Huawei julkisti IFAssa ensimmäisen uuden sukupolven Kirin 970 -mobiilitekoälyalustan

Huawei Consumer Business Group on tänään julkistanut uuden älypuhelinten kehittämistä kiihdyttävän innovaationsa Berliinissä järjestettävillä IFA-messuilla. Johtaja Richard Yu paljasti keynote-puheenvuorossaan Huawein näkemyksen tekoälyn tulevaisuudesta älylaitteissa lanseeraten samalla uuden Kirin 970 -piirisarjan. Yhdistäen pilvipalvelujen voiman laitetekoälyn responsiivisuuteen ja prosessointinopeuteen Huawei muuttaa ihmisten tapaa käyttää ja hyödyntää laitteita.

“Kun tarkastelemme älypuhelinten tulevaisuutta, olemme uuden jännittävän ja paljon uusia mahdollisuuksia tarjoavan aikakauden kynnyksellä”, sanoo Huawein kuluttajaliiketoimintayksikön johtaja Richard Yu. “Mobiilitekoäly on yhtä kuin laitetekoäly yhdistettynä pilvipalvelujen tekoälyyn. Huawei on sitoutunut kehittämään entistä älykkäämpiä laitteita rakentamalla end-to-end-kapasiteettia, joka pohjautuu sirujen, laitteiden ja pilvipalvelujen keskinäisen koordinoinnin tehokkuuteen. Tavoitteemme on tarjota merkittävästi parempi käyttäjäkokemus. Kirin 970 on ensimmäinen uuden aikakauden ratkaisuistamme, joka tarjoaa laitteillemme kilpailijoihimme nähden kehittyneemmät tekoälytoiminnallisuudet”.

Pilvipalvelujen tekoälyä on hyödynnetty laajasti, mutta käyttäjäkokemusta voidaan edelleen kehittää esimerkiksi viiveen, stabiiliuden ja yksityisyyden osalta. Pilvipalvelujen tekoäly ja laitteiden tekoäly voi tukea toisiaan. Esimerkiksi laitetekoäly tarjoaa vahvat sensoriset mahdollisuudet, jotka ovat käyttäjän ymmärtämisen sekä avustamisen perusta. Sensorit tuottavat huomattavan määrän reaaliaikaista, skenaario-kohtaista ja henkilökohtaista dataa. Vahvan sirun prosessointikyvyn tukemana laitteesta tulee kognitiivisempi käyttäjän tarpeisiin nähden tuottaen näin aidosti personoitua ja nopeammin saatavilla olevaa palvelua.

Uusi Kirin 970 -piirisarja on Huawein ensimmäinen mobiilitekoälyalusta, jossa on erityinen Neural Processing Unit (NPU). Perustuen 10nm:n prosessille, Kirin 970:ssä on 5,5 miljardia transistoria yhdellä cm2. Piirisarjan suorituskyvystä vastaa 8-ytiminen suoritin seuraavan sukupolven 12-ytimisellä grafiikkaprosessorilla. Verrattuna neliydin Cortex-A73 CPU -klusteriin Kirin 970:nen uusi heterogeeninen arkkitehtuuri on jopa 25 kertaa suorituskykyisempi 50 kertaa suuremmalla hyötysuhteella. Kirin 970 suoriutuu siten samasta tekoälyä vaativasta työstä nopeammin sekä vähemmällä energiakulutuksella.  Kuvankäsittelyä koskevassa benchmark-testissä, Kirin 970 käsitteli 2000 kuvaa minuutissa, nopeimmin kuin mikään toinen markkinoilla oleva piirisarja.

Tekoälyn uudet kehitysmahdollisuudet edellyttävät laajaa yhteistyötä koko arvontuotantoketjulta koskien kymmeniä miljoonia kehittäjiä sekä satoja miljoonia käyttäjiä palautteineen. Huawei on tehnyt Kirin 970:stä avoimen alustan mobiilitekoälyyn perehtyneille kehittäjille ja kumppaneille, jotka voivat löytää sen prosessointimahdollisuuksille uusia ja innovatiivisia käyttökohteita.

Huawei-yhteyshenkilöt – kuluttajaliiketoiminta

Sofia Lehtimäki, Huawei Technologies Oy, 050 308 2228,    sofia.lehtimaki@huawei.com

Mika Engblom, Huawei Technologies Oy, 040 860 4420,    mika.engblom@huawei.com

Huawei-yhteyshenkilö – viestintä ja yhteiskuntasuhteet
Hennariikka Andersson, Huawei Technologies Oy, 040 845 8066,   hennariikka.andersson@huawei.com

Huawei Suomi sosiaalisessa mediassa:

Kuvat ja tuotelainat:
Maija Hyötyläinen, Susanne Sairo, Republic of Communications, prhuawei@republic.fi

Lisätietoja Huaweista
Huawei on johtava maailmanlaajuinen informaatio- ja viestintäteknologian (ICT) ratkaisujen tarjoaja, joka palvelee telealan operaattoreita, yrityksiä, kuluttajia ja julkista sektoria. Huawei tekee myös tiivistä yhteistyötä yliopistojen kanssa ympäri maailman. Huawein innovatiivisia ICT-ratkaisuja, -tuotteita ja -palveluita käytetään yli 170 maassa. Vuonna 1987 perustettu Huawei on yksityinen yritys ja täysin työntekijöidensä omistama.

Huawei työllistää maailmanlaajuisesti yli 180 000 henkilöä, ja yrityksen 9 900 Euroopassa olevasta työntekijästä 1 200 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen (T&K) parissa. Yrityksellä on 18 T&K-keskusta kahdeksassa Euroopan maassa (Suomi, Belgia, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Ruotsi ja Iso-Britannia) ja se operoi lukuisia innovaatiokeskuksia yhteistyössä tele- ja ICT-alan partnerien kanssa.