Huawein huima nousu jatkuu: Liikevaihto kasvoi vuoden 2016 ensimmäisellä puoliskolla 41 %

TIEDOTE 26.7.2016, Shenzen, Kiina – Huawei kasvoi vuoden 2016 ensimmäisellä puoliskolla sekä ulkomailla että kotimaassaan Kiinassa peitoten alan kokonaiskasvuvauhdin. Suomessa markkinaosuus on kasvanut vuodessa historialliseen tahtiin reilusta prosentista lähes neljäsosaan koko markkinasta.

Huawei Consumer Business Group on julkistanut tänään tuloksensa vuoden 2016 ensimmäiseltä puoliskolta. Liikevaihto kasvoi viime vuoteen verrattuna 41 prosentilla 77,4 miljardiin yuaniin (n. 10,536 miljardia euroa). Huawei toimitti vuoden 2016 ensimmäisellä puoliskolla 60,56 miljoonaa älypuhelinta, mikä on 25 % enemmän kuin viime vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Tutkimusyhtiö IDC:n mukaan älypuhelintoimitusten määrä alalla nousi vuoden ensimmäisellä puoliskolla vain 3,1 %. Huawei kasvatti siis toimituksiaan nopeammassa tahdissa kuin ala kokonaisuudessaan.

”Kasvoimme erityisen nopeasti perinteisillä high-end-älypuhelinmarkkinoilla, kuten Euroopassa, ja nousevilla markkinoilla, kuten Pohjois-Afrikassa, Keski-Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa”, kertoo Huawei Consumer Groupin toimitusjohtaja Richard Yu. ”Älypuhelinmarkkinoilla kilpailu on kovaa ja se, että olemme saaneet pidettyä yllä hyvää kasvutahtia, kertoo, että pitkän tähtäimen strategiamme keskittyä sekä koti- että ulkomaiden markkinoihin on onnistunut”, Yu jatkaa.

Huawein markkinaosuus globaaleilla älypuhelinmarkkinoilla oli toukokuussa 2016 tutkimusyhtiö GFK:n mukaan 11,4 prosenttia. 500–600 euron älypuhelinten luokassa yhtiön markkinaosuus on GFK:n kesäkuun 2016 lukujen mukaan kasvanut peräti kymmenellä prosentilla. Kotimaassaan Kiinassa Huawei lujitti asemaansa älypuhelinten markkinajohtajana 18,6 prosentin osuudellaan.

Suomessa ennätysmäinen kasvuvauhti

Suomessa Huawein markkinaosuus kasvoi tammikuun 2015 reilusta prosentista lähes neljäsosaan koko markkinasta vuoden 2016 ensimmäisellä puoliskolla. ”Huawei on tehnyt historiaa Suomen matkapuhelinmarkkinoilla. Yksikään merkki ei ole aiemmin nostanut markkinaosuuttaan näin paljon ja näin nopeasti. Tällä hetkellä jo lähes joka neljäs Suomessa myyty puhelin on Huawei- tai Honor-merkkinen”, iloitsee Suomen Huawein Consumer Device Business -yksikön johtaja Mika Engblom.

Engblom uskoo suomalaisten ihastuneen paitsi Huawein laitteiden korkeaan laatuun, myös niiden miellyttävään muotoiluun ja kohtuulliseen hintatasoon. ”Suomalaiset ovat erittäin hinta- ja laatutietoisia kuluttajia. Me olemme pystyneet luomaan juuri oikeanhintaisia malleja kaikille kohderyhmille, ja siten tarjoamaan vastinetta jokaiselle eurolle. Myös yritykset ovat hankkineet laitteitamme yhä enemmän, mikä kertoo vankasta luotosta niiden laatuun. Myönnämme laitteillemme vähintään kahden vuoden takuun - moniin malleihin jopa laajennetun kolmen vuoden takuun. Lisäksi monia yrityksiä kiinnostaa Dual SIM -ratkaisu, eli mahdollisuus käyttää kahta SIM-korttia yhtä aikaa.”

