Lakituspäivä hiljentää Helsinki-Vantaan lentoliikenteen, mutta vain hetkeksi

Lukuvuoden päättymispäivän merkitys suomalaisille heijastuu Helsinki-Vantaan lentokenttään lentoliikenteen hiljentymisenä. Tänä vuonna koulut suljetaan, todistukset jaetaan ja ylioppilaat lakitetaan lauantaina 2. kesäkuuta, ja vertailu edellisvuosiin paljastaa, että tuo päivä on maan päälentokentällä poikkeuksellisen rauhallinen. Tiedot ovat peräisin lentomatkustajia korvausasioissa auttavan AirHelpin ylläpitämästä tilastotietokannasta.

Vuosina 2015–2017 valmistujaispäivänä Helsinki-Vantaalta lähti noin 175–190 lentoa, kun tavanomaisena touko–kesäkuun vaihteen päivänä luku on ollut 240–250. Itse juhlapäivää seuraava sunnuntai on sekin mennyt palauttelun merkeissä, sillä se on kuun vaihteen päivistä toiseksi seesteisin. Suomalaiset selkeästi haluavat osallistua päättäjäis- ja valmistujaisjuhliin ennen suuntaamistaan muille maille.

"Koulujen päättyminen ei aiheuta suurta painetta lentokentille. Työssäkäyvien lomat sijoittuvat myöhemmin kesälle, eikä ulkomaalaisiltakaan kentiltä tule painetta, sillä Euroopassa pääasiassa koululaisten lomat alkavat vasta myöhemmin", sanoo AirHelpin Suomen-maajohtaja Aleksi Seppo.

Ruuhkan puute on näkynyt valmistujaispäivän lentojen täsmällisyydessä. Kyseinen lauantai sijoittui Helsinki-Vantaalta kesäloman alkupäivinä lähteneiden lentojen täsmällisyysvertailussa kärkeen tai aivan sen tuntumaan vuosina 2015 ja 2016. Kumpanakin vuonna yli 90 prosenttia lennoista singahti taivaalle korkeintaan varttitunnin myöhässä. Viime vuonna juhlapäivä tosin ei erottunut edukseen 83 prosentin tuloksellaan. Jos haluaa maksimoida todennäkyisyyden aikataulujen sujuvuudelle, kannattaa Helsinki-Vantaalta lähteä matkaan joko yöllä kello 22–6 tai aamulla 6–12. Silloin on yleensä yli 90 prosentin todennäköisyys sille, että lennot ovat ajallaan.

Korvausvelka pienentynyt

Vertailtaessa Helsinki-Vantaan lentokentän kesäloman avausviikolla syntynyttä korvausvelkaa käy ilmi, että viimeisen kolmen vuoden aikana on tapahtunut selkeä muutos parempaan päin. Vuonna 2015 korvausvelkaa kertyi kesälomien avajaisviikolla yli 172 000 euroa, vuotta myöhemmin noin 128 000 euroa ja viime vuonna enää noin 80 000 euroa.

Korvausvelalla tarkoitetaan laskennallista arvoa, joka saadaan, kun lasketaan yhteen kaikki vakiokorvaukset, joita matkustajat ovat EU:n EC 261 -asetuksen nojalla oikeutettuja saamaan lentoyhtiöltä. Korvausvelvoitteen alaiseksi saatetaan luokitella esimerkiksi perutut tai yli kolmella tunnilla myöhästyneet lennot silloin, kun myöhästymisen ei katsota johtuvan huonon sään kaltaisesta poikkeusolosuhteesta, vaan lentoyhtiön toiminnasta.

Talvisesongin hiljaisuus yllättää

Kuukausittaisessa ruuhkavertailussa kesäkuu sijoittuu keskikastiin. Helsinki-Vantaalta lennetään eniten syyskuussa (yli 7 000 lentoa), ja myös loka-, touko- ja elokuut ovat kiireisiä. Talvisesonki sen sijaan on jopa yllättävän hiljainen. Joulu-, tammi- ja helmikuut sijoittuvat järjestään niiden kuukausien joukkoon, joina päälentokentältä lennetään kaikkein vähiten. Lentoja on tällöin verrattain vähän, mutta silti niiden täsmällisyys kärsii. Joulu- ja tammikuu sijoittuvat vuosittain täsmällisyysvertailun hännille, sillä tuolloin peräti 20–35 prosenttia lennoista myöhästyy vähintään varttitunnin verran. Tämä viittaa siihen, että huono talvisää hankaloittaa lentojen lähtemistä merkittävästi.

Vuositasolla Helsinki-Vantaalta lennetään eniten Tukholman Arlandaan (vuodesta riippuen 4 000–5 600 kertaa). Seuraavaksi suosituimmat kohteet ovat Oulu ja Kööpenhamina.

Lisätiedot:

Aleksi Seppo

Maajohtaja, AirHelp

aleksi.seppo@airhelp.com

Mediamateriaalit:

Ville Heinonen

Republic of Communications

ville.heinonen@republic.fi

+358 50 413 7118

AirHelp on maailman johtava lentomatkustajia korvausasioissa auttava yritys, joka tukee matkustajia näiden hakiessa korvauksia myöhästyneistä, perutuista ja ylivaratuista lennoista kansainvälisten asetusten mukaisesti.

Yritys perustettiin vuonna 2013 ja siitä lähtien se on auttanut yli 5:ttä miljoonaa matkailijaa. AirHelp-hakemusten avulla matkustajat ovat saaneet korvauksia lähes 300 miljoonan euron edestä.

AirHelpin palvelu on käytössä 30 maassa ja 16 kielellä. Suomessa ja suomeksi palvelu on ollut saatavilla vuodesta 2014. Tällä hetkellä AirHelpillä on maailmanlaajuisesti töissä yli 500 työntekijää. Kattavasti lisää tietoa matkustajan oikeuksista saa AirHelpin verkkosivuilta: https://www.airhelp.com/fi/tunne-oikeutesi/