Kuvavertailussa Huawei P9:n kuvausominaisuudet yhdellä ja kahdella kameralla

TAUSTATIEDOTE

Älypuhelinten CMOS-kamerasensori tallentaa valoa tyypillisesti RGB Bayer -muodossa.

Koska kuvaputki pystyy vastaanottamaan ainoastaan fotoneita, eikä pysty tunnistamaan värejä, väri-informaation keräämiseen tarvitaan värisuodatin. Väritiedot tallennetaan tämän jälkeen pikseleihin ja valmis värikuva tuotetaan demosaic-algoritmin avulla.

Kuten yllä olevasta kuvasta voi nähdä, valoa menee runsaasti hukkaan suodattamisessa ja vain tietty säghkömagneettinen spektri pääsee läpi värisuodattimen alla olevalle sensorille. Tämän takia lopputuloksena syntyvän kuvan tarkkuus sekä valoherkkyys kärsivät. Esimerkiksi mustavalkoisen kuvan tallentaminen punaisen kanavan kautta vähentää sen tarkkuutta neljännekseen.

Jotta kuviin saataisiin lisää valoisuutta, Huawei P9 -puhelimeen on lisätty mustavalkokamera ja otimme kaksoiskamera-ratkaisun käyttöön. Ratkaisu yhdistää mustavalko- ja värikameran parhaat puolet, tuottaen parempilaatuisia kuvia.  RGB-kamera (värillinen) tallentaa väri-informaatiota ja mustavalkokamera (mono) puolestaan keskittyy tallentamaan siluetteja ja yksityiskohtia korealla resolutiolla. Mustavalkokameran valoherkkyys ja erotuskyky ovat ylivertaisia värikameraan verrattuna, koska siinä ei ole erillistä värisuodatinta.

Miten nämä kamerat siis tekevät yhteistyötä? Kolme oheista testiä osoittavat, miten kaksoiskamera eroaa verrattuna pelkkään tavalliseen värikameraan. Testit voidaan toistaa myös kotioloissa peittämällä toinen Huawei P9:n kameroista ja vertailemalla otettuja kuvia.

Vas: mustavalkokamera peitetty Oik: kumpikin kamera käytössä

Ylläolevista kuvista voi huomata, että kuvanlaatu paranee huomattavasti, kun kumpikin kamera on käytössä. Kuva on tarkempi, sen yksityiskohdat tulevat paremmin esille, sillä on laajempi dynaaminen alue ja se on selkeämpi sekä valoisampi. Kuvissa tulee esiin kaksoiskameran edut käytännössä; värikamera tallentaa väritiedot ja mustavalkokamera tuo kuviin valoisuutta sekä sen yksityiskohdat paremmin esille.

Seuraavat kuvat on otettu P9:n Mustavalko-tilassa:

Ylempi kuva: värikamera peitetty. Alempi kuva: kumpikin kamera käytössä

Ylläolevista kuvista voi huomata, että kuva säilyy muuttumattomana, kun värikamera peitetään. Koska mustavalkokuvissa ei ole tarvetta väri-informaatiolle, Mustavalko-tilassa Huawei P9 käyttääkin vain mustavalkokameraa, ja värikamera on poissa käytöstä.

Mustavalko-tilassa otettu kuva

Mustavalkoiseksi muunnettu värikuva

Ylläolevista kuvista voi huomata, että harmaan eri sävyt toistuvat luonnollisemmin mustavalkokameralla otetussa kuvassa.

Huawei-yhteyshenkilö – kuluttajatuotteet

Sofia Lehtimäki, Huawei Technologies Oy, 050 308 2228, sofia.lehtimaki@huawei.com

Huawei-yhteyshenkilö – viestintä ja yhteiskuntasuhteet

Hennariikka Andersson, Huawei Technologies Oy, 040 845 8066, hennariikka.andersson@huawei.com

Kuvat ja tuotelainat:

Maija Hyötyläinen, Republic of Communications, 050 572 9679, maija.hyotylainen@republic.fi

Jukka Raittila, Republic of Communications, 050 346 2630, jukka.raittila@republic.fi

Lisätietoja Huaweista:

Huawei on johtava maailmanlaajuinen informaatio- ja viestintäteknologian (ICT) ratkaisujen tarjoaja, joka palvelee telealan operaattoreita, yrityksiä, kuluttajia ja julkista sektoria. Huawei tekee myös tiivistä yhteistyötä yliopistojen kanssa ympäri maailman. Huawein innovatiivisia ICT-ratkaisuja, -tuotteita ja -palveluita käytetään yli 170 maassa. Vuonna 1987 perustettu Huawei on yksityinen yritys ja täysin työntekijöidensä omistama.

Huawei työllistää maailmanlaajuisesti yli 176 000 henkilöä, ja yrityksen 9 900 Euroopassa olevasta työntekijästä 1 200 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen (T&K) parissa. Yrityksellä on 18 T&K-keskusta kahdeksassa Euroopan maassa (Suomi, Belgia, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Ruotsi ja Iso-Britannia) ja se operoi lukuisia innovaatiokeskuksia yhteistyössä tele- ja ICT-alan partnerien kanssa.