Huawei on hurmannut erityisesti teknologiamaailman eturintamassa olevat, uusia laiteuutuuksia kaipaavat kuluttajat. Engblom uskoo, että tulevaisuudessa Huawein laitteita vilahtelee katukuvassa entistäkin tiuhempaan. ”Huawei on löytänyt tiensä lopullisesti suomalaisten sydämiin. Tähän on vaikuttanut varmasti myös vahva kotimaisuusaste: monia laitteidemme ominaisuuksia kehitellään nimenomaan Suomessa tutkimus- ja tuotekehitysyksikössämme, joka työllistää jo yli 200 henkilöä.”

Lisäpotkua huippuluokan partnereista

Edellytykset Huawein kasvulle ovat peräisin yhtiön vahvoista satsauksista tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Kuluttajat ympäri maailmaa ovatkin ottaneet hyvin vastaan Huawein lippulaivatuotteet, kuten P9:n, Mate 8:n ja MateBookin. Toukokuussa 2016 Huawein tuotteita oli 35000 kivijalkamyymälässä ympäri maailman, yli 116 prosenttia enemmän verrattuna vuoden takaiseen.

Lisäksi Huawei on tuonut brändiään tutummaksi kuluttajille allekirjoittamalla yhteistyösopimukset muun muassa jalkapalloilijatähti Lionel Messin sekä Hollywood-näyttelijöiden Henry Cavillin ja Scarlett Johanssonin kanssa. Huawei on myös solminut strategisia yhteistyökumppanuuksia lukuisien markkinajohtajien kanssa, kuten Leica, Swarovski, Harman Kardon, Audi, Google, Microsoft ja Intel. ”Jatkamme hienoa yhteistyötämme huippukumppaneidemme kanssa ja kuuntelemme jatkossakin tarkasti kuluttajien sekä jälleenmyyjien toiveita kasvua hakiessamme”, Engblom kiteyttää.

Huawei nimettiin vuoden 2016 BrandZ™ Top 100 Most Valuable Global Brands listalle. Yhtiön brändiarvoksi arvioitiin 18,652 miljardia dollaria ja se kiipesi viime vuoden listauksesta peräti 20 sijaa sijoittuen 50:nneksi.

Huawei-yhteyshenkilö – kuluttajatuotteet

Mika Engblom, liiketoimintajohtaja, Huawei Technologies Oy, 040 860 4420, mika.engblom@huawei.com

Sofia Lehtimäki, markkinointijohtaja, Huawei Technologies Oy, 050 308 2228, sofia.lehtimaki@huawei.com

Huawei-yhteyshenkilö – viestintä ja yhteiskuntasuhteet

Hennariikka Andersson, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, Huawei Technologies Oy, 040 845 8066, hennariikka.andersson@huawei.com

Kuvat ja tuotelainat:

Irina Mikkola, Republic of Communications, 050 362 1432, irina.mikkola@republic.fi

Jukka Raittila, Republic of Communications, 050 346 2630, jukka.raittila@republic.fi

Lisätietoja Huaweista:

Huawei on johtava maailmanlaajuinen informaatio- ja viestintäteknologian (ICT) ratkaisujen tarjoaja, joka palvelee telealan operaattoreita, yrityksiä, kuluttajia ja julkista sektoria. Huawei tekee myös tiivistä yhteistyötä yliopistojen kanssa ympäri maailman. Huawein innovatiivisia ICT-ratkaisuja, -tuotteita ja -palveluita käytetään yli 170 maassa. Vuonna 1987 perustettu Huawei on yksityinen yritys ja täysin työntekijöidensä omistama.

Huawei työllistää maailmanlaajuisesti yli 176 000 henkilöä, ja yrityksen 9 900 Euroopassa olevasta työntekijästä 1 200 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen (T&K) parissa. Yrityksellä on 18 T&K-keskusta kahdeksassa Euroopan maassa (Suomi, Belgia, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Ruotsi ja Iso-Britannia) ja se operoi lukuisia innovaatiokeskuksia yhteistyössä tele- ja ICT-alan partnerien kanssa.