Huawei rakentaa persoonallista käyttäjäkokemusta suomalaisvoimin

TIEDOTE 11.9.2015

Älypuhelinten todellisena haasteena on vastata käyttäjiensä moninaisiin teknisiin ja toiminnallisiin tarpeisiin. Elokuun lopussa myyntiin tullut honor 7 on hyvä esimerkki siitä, miten uudenlainen 3D-käyttöliittymämoottori lisää puhelimen käytettävyyttä. Huawei on tehnyt tältä osin yhteistyötä porilaisen Vire Labsin kanssa.

Android-laitteiden suosio on kasvanut muun muassa laajan sovellustarjonnan myötä. Samaan aikaan laitteiden tekninen kustomointi on haastavaa. Vire Labsin kolmiulotteiset elementit auttavat honor 7:ää erottautumaan kategoriassaan pelkistettyjen graafisten käyttöliittymien aikakaudella.

”Teknologiamme auttaa muokkaamaan mobiililaitteiden käyttöliittymää sekä tuomaan siihen jotakin uutta”, toteaa Vire Labsin Business Development Director Joonas Torkkeli. ”Olemme lisensoineet Huawein design-tiimille teknologian ja toteutuksen, jolloin he ovat voineet keskittyä siihen miten teemat, animaatiot ja grafiikat toimivat.”

Vire Labs oli mukana kehittämässä viime vuonna lanseeratun honor 6 -puhelimen käyttöliittymää. Yhteistyön jatkaminen Honor-tuoteperheen tuoreen lippulaivamallin osalta oli luontevaa. ”Teknologiamme palvelee monia alan toimijoita. Volyymit tekevät Huaweista yhden merkittävimmistä asiakkaistamme”, summaa Torkkeli.  13 henkeä työllistävä Vire Labs on perustettu vuonna 2011. Vire Labsin ydintiimi on toiminut yhdessä jo lähes 15 vuotta ja ollut aikaisemmin kehittämässä Qualcommin grafiikkakiihdytintä.

honor 7:ssä kuten muissakin Huawein uusissa älypuhelinmalleissa on mukana paljon suomalaista mobiiliosaamista, sillä yhtiön Helsingin Ruoholahteen vuonna 2012 perustettu tuotekehityskeskus on keskittynyt nimenomaan mobiiliteknologiaan. Yksikön keihäänkärkihankkeita ovat mobiiliturvallisuus ja 5G-radioteknologia. Muita hankkeita ovat mobiililaitteiden graafinen suunnittelu, selainteknologia ja käyttöliittymäsuunnittelu. Esimerkiksi Suomen yksiköllä on ollut vahva rooli Huawei Mate 7:n myötä lanseeratussa sormenjälkitunnistustoiminnossa sekä sen honor 7 -puhelimen myötä markkinoille esitellyssä 2.0-versiossa. Fingerprint 2.0 -toiminto tunnistaa sormenjäljen peräti 0,1 sekunnissa. Tunnistautumisen lisäksi honor 7:n sormenjälkitoiminnoilla voi muun muassa vastata puheluihin ja ottaa kuvia.

Aktiivinen tutkimus- ja tuotekehitystyö on yksi Huawein toiminnan kulmakivistä ja yhtiö on linjannut, että se käyttää vähintään 10 prosenttia vuotuisista myyntituloistaan tuotekehitykseen. Huaweilla on yhteensä 16 T&K-keskusta eri puolilla maailmaa. Lisäksi Huaweilla on Euroopassa kaikkiaan 700 T&K-partneria ja yli 120 akateemista yhteistyöinstituuttia. Sillä on ollut Euroopassa jo 15 vuoden ajan yhteisiä innovaatiokeskuksia muun muassa Deutsche Telekomin, BT:n ja Vodafonen kanssa.

Lehdistösuhteet:

Sofia Lehtimäki, Huawei Technologies Oy, 050 308 2228, sofia.lehtimaki@huawei.com

Kuvat ja tuotelainat:

Maija Hyötyläinen, Republic of Communications, 050 572 9679, maija.hyotylainen@republic.fi

Jukka Raittila, Republic of Communications, 050 346 2630, jukka.raittila@republic.fi

Lisätietoja Huaweista:

Huawei on listattu maailman kolmanneksi suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi vuonna 2014 ja sen laitteita myydään 170 maassa. Huaweilla on 16 tutkimus- ja tuotekehityskeskusta eri puolilla maailmaa, kuten esimerkiksi Suomessa, Intiassa, Kiinassa, Saksassa, Ruotsissa ja Yhdysvalloissa. Yli 20 vuotta toiminut Huawei Consumer Business Group (BG) on yksi Huawein kolmesta liiketoimintasegmentistä ja tarjoaa laajan valikoiman muun muassa matkapuhelimia, nettitikkuja, tabletteja, videoneuvottelujärjestelmiä, reitittimiä ja kytkimiä, palomuureja, erilaisia pilvipalveluja sekä muita älykkäitä teleliikenneratkaisuja. Huawei Consumer BG on sitoutunut tuomaan viimeisimmät tietoliikenne- ja telelaitesovellukset kuluttajien ulottuville kilpailukykyiseen hintaan.

Lisätietoja honorista:

Diginatiivit elävät verkossa käyttäen kolmanneksen ajastaan internetissä sosiaalisen median, viihteen, shoppailun tai opiskelun parissa, tai pysyäkseen yhteydessä ystäviensä kanssa. Diginatiiveihin erikoistunut honor-brändi lanseerattiin Euroopassa vuoden 2014 lopulla ja se on menestynyt erinomaisesti Suomen ohella muun muassa Ranskassa ja Isossa-Britanniassa. honor hyödyntää sosiaalisen median kanavia pitääkseen yhteyttä käyttäjiinsä ja kuullakseen heidän käyttäjäkokemuksiaan. Kuluttajien tarpeiden ymmärtäminen on sekä honorin että sen emoyhtiön Huawein tuotekehityksen tärkeitä kulmakiviä.

Huawei Suomi sosiaalisessa mediassa:

Huawei Facebookissa: https://www.facebook.com/HuaweiSuomi

Huawei Instagramissa: http://instagram.com/HuaweiSuomi