välttämään lakisääteisen vakiokorvausten maksamisen. Finnair ei ole poikkeus, vaan sekin on harjoittanut käytäntöä, jossa yritetään tarjota kuluttajille vakiokorvausta pienempää summaa.

– Lisäksi yritys viittaa jatkuvasti "poikkeuksellisiin olosuhteisiin", vaikka syyt näille viivästyksille olisivat selkeästi EU-asetuksen piirissä. Tämä on täysin ristiriidassa sen kanssa, että Finnair pyrkii luomaan kuvaa korkeasta asiakaspalvelun tasosta, toteaa Aleksi Seppo, AirHelpin maajohtaja Suomessa.

Finnair vetoaa siihen, että EU:n tuomioistuimen ennakkoratkaisujen mukaan lentoyhtiöllä ei ole korvausvelvollisuutta, jos myöhästymisen tai perumisen aiheuttanut tekninen vika johtuu suunnittelu- tai valmistusvirheestä.

– Tämä pitää paikkansa, mutta suurin osa teknisistä ongelmista ei johdu suunnittelu- tai valmistusvirheestä, Seppo muistuttaa.

Avoimessa kirjeessä Kuluttajaliitto kertoo, että Finnairia koskevien valitusten määrä kasvoi 70 prosenttia vuodesta 2015 vuoteen 2016. Siinä todetaan, ettei Finnair ole aina maksanut kuluttajille täysimääräistä korvausta tapauksissa, joissa lennot ovat viivästyneet tai peruuntuneet teknisistä syistä. Lähes joka kymmenes Kuluttajariitalautakuntaan tulleista valituksista koskee Finnairia.

– AirHelpin näkökulmasta vaikuttaa epäreilulta, että Finnair järjestelmällisesti jättää maksamatta lainmukaisia vakiokorvauksia matkustajilleen, mutta samalla maksaa lisäeläkkeitä johdolleen veronmaksajan edustajan ohjeiden vastaisesti, Seppo sanoo.

Lahjakorttikorvauksenkin oltava täysimääräinen

Kuluttajaliitto moittii kirjeessä Finnairia myös siitä, että yritys pyrkii maksamaan korvauksen rahan sijasta lahjakortilla, jonka arvo ei vastaa vaadittua.

– Käytäntö, jossa matkustajalle annetaan lahjakortti, jonka arvo on pienempi kuin asetus määrää vakiokorvaukseksi, ei selkeästi kunnioita matkustajan oikeuksia. EU-asetuksessa määrätään selkeät vakiokorvaussummat ja nämä tulee maksaa rahana asiakkaan niin toivoessa. Korvauksen saa kyllä maksaa lahjakortilla, jos asiakas tähän suostuu, mutta se pitää maksaa täysimääräisenä, Seppo painottaa.

AirHelp ohjeistaa, että lennon myöhästyessä tai peruuntuessa matkustajan ei missään nimessä kannata allekirjoittaa lentoyhtiön esittämää asiakirjaa, jossa asiakas luopuu oikeuksistaan. Myöskään lahjakorttia tai käteistä rahasummaa, jonka arvo alittaa lentoyhtiötä velvoittavan vakiokorvauksen määrän, ei kannata hyväksyä. Vakiokorvaus on lennon pituudesta ja määränpäästä riippuen 250–600 euroa.

Apua voi pyytää esimerkiksi AirHelpiltä tai Kuluttajavirastosta. Kattavasti lisää tietoa matkustajan oikeuksista saa AirHelpin verkkosivuilta:  https://www.airhelp.com/fi/tunne-oikeutesi/.

Lisätiedot:

Aleksi Seppo, Maajohtaja, AirHelp

aleksi.seppo@airhelp.com

Mediamateriaalit:

Ville Heinonen, Republic of Communications

ville.heinonen@republic.fi

+358 50 413 7118

AirHelp on startup-yritys, joka auttaa lentomatkustajia hakemaan korvauksia myöhästyneistä, perutuista ja ylivaratuista lennoista kansainvälisten asetusten mukaisesti. Yritys perustettiin vuonna 2013 ja siitä lähtien se on auttanut noin 4,8 miljoonaa asiakasta korvausten hakemisessa. AirHelpin palvelu on käytössä 30 maassa 16 kielellä. Suomessa ja suomeksi palvelu on ollut saatavilla vuodesta 2014. Tällä hetkellä AirHelpillä on maailmanlaajuisesti töissä yli 500 työntekijää. Lisätietoja osoitteesta http://www.airhelp.com/.