Kyselyn mukaan pakettiautomaatteihin odotetaan joustavaa toimituspalvelua: Laajat noutoajat ja ennakoitavat toimitukset yhteen paikkaan

Kuluttajat ovat oppineet käyttämään pakettiautomaatteja, joihin ohjataan muun muassa verkkokauppaostoksia niin kotimaasta kuin ulkomailtakin. Pakettipisteen kyselyn mukaan pakettiautomaateilta odotetaan joustavia noutoaikoja, lähetyksen ennakoitavuutta ja eri lähetti- ja kuriiripalveluiden toimituksia. Lisäksi kuluttajat arvostavat myös viikonlopun pakettijakoja ja -noutoja, mikä lisää toimitusten nopeutta.

Pakettipiste selvitti kyselyllä kuluttajien pakettiautomaattien käyttöä ja odotuksia. Black Friday aloittaa vuoden vilkkaimman pakettisesongin, joka jatkuu joulun yli tammikuun alennusmyynteihin. Lähes puolet 18-34 -vuotiaista vastaajista aikoo hyödyntää Black Fridayn verkkokauppatarjouksia ja ohjata ostostensa pakettiautomaattiin noudettavaksi.

Paketti odottaa noutajaansa

Pakettipisteen kyselyyn vastanneista kolmannes ja nuorista 18-24- vuotiaista lähes puolet näkee tärkeänä sen, että pakettiautomaatteihin jaetaan ja niistä noudetaan paketteja myös viikonloppuisin. Pakettipiste onkin valmistautunut alkavaan pakettisesonkiin pakettiautomaateilla, joihin toimitetaan lähetykset Lehtipisteen aamujakelulla 05‒09 arkisin ja lauantaisin.

‒ Nopeat toimitukset parantavat verkkokauppaostamisen palvelukokemusta. Verkkokauppaostoksen saa noudettua tekstiviestikoodilla vaikka työmatkalla tai lauantaina aamupäivästä kauppaostosten yhteydessä, toteaa Lehtipisteen myyntijohtaja Juha Teinilä.

Myös lähetyksen ennakoitavuus on monille tärkeää, erityisesti nuorille aikuisille; lähes puolet 18-24-vuotiaista haluaa tietää, milloin paketti saapuu ja mistä se on noudettavissa.

Pakettiautomaatilla voi käväistä milloin tahansa

Lähes kolmannes kyselyyn vastaajasta odottaa pakettiautomaateilta joustavia asiointiaikoja ja lähes yhtä moni toivoo jopa vuorokauden ympäri avoinna olevaa automaattia. Naiset ja 25-44 -vuotiaat peräänkuuluttavat erityisesti laajoja asiointiaikoja.

‒ Pakettiautomaatilla halutaan selvästi poiketa oman aikataulun puitteissa. Kauppojen laajat aukioloajat palvelevat myös pakettiautomaatteja. Esimerkiksi Helsingissä sijaitsevan kauppakeskus Kaaren Pakettipiste on auki 24/7, koska Kaaren Prismakin on, jatkaa Teinilä.

‒ Pakettiautomaatit helpottavat asiakkaidemme arkea entisestään, kun he voivat noutaa kaikki paketit saman katon alta ruokaostosten yhteydessä. Laajojen aukioloaikojen vuoksi asiakkaat voivat noutaa paketit silloin, kun se heille parhaiten sopii, toimitusketjun päällikkö Mari Nenonen S-ryhmän vähittäiskaupasta toteaa.

Pakettipiste tekee yhteistyötä S-ryhmän lisäksi myös K-ryhmän sekä ostos- ja kauppakeskusten kanssa.

‒ On ollut hienoa olla alusta lähtien luomassa uutta pakettiautomaattipalvelua yhdessä Pakettipisteen kanssa. K-ryhmä kehittää aktiivisesti asiakkaiden arkea helpottavia palveluita, ja yhteistyö Pakettipisteen kanssa on loistava lisä näihin palveluihin, toteaa K-Ryhmän päivittäistavarakaupan palvelujohtaja Petri Toivonen.

Pakettiautomaatti voidaan helposti sijoittaa myös muuhun liikkumisen solmukohtaan, jolla on laajat aukio-oloajat.

Tällä hetkellä Pakettipisteen automaatteja on toiminnassa useita kymmeniä muun muassa Uudellamaalla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Kanta-Hämeessä, Kymenlaaksossa, Kainuussa sekä Etelä- ja Pohjois-Karjalassa. Näiden alueiden automaattiverkostoja vielä tihennetään mutta pakettiautomaatteja otetaan käyttöön myös muualla aina Pohjois-Suomea myöten. Vuoden loppuun mennessä verkosto kattaa jo yli 200 pakettiautomaattia, ja koko 300 automaatin verkosto on valmiina alkuvuodesta 2019.

Lähetykset voi noutaa yhdestä paikasta

Kyselyn mukaan lähes joka kolmas toivoo, että pakettiautomaatista voisi hakea joustavasti eri lähetti- ja kuriiripalveluiden paketteja. Kodin lähellä sijaitseva automaatti koettiin parhaiten palvelevaksi, mutta osa voisi hakea lähetyksen myös työpaikan läheltä.

‒ Kyselyn mukaan vaivattomuus paketin noudossa nousee vahvasti esiin. Pakettimarkkinoilla on monia toimijoita, ja asiakkaan ei tarvitsisi välittää, kuka kuljettaa pakettia missäkin vaiheessa, kunhan hän saa sen noudettua helposti haluamastaan paikasta, vaikka aina samasta automaatista. Tämä vaatii lähetys- ja kuriiripalveluiden vahvaa yhteistyötä, mikä onkin tällä hetkellä palvelun kehityksessä erittäin tärkeää kaikille osapuolille, luonnehtii Lehtipisteen toimitusjohtaja Janne Mansukoski.

Pakettipisteen automaatista voi tällä hetkellä noutaa Pakettipisteen omien lähetysten lisäksi Matkahuollon, PostNordin ja DHL Expressin paketteja, samoin niiden lähetys onnistuu. Myös muiden lähetys- ja kuriiripalveluiden kanssa käydään neuvotteluja.

Lisätiedot

Lehtipiste Oy, toimitusjohtaja Janne Mansukoski, puh. 040 900 8500, janne.mansukoski@lehtipiste.fi
Lehtipiste Oy, myyntijohtaja Juha Teinilä, puh. 050 50 10 952, juha.teinila@lehtipiste.fi

Lehtipiste on koko maan kattava lehtien, kirjojen ja keräilytuotteiden irtonumeromarkkinoilla toimiva jakelu- ja markkinointiyhtiö. Lehtipisteen kuljetus – ja jakelukanava kattaa lähes 5000 myyntipistettä sekä lisäksi satoja asiakkaiden kohteita päivittäin ympäri maan. Lehtipiste Oy on osa Tradeka-Yhtiöt Oy:tä. pakettipiste.fi