Mustavalkokuvaus ei ole menossa mihinkään – Mobiilikuvaus sen sijaan taipuu tukemaan tätä taidemuotoa

TIEDOTE 16.6.2016

Mustavalkokuvissa on oma henkensä. Ne ovat armottomia valon ja varjon vangitsijoita. Suositut kuvanjakopalvelut tarjoavat kuville mustavalkofiltereitä. Filteröinnistä voi luopua mobiilikuvauksