Kulttuuriperintöjen turvaaminen huoletti kulttuuriministereitä Istanbulissa

Kaakkois-Euroopan kulttuuriministerit kokoontuivat Istanbulissa 25.2.2016. Yhteensä kuusi maata kattavan tapaamisen aiheena oli kulttuuriomaisuuden suojaaminen ja kestävä johtaminen.  Edustajien erityisenä huolena oli terrorismin vaikutus kulttuuriperintökohteisiin. Kokouksen isäntämaan Turkin edustaja, kulttuuri- ja matkailuministeri Mahir Ünal toi esiin kokouksen päätöspuheessa, kuinka surullista on, että ihmiskunnan yhteiset kulttuuriperinnöt ovat vahingoittuneet erilaisissa yhteenotoissa muun muassa Irakissa ja Syyriassa. Vuotuisen kokouksen puheenjohtajuus siirtyi seuraavaksi Albanialle

Kokouksen tuloksena ministerit allekirjoittivat yhteisjulistuksen, jonka mukaan Kaakkois-Euroopan maat työskentelevät koordinoinnin lisäämiseksi alan toimijoiden sekä Euroopan Unionin ja UNESCO:n kanssa taatakseen kestävän kehityksen kulttuuriin liittyvissä asioissa. Kulttuurista halutaan osa kehitysohjelmia sekä poliittista päätöksentekoa, ja muun muassa tätä varten tarvitaan tarkempaa tilastointia. Maat ovat myös luomassa yhteisiä käytäntöjä kansainvälisten standardien lisäksi, jotta kulttuuriomaisuuden salakuljettaminen Kaakkois-Euroopan maissa ja näiden maiden kautta saadaan estettyä.

”Kulttuuriperintö, jota yritämme suojata, on ihmiskunnan pyrkimyksien ja yhteisponnistusten tulosta. Meidän täytyy suojata itse luomamme kulttuuriperintö tulevia sukupolvia varten. Meidän täytyy päästä eroon sekä peloistamme että väkivallasta, vihasta ja terrorismista. Voimme saavuttaa tämän lisäämällä yhteistyötä, toistemme auttamista ja palauttamalla kunnioitus ihmiskunnan yleismaailmallisia arvoja kohtaan”, totesi Turkin edustaja, kulttuuri- ja matkailuministeri Mahir Ünal päätöspuheessaan.

Kokoukseen osallistuvat maat olivat Albania, Bulgaria, Bosnia Herzegovina, Kreikka, Montenegro, Makedonia ja Turkki. Lisäksi kokoukseen osallistui UNESCO:n edustaja.

Videomateriaalia tilaisuudesta: https://www.youtube.com/watch?v=4G_j1RCKPyc&feature=youtu.be

Liitteet (3): kuvia Kaakkois-Euroopan kulttuuriministereiden tapaamisesta.

Lisätietoja:
Arzu Emel Yildiz, Turkin valtion kulttuuri- ja matkailutoimiston johtaja, (09) 682 9150

Turkin valtion kulttuuri- ja matkailutoimisto, Mikonkatu 6 C 18, 00100 Helsinki, info(at)tourismturkey.fi. Facebook: www.facebook.com/turkki.fi. Instagram & Twitter: @turkki_fi