Lähtöjen täsmällisyys talvilomien avausviikonloppuna parantunut huomattavasti Helsinki-Vantaalla – mutta yksi reitti takkuaa

Ensi viikko on Etelä-Suomessa talvilomaviikko, ja lomalentoliikenne Helsinki-Vantaalta muille maille alkaa jo tänä perjantaina. Data lentomatkustajia korvausasioissa auttavan AirHelpin ylläpitämästä tilastotietokannasta antaa hyviä uutisia niille, jotka lähtevät reissuun heti lomajakson alkajaisiksi.

Sekä viime että toissa vuonna talvilomajakson vilkkain lentopäivä Helsinki-Vantaalta oli lomien alkamispäivä, eli heti ensimmäinen perjantai. Kumpanakin vuonna kyseisenä päivänä yläilmoihin singahti noin 220 konetta.

Alkuruuhkan hallinnoinnissa kuitenkin tapahtui suuri muutos parempaan päin viime vuonna. Vuonna 2016 avausviikonlopun perjantaina 19.2. vain 62 prosenttia lennoista lähti ajallaan, ja luku putosi 59:ään lauantaina ja 52:een sunnuntaina. Ajallaan lähteneiksi luokitellaan lennot, jotka ovat korkeintaan varttitunnin myöhässä – sunnuntaina 21.2.2016 siis lähes puolet lennoista oli yli 15 minuuttia aikataulusta jäljessä! Vuotta myöhemmin, eli viime vuonna, avausviikonlopun luvut ajallaan lähteneistä lennoista olivat jokaisena päivänä lähes 90 prosenttia. Aikatauluhaasteiden selättäminen varmasti miellyttää niitä, jotka aloittavat vapaaviikkonsa lentomatkalla.

Korvausvelka kutistui

Avausviikonlopun parantunut sujuvuus oli iso syy siihen, että korvausvelvoitteen alaiseksi luokiteltujen lentojen määrä puolittui vuodessa; toissa vuoden 14:stä viime vuoden 7:ään. Nämä ovat tapauksia, joissa lento esimerkiksi perutaan tai se myöhästyy yli kolmella tunnilla – eikä myöhästymisen katsota johtuvan huonon sään kaltaisesta poikkeusolosuhteesta, vaan lentoyhtiön toiminnasta.

Samalla korvausvelka Suomen päälentokentällä pieneni vuoden 2016 hieman yli miljoonasta eurosta viime vuoden 230 000 euroon. Korvausvelalla tarkoitetaan laskennallista arvoa, joka saadaan, kun lasketaan yhteen kaikki vakiokorvaukset, joita matkustajat ovat EU:n EC 261 -asetuksen nojalla oikeutettuja saamaan lentoyhtiöltä.

”Finavian panostukset Helsinki-Vantaan lentokenttään ovat näkyneet meidän datassamme, ja korvausvelka on pienentynyt vuodesta toiseen. Myös kansainvälisessä lentokenttien vertailussa, eli AirHelp Scoressa, Helsinki-Vantaa menestyi viime vuonna loistavasti ja tuli viidenneksi”, sanoo AirHelpin Suomen-maajohtaja Aleksi Seppo.

Helsinki-Vantaalta lentävien suosikkikohde talviloma-aikaan on Tukholmassa sijaitseva Arlandan lentokenttä, johon suuntasi noin 150 lentoa helmikuun loppupuoliskolla kumpanakin vuonna. Suosiossa olivat myös Oulu, Kööpenhamina sekä Lontoon Heathrow, joista viimeisin reitti tosin oli erityisen altis myöhästymisille. Lähes 40 prosenttia lennoista Helsinki-Vantaalta Heathrow’lle myöhästyi vähintään varttitunnin kummankin vuoden tarkastelujaksona.

Lisätiedot:

Aleksi Seppo

Maajohtaja, AirHelp

aleksi.seppo@airhelp.com

Mediamateriaalit:

Ville Heinonen

Republic of Communications

ville.heinonen@republic.fi

+358 50 413 7118

AirHelp on startup-yritys, joka auttaa lentomatkustajia hakemaan korvauksia myöhästyneistä ja perutuista lennoista kansainvälisten asetusten mukaisesti.

Yritys perustettiin vuonna 2013 ja siitä lähtien se on auttanut asiakkaitaan saamaan korvauksia yli 185 miljoonan Yhdysvaltain dollarin edestä auttaen samalla yli 2 miljoonaa asiakasta.

AirHelpin palvelu on käytössä 30 maassa 16 kielellä. Suomessa ja suomeksi palvelu on ollut saatavilla vuodesta 2014. Tällä hetkellä AirHelpillä on maailmanlaajuisesti töissä yli 500 työntekijää. Kattavasti lisää tietoa matkustajan oikeuksista saa AirHelpin verkkosivuilta: www.airhelp.fi/tunne-oikeutesi

AirHelp Scorehttps://www.airhelp.com/fi/airhelp-score/lentokenttien-vertailu/hel-helsinki-vantaan-lentoasema/