Moni kuolinpesä päätyy valtiolle – perintönsä voi myös ohjata edistämään suomalaista hyvinvointia

Kun henkilöllä ei ole lähiomaisia tai testamenttia, ohjautuu henkilön omaisuus hänen kuoltuaan valtiolle. Hyvä testamentti -kampanja nostaa esiin erilaisia vaihtoehtoja.

Jos henkilö kuolee ilman perillisiä eikä hän ole tehnyt testamenttia, hänen omaisuutensa ohjautuu valtiolle. Vuonna 2015 valtiolle ohjautunut potti oli ennätykselliset 38,8 miljoonaa euroa ja myös vuonna 2016 suomalaisilta jäi kuolinpesiä valtiolle 26,3 miljoonan euron arvosta.

Hyvä testamentti -kampanja herättää keskustelua siitä, mitä kukin haluaa omaisuudelleen tehtävän ja tuo esille vaihtoehtoja erilaisista hyväntekeväisyyskohteista. Kampanjan kautta voi tutustua 26 suomalaisen järjestön toimintaan. Mukana kampanjassa ovat muun muassa hyvinvointia edistävät toimijat Aivoliitto ja Setlementtiliitto.

Testamenttilahjoittaminen hyväntekeväisyyteen on vielä suhteellisen uutta Suomessa, ja testamenttien kautta tulevan rahoituksen osuus vaihtelee paljon järjestökohtaisesti. Setlementtiliiton toiminnan rahoituksesta pieni osa tulee saaduista perinnöistä. Viestintäjohtaja Jaana Kymäläisen mukaan kaikki lahjoitukset tulevat tarpeeseen.

”Meitä tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan. Toimintamme on laajaa ulottuen aina lapsista ja nuorista ikäihmisiin. Monikulttuurisia palvelujamme on tuottamassa kaikkiaan nelisen tuhatta työntekijää”, Kymäläinen kertoo.

Setlementtiliiton viesti on, että jo pienestäkin testamenttilahjoituksesta on valtavasti iloa. Toiminnan laajuuden vuoksi testamentilla voi tukea itselle tärkeää kohdetta. Esimerkiksi eräs lahjoittaja, joka testamenttasi Setlementtiliitolle asunnon, toivoi, että vuokratuotoilla tuettaisiin nuorta henkilöä. Näillä tuotoilla onkin jo vajaan vuoden ajan tuettu nuoren maahanmuuttajan opiskeluja.

Aivoliiton juhlavuoden teemana ”Musiikki ja aivot”

Aivoliitto on toiminut jo 40 vuoden ajan aivojen ja puheen asialla. Juhlavuotta vietetään järjestöpäällikkö Tom Anthonin mukaan Musiikki ja aivot -teeman merkeissä.

”Taustalla on ajatus siitä, että Suomi elää aivoista. Musiikilla on tervehdyttävä vaikutus aivotoimintaan niin ennaltaehkäisevässä kuin kuntouttavassakin mielessä”, Anthoni valottaa.

Järjestön tavoitteena on, että ammattitaitoista tukea voisivat saada kaikki aivoverenkiertohäiriön sairastaneet sekä kielellinen eritysvaikeus -diagnoosin saaneet henkilöt. Liiton saamat lahjoitukset ja perinnöt käytetään heidän hyväkseen järjestettävään toimintaan. Erään lahjoittajan toiveen mukaisesti Aivoliitto toteutti isovanhempien tietopäivät aivoverenkiertohäiriöstä.

Hyvä testamentti -kampanjan sivut löytyvät osoitteesta www.hyvatestamentti.fi.

Valtionkonttorin tilasto – perillisittä kuolleiden jäämistöt

Lisätietoja:
Pia Tornikoski, Hyvä testamentti -kampanjan koordinaattori, puh. 040 596 3763
Tom Anthoni, järjestöpäällikkö, Aivoliitto, puh. 050 568 9145
Jaana Kymäläinen, viestintäjohtaja, Setlementtiliitto, puh. 050 577 2262

Hyvä testamentti -kampanjassa on mukana 26 yleishyödyllistä yhteisöä, jotka edustavat laajasti erilaisia hyväntekeväisyyskohteita: Aivoliitto, Amnesty International, Animalia, Fida International, Greenpeace, Helsingin Diakonissalaitos, Herättäjä-Yhdistys, Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys, Kuurojen Liitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Patmos Lähetyssäätiö, Pelastakaa Lapset, Pidä Saaristo Siistinä, Plan International Suomi, Päijänteen Luonnonperintösäätiö, SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto, SOS-Lapsikylä, Suomen Lähetysseura, Suomen Merimieskirkko, Suomen Meripelastusseura, Suomen Pipliaseura, Suomen Reumaliitto, Suomen Setlementtiliitto, Suomen Sydänliitto, World Vision ja WWF (Maailman luonnonsäätiö). Järjestöt ovat Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry:n jäseniä.