Kysely: Nuoret naiset toteuttavat ja kehittävät itseään teknologian avulla – haasteena laitteiden saatavuus ja luottamus omiin kykyihin

Huawein teettämän Teknologia tyttöjen arjessa -kyselyn mukaan tytöt ja nuoret naiset nostavat teknologian tärkeimmäksi anniksi itsensä toteuttamisen, sosiaaliset suhteet ja uuden oppimisen. Sen sijaan pääsy teknologioiden pariin, osaamisen taso ja luottamus omiin kykyihin rajoittavat nuorten naisten teknologian käyttöä. Teknologiavaikuttaja Linda Liukkaan mukaan omat kiinnostuksen kohteet ja teknologian saatavuus mahdollistavat tulevaisuuden innovaatioita.

Kysely toteutettiin osana Huawein, Gigantin ja Tyttöjen Talon yhteistyössä järjestämää seminaaria, joka kokosi 10‒18-vuotiaita tyttöjä ja nuoria naisia keskustelemaan tekoälystä ja teknologista Huawein tekoälylähettiläs Linda Liukkaan johdolla. Nuoret keskustelivat arkeaan helpottavista innovaatioista, minkä lisäksi he kertoivat kyselyssä teknologian mahdollistavista ja rajoittavista vaikutuksista omassa elämässään.

Unelmana itsensä toteuttaminen ja kehittäminen

Kyselyyn vastanneet tytöt ja nuoret naiset (N=49) kertoivat teknologian auttavan erityisesti uusien asioiden opiskelussa, tiedonhankinnassa, sosiaalisten suhteiden muodostamisessa ja ylläpitämisessä sekä itsensä toteuttamisessa. Osa vastaajista kuvaili kokemuksiaan seuraavasti:

”Teknologian avulla voi etsiä tietoa asioista, jotka ovat tärkeitä minulle. Voin myös oppia ja kehittyä teknologian avulla.”

”Teknologia auttaa löytämään inspiraatiota, yllättäviä yhteyksiä ja mahdollisuuksia.”

”Se [teknologia] auttaa tuomaan esille kykyjäni ja auttaa saamaan kontakteja ympäri maailmaa sekä oppimaan oikeastaan mitä vaan.”

Teknologian hyödyntäminen vaatii osaamista

Tytöt ja nuoret naiset kertoivat myös omassa arjessaan kokemiaan teknologian käytön rajoitteita. Näitä olivat muun muassa oma osaamisen taso ja luottamus omiin kykyihin, pääsy laitteiden ja ohjelmistojen pariin sekä teknologia-alan monimuotoisuuden puute. Osa vastaajista kuvaili kokemuksiaan seuraavasti:

”En ole hyvä tietokoneiden ja teknologian kanssa, eikä minulle ole kavereita, jotka osaisivat.”

”Monimutkaisuus. Se ettei ole saanut tarpeeksi tietoa ja taitoa koko ajan kehittyvään teknologiaan ja sen mahdollisuuksiin.”

”Rahan puute. Oma pelko teknologiaan tutustumista vastaan.”

”Varmaan stigma naisista ja teknologiasta, joka surullisen paljon rajoittaa uskallusta esimerkiksi työskennellä teknologian parissa.”

Innovaatiot syntyvät teknologian ja omien intohimojen yhdistelmästä

Huawein tekoälylähettiläs Linda Liukas visioi nuorille tulevaisuudenkuvaa, jossa yhä useampi haaste ratkaistaan ihmisten ja teknologian yhteispelillä.

‒ Teknologia-alalla tarvitaan erilaisia ihmisiä tunnistamaan haasteita, joiden ratkaisemisessa voidaan käyttää teknologiaa. Miesvaltaisella alalla teknologian suunnittelusta päättävät eivät välttämättä koe samoja ongelmia ja tarpeita omassa arjessaan kuin esimeriksi naiset. Tästä on hyvänä esimerkkinä seminaarissa esiin tulleet ajatukset vaikkapa meikkaamisen innovaatioista, mutta yhtä tärkeää on vahvistaa tyttöjen näkökulmaa politiikkaan, terveydenhuoltoon tai vaikka finanssisektoriin liittyen, Liukas jatkaa.

‒ Uskon omien harrastusten merkityksen korostuvan tulevaisuuden työelämässä ja avaavan uusia uria. Teknologian saatavuus ja saavutettavuus on avainasemassa, sillä se mahdollistaa omien kiinnostusten kehittämisen osaamiseksi tai jopa elinkeinoksi, Liukas kannustaa.

Huawei näkee teknologian saatavuuden ehkäisevän ennen kaikkea digitaalista eriarvoistumista. Tyttöjen ja nuorten naisten kyselyssä esiin nostama uskalluksen puute jakaa teknologian hyödyntämismahdollisuuksia siinä missä myös teknologiaan liittyvät kustannukset. Tunnistamalla käyttäjän tarpeet, Huawei tuo viimeisimmät tekoäly- ja kuvausominaisuudet sekä suorituskyvyn myös edullisemman hintaluokan älypuhelimiin, joita monet nuoret suosivat.

‒ Haluamme kannustaa ihmisiä mukaan teknologian ja tekoälyn maailmaan, jossa Linda Liukas on yksi parhaista roolimalleista erityisesti nuorille naisille. Linda on osoittanut omalla esimerkillään rohkeutta ja ennakkoluulottomuutta, minkä vuoksi olemme valinneet hänet aiheen puolestapuhujaksi. Inspiraation ja esikuvien lisäksi tarvitaan myös arjen teknologiaa, kuten älypuhelimia ja tietokoneita, jotka tuovat esimerkiksi tekoälyn lähelle ja mahdollistavat omaehtoisen oppimisen, sanoo Huawein kuluttajaliiketoimintayksikön markkinointi- ja viestintäjohtaja Elina Takala.

Yhteistyössä Gigantin sekä Espoon ja Helsingin Tyttöjen Talon kanssa 30.1. järjestetyssä tilaisuudessa jaettiin Huawei P Smart 2019 -älypuhelimet yhteensä yli sadalle nuorelle, mikä tuo nykyaikaisen mobiiliteknologian yhä useamman käyttäjän saataville.

Lisätiedot:

Elina Takala, Huawei Technologies Oy, Consumer Business Group, markkinointi- ja viestintäjohtaja, 050 3217863, elina.takala@huawei.com

Kuvat ja -materiaalipyynnöt, tuotelainat:
Panu Alanko, Republic of Communications, 050 414 2001, panu.alanko@republic.fi

Lisätietoa Huawei Consumer Business Groupista

Huawein innovatiivisia tieto- ja viestintäteknologian tuotteita ja palveluja on saatavilla yli 170 maassa, ja niitä käyttää jo kolmasosa maailman väestöstä. Huawei nousi vuoden 2018 toisella kvartaalilla maailman toiseksi suurimmaksi puhelinvalmistajaksi toimitettujen puhelinten kappalemäärissä mitattuna.

Huaweilla on 18 tutkimus- ja tuotekehityskeskusta kahdeksassa Euroopan maassa (Suomi, Belgia, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Ruotsi ja Iso-Britannia). Suomessa Huawein edistykselliset tutkimus- ja tuotekehityskeskukset sijaitsevat Helsingissä ja Tampereella. Huawei työllistää maailmanlaajuisesti yli 180 000 henkilöä, joista yli 80 000 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen parissa.

Huawein Consumer Business Group on yksi Huawein liiketoimintayksiköistä, joka tuottaa korkealuokkaisia älypuhelimia, tietokoneita, tabletteja, puettavaa älyteknologiaa ja pilvipalveluita. Huawein maailmanlaajuinen verkosto on rakennettu yli 30 vuoden kokemuksella televiestintäteollisuudesta, ja yhtiö on omistautunut toimittamaan innovatiivisimpia teknologisia ratkaisuja kuluttajille ympäri maailmaa. Vuonna 1987 perustettu Huawei on yksityinen yritys ja täysin työntekijöidensä omistama. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Kiinan Shenzhenissä.

Lue lisää: http://consumer.huawei.com

Huawei Suomi sosiaalisessa mediassa:
Facebook: https://facebook.com/HuaweiMobileFi
Instagram: https://instagram.com/HuaweiMobileFi