Kysely: Suomalaisille tärkein ominaisuus läppärissä on prosessorin suorituskyky

Suomalaiset arvostavat kannettavissa tietokoneissa eniten teknisiä ominaisuuksia. Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisille tärkeintä kannettavassa on prosessorin suorituskyky. Tulokset käyvät ilmi Huawein kyselytutkimuksesta, jonka toteutti IPSOS.

Suomalaiset arvioivat ennen ostopäätöstä kannettavia tietokoneita monipuolisesti. Tärkein ominaisuus kannettavan valinnassa on prosessorin suorituskyky (17 % pitää tärkeimpänä). Kuitenkin lähes yhtä tärkeitä ominaisuuksia ovat tallennustila ja muisti (16 %), näytön koko (15 %) ja akun kesto (14 %).

– Suomalaiset ymmärtävät poikkeuksellisen hyvin, mistä tietokoneen suorituskyky syntyy, ja arvostavat tehokkaita tietokoneita. Toisaalta käytännöllisyys on myös tärkeää: kannettavan pitää olla juuri sopivan kokoinen omiin tarpeisiin, ja akun pitää kestää pitkiäkin päiviä ilman latausta, sanoo Huawein kuluttajaliiketoimintayksikön teknologia-asiantuntija, CTA Jesse Kajes.

Huawein on vastannut tarpeeseen MateBook X Pro -kannettavalla tietokoneella, jossa yhdistyy tehokkuus ja käytännöllisyys. Siinä on tehokas Intel Core i7-8550U -suoritin ja 16 Gt:n keskusmuisti. Vain 1,3 kiloa painavaa konetta on helppo kantaa mukana, ja sen akku riittää 12 tunnin videotoistoon.

Kannettavan tietokoneen käyttäjistä muodostui kyselyn perusteella viisi arkkityyppiä:

1. Pomo (24 % suomalaisista)
Vain paras teknologia kelpaa. Kannettava tietokone on hänelle kuin assistentti, jonka pitää pysyä perässä ja toimia luotettavasti nopeatempoisissa ja vaativissa työpäivissä. Prosessorin täytyy olla tehokas ja muistia paljon. Tietokone on keskeisessä roolissa myös vapaa-ajalla.

2. Paras ystävä (28 %)
Kannettava tietokone on hänelle laite, jonka kanssa tehdään kaikki yhdessä. Läppäri, josta voi olla ylpeä, täydentää hänen elämäänsä, ja ilman sitä olisi vaikea elää. Kannettava kulkee mukana töissä, kotona, jopa lomalla.

3. Luksuskäyttäjä (19 %)
Ainoastaan tyylikäs design ja poikkeuksellisen korkea laatu vakuuttaa hänet. Hänelle ei kuitenkaan synny vahvaa henkistä sidettä läppäriin. Se on vain laite, jota hän haluaa vaihtaa aika ajoin vaihtelun vuoksi. Läppärin pitää kuitenkin olla parasta laatua ja toimia moitteettomasti.

4. Luova (16 %)
Tietokone on osa persoonaa ja elämäntyyliä. Hän kiinnittää koneeseensa tarroja, jotka tekevät siitä uniikin yksilön. Tietokone on väylä yhdistää itsensä muihin saman henkisiin ja toteuttaa luovia vapaa-ajan projekteja.

5. Rentoilija (13 %)
Tietokone on vain tietokone. Ominaisuuksilla ei ole hänelle kovinkaan suurta merkitystä, kunhan se toimii silloin kun pitää. Hän käyttää konetta satunnaisesti perusasioihin, kuten sähköposteihin, verkkokaupassa shoppailuun ja muuhun nettisurffailuun.

Huawein kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten ihmiset käyttävät kannettavia tietokoneita ja mitä asioita he niissä arvostavat. Kyselyyn vastasi 500 iältään 20–49-vuotiasta ihmistä. Vastaajat olivat Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta, Puolasta ja Itävallasta. Kyselyn toteutti IPSOS.

Muita poimintoja kaikkien vastaajien tuloksista:
Otatko kannettavan tietokoneen mukaan lähtiessäsi lomalle? 48 % vastasi kyllä.

Oletko tunteellisesti kiintynyt tietokoneeseesi? 26 % vastasi kyllä.
Oletko koskaan käyttänyt kannettavaa tietokonettasi sängyssä? 27 % vastasi kyllä.
Oletko koskaan käyttänyt kannettavaa tietokonettasi kylpyhuoneessa? 10 % vastasi kyllä.

____

Huawei-yhteyshenkilö – kuluttajaliiketoiminta:
Eva Kiviranta, Huawei Technologies Oy, 040 649 3204, eva.kiviranta@huawei.com

Kuvat ja tuotelainat:
Maija Hyötyläinen, Republic of Communications, 050 572 9679, prhuawei@republic.fi

Lisätietoa Huawei Consumer Business Groupista
Huawein tuotteita ja palveluja on saatavilla yli 170 maassa, ja niitä käyttää kolmasosa maailman väestöstä. Huawei nousi Q2/2018 maailman toiseksi suurimmaksi puhelinvalmistajaksi toimitettujen puhelinten kappalemäärissä mitattuna. Yhtiön 15 T&K-keskusta sijaitsevat Yhdysvalloissa, Saksassa, Suomessa, Ruotsissa, Venäjällä, Intiassa ja Kiinassa. Huawei Consumer BG on yksi Huawein liiketoimintayksiköistä, joka tuottaa muun muassa älypuhelimia, tietokoneita, tabletteja, puettavaa teknologiaa ja pilvipalveluita. Huawein maailmanlaajuinen verkosto on rakennettu yli 30 vuoden kokemuksella televiestintäteollisuudesta, ja yhtiö on omistautunut toimittamaan uusimpia teknologisia ratkaisuja kuluttajille ympäri maailmaa. Lue lisää: http://consumer.huawei.com

Huawei Suomi sosiaalisessa mediassa:
Facebook: https://facebook.com/HuaweiMobileFi
Instagram: https://instagram.com/HuaweiMobileFi