Kulttuurinmuutokseen tähtäävää Lahjoituslauantaita vietetään heti Black Fridayn jälkeen

25.11.2017 vietettävä Lahjoituslauantai pyrkii tekemään auttamisen näkyväksi. Idea lähti liikkeelle äitiyslomaansa viettäneen järjestöaktiivin Pinja Hirvilammin ponnistuksesta. Vastuullinen Lahjoittaminen ry, eli varainhankintaa harjoittavien yleishyödyllisten yhteisöjen yhteistyöverkosto, lähti mukaan Suomessa nyt toista kertaa järjestettävään somevaikutuspäivään.

Hirvilammi päätti viime vuonna, äitiyslomalla ollessaan, kotiuttaa yhdysvaltalaisen Giving Tuesday -konseptin. USA:ssa lahjoittamiseen kannustavaa päivää vietettiin ensi kertaa vuonna 2012 vastapainona ostamiseen keskittyvälle Black Fridaylle.  Myös Hirvilammi halusi ajoittaa Lahjoituslauantain Mustan Perjantain jälkeiselle päivälle. Perimmäisenä ajatuksena on suomalaisen lahjoituskulttuurin edistäminen.

– Meille suomalaisille suhde lahjoittamiseen on vieraampi kuin esimerkiksi briteille tai amerikkalaisille. Lahjoituksillemme kuitenkin on todellinen tarve, sillä julkista rahoitusta järjestöille on leikattu ja tullaan leikkaamaan. Kaiken lisäksi sellainenkin suomalainen, joka lahjoittaa, osaa pitää hyvät tekonsa vakan alla. Meiltä ehkä puuttuu kanava oman arvokkaan työn esille tuomiseksi, ja Lahjoituslauantai tarjoaa sellaisen, Hirvilammi taustoittaa.

Päivä kannustaa kansalaisia – niin lahjoittajia kuin vapaaehtoisia – tuomaan itselle tärkeä asia esiin muiden inspiraatioksi. Hirvilammi toivoo, että mahdollisimman moni innostuisi #lahjoituslauantai-tunnisteella kertomaan sosiaalisessa mediassa, mitä työtä on päättänyt lähteä tukemaan ja miksi.

– Tutkimustulostenkin mukaan aktiivisuus lahjoittamisessa lisää ihmisten onnellisuutta. Joulukauden alkaessa on tärkeää keskittyä ostamisen lisäksi myös lahjoittamiseen. Sillä on valtava merkitys paitsi avun saajille, myös sen antajille, Hirvilammi tietää.

Hän itse on pitkään ollut aktiivisesti mukana erilaisten järjestöjen varainhankinnassa ja on elokuusta lähtien työskennellyt YK:n tasa-arvojärjestö Suomen UN Women ry:ssä naisten ja tyttöjen oikeuksien puolesta.

VaLa ry lähti mukaan kampanjaan nyt ensimmäistä kertaa.

– Lahjoittaminen lähtee ihmisistä. Lahjoituslauantai ei ole millään muotoa kaupallinen, vaan järjestömme ovat yhteisesti mukana viemässä hyvän tekemisen viestiä eteenpäin. Jokainen valitsee itselleen sopivan ja tärkeän tavan ja kohteen auttaa. Kaikki apu on edelleen tässä maailmassa tervetullutta, toteaa VaLan pääsihteeri Pia Tornikoski.

Fakta: Suomalainen lahjoittaja

-70 % suomalaisista tukee järjestöjä tavalla tai toisella ja osallistuu mm. tapahtumiin, seminaareihin tai konsertteihin.

-Yleisin tukemisen muoto on lahjoittaa satunnaisesti rahaa, ja keskimäärin suomalainen lahjoittaa vuodessa noin 30 euroa.

-Myyjäisissä käynti tai erilaisten kannatustuotteiden, kuten arpojen, pinssien ja vastaavien ostaminen on myös yleistä.

-Jo yli puoli miljoonaa suomalaista lahjoittaa säännöllisesti rahaa esimerkiksi kummina.

-Rahalahjoituksia yhdistykset ja säätiöt saavat vuosittain yli 150 miljoonaa euroa.

-Mieluisimpia lahjoituskohteita ovat sairauksien hoidon kehittäminen sekä lasten, nuorten ja vanhusten hyväksi tehtävä työ Suomessa.

Lisätietoja:

Teemapäivän kotisivut löytyvät osoitteesta lahjoituslauantai.org

Pinja Hirvilammi, 040 559 1983

pinja.hirvilammi@gmail.com

Pia Tornikoski, VaLan pääsihteeri, puh. 040 596 3763

paasihteeri@vala.fi

Ville Heinonen, Republic of Communications, puh. 050 413 7118

ville.heinonen@republic.fi

Vastuullinen Lahjoittaminen ry - Ansvarsfullt Donerande rf on vuonna 2004 perustettu varainhankintaa harjoittavien yleishyödyllisten yhteisöjen yhteistyöverkosto. VaLa edistää yleishyödyllisten yhteisöjen vastuullista varainhankintaa ja hyvää hallintoa sekä suomalaista lahjoituskulttuuria.