Huawei loi älypuhelinsovelluksen, joka auttaa näkövammaisia ”näkemään” kasvonilmeet

Huawei on kehittänyt innovatiivisen älypuhelinsovelluksen, joka auttaa näkövammaisia ”näkemään” keskustelukumppaninsa kasvonilmeet. Facing Emotions -sovellus tunnistaa erilaisia kasvonilmeitä, kuten ilon ja surun, ja soittaa tunnistettavan äänimerkin eri ilmeille.

Huawei Facing Emotions -älypuhelinsovellus tunnistaa kasvonilmeiden perusteella seitsemän perustunnetta – ilon, surun, pelon, yllättyneisyyden, vihan, ylenkatseen ja inhon. Sovellus soittaa kullekin ilmeelle tunnistettavan äänimerkin.

Sovelluksen avulla näkövammainen saa välittömästi tietää, milloin hänen keskustelukumppaninsa esimerkiksi hymyilee. Tämä tuo kommunikointiin tason, jollaista näkövammaisilla ei ole aiemmin ollut.

– Sovellus vie ilmeiden tunnistuksen pidemmälle ja käytännöllisemmälle tasolle kuin mikään aiempi tekniikka tai väline. Näkövammaisten teknologia on nyt isossa murrosvaiheessa, jossa uudenlaisia apuvälineitä saa kätevästi älypuhelimiin, Näkövammaisten liiton kehityspäällikkö Reijo Juntunen kertoo.

Älypuhelimen tehokkuuden ja tekoälyn yhdistelmä

Reaaliaikainen kasvonilmeiden tunnistus vaatii tehokasta prosessoria ja kehittynyttä tekoälyä. Tällä hetkellä vain Huawein lippulaivapuhelin Huawei Mate 20 Pro, jossa on älypuhelinmarkkinoiden tehokkain tekoälyprosessori Kirin 980, pystyy vastaamaan Facing Emotions -sovelluksen teknisiin vaatimuksiin.

– Haluamme näyttää, millaista iloa uusin teknologia voi tuoda näkövammaisten elämään. Tulevina vuosina tehokkaita älypuhelimia on entistä useammalla, ja tekoäly kehittyy suurin askelin. Erilaisten arkea parantavien tekoälysovellusten määrä tulee kasvamaan nopeasti, Huawein kuluttajaliiketoiminnan teknologia-asiantuntija Jesse Kajes sanoo.

Näkövammaisten kanssa kehitetty

Facing Emotions on kehitetty yhteistyössä näkövammaisorganisaatioiden kanssa. Kehitysvaiheen testiryhmä koottiin Puolan näkövammaisten yhdistyksestä EPALE:sta. Testaajien palautteen pohjalta sovellus sai käyttäjäystävälliset toiminnallisuudet, värit ja äänet.

Kasvonilmeiden äänimerkit on luonut kansainvälisesti tunnettu näkövammainen säveltäjä Tomasz Bilecki. Sovelluksen käyttöä varten on kehitetty myös kaulaan pujotettava puhelinpidike. Rinnalle asettuva puhelin tekee sovelluksen käytöstä helppoa ja luontevaa.

Sovelluksen testivaiheessa Huawei on tehnyt laajaa yhteistyötä myös muissa maissa. Suomessa Näkövammaisten liiton testiryhmä on kerännyt kokemuksia sovelluksesta, ja ryhmän palaute välitetään sovelluksen kehitystiimille.

Suomenkielinen Facing Emotions -sivusto:

Sovellus Google Playssä:

Sovellus Huawei App Galleryssa:

____

Lisätietoa:

Jesse Kajes, Huawei Technologies Oy, Consumer Business Group, teknologia-asiantuntija,
040 502 2007, jesse.kajes@huawei.com

Elina Takala, Huawei Technologies Oy, Consumer Business Group, markkinointi- ja viestintäjohtaja,
050 321 7863, elina.takala@huawei.com

Reijo Juntunen, Näkövammaisten liitto ry, kehityspäällikkö, 050 370 1102, reijo.juntunen@nkl.fi

Kuvat ja tuotelainat:
Jukka-Pekka Paajanen, Republic of Communications, 040 762 5584, prhuawei@republic.fi

Lisätietoa Huawei Consumer Business Groupista
Huawein  innovatiivisia tieto- ja viestintäteknologian tuotteita ja palveluja on saatavilla yli 170 maassa, ja niitä käyttää jo kolmasosa maailman väestöstä. Huawei nousi vuoden 2018 toisella kvartaalilla maailman toiseksi suurimmaksi puhelinvalmistajaksi toimitettujen puhelinten kappalemäärissä mitattuna.

Huaweilla on 18 tutkimus- ja tuotekehityskeskusta kahdeksassa Euroopan maassa (Suomi, Belgia, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Ruotsi ja Iso-Britannia). Suomessa Huawein edistykselliset tutkimus- ja tuotekehityskeskukset sijaitsevat Helsingissä ja Tampereella. Huawei työllistää maailmanlaajuisesti yli 180 000 henkilöä, joista yli 80 000 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen parissa.

Huawein Consumer Business Group on yksi Huawein liiketoimintayksiköistä, joka tuottaa korkealuokkaisia älypuhelimia, tietokoneita, tabletteja, puettavaa älyteknologiaa ja pilvipalveluita. Huawein maailmanlaajuinen verkosto on rakennettu yli 30 vuoden kokemuksella televiestintäteollisuudesta, ja yhtiö on omistautunut toimittamaan innovatiivisimpia teknologisia ratkaisuja kuluttajille ympäri maailmaa. Vuonna 1987 perustettu Huawei on yksityinen yritys ja täysin työntekijöidensä omistama. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Kiinan Shenzhenissä.

Lue lisää: http://consumer.huawei.com

Huawei Suomi sosiaalisessa mediassa:
Facebook: https://facebook.com/HuaweiMobileFi
Instagram: https://instagram.com/HuaweiMobileFi
Twitter: https://twitter.com/HuaweiMobileFi

Nä­kö­vam­mais­ten liit­to ry
Suo­men näkövam­mai­syh­dis­tys­ten kat­tojärjestö edistää so­kei­den ja heik­konäköis­ten ih­mis­ten oi­keuk­sien to­teu­tu­mis­ta, tuot­taa eri­tyis­pal­ve­lu­ja ja toi­mii Suo­mes­sa asian­tun­ti­ja­na näkövam­mai­suu­teen ja näke­mi­seen liit­ty­vissä asiois­sa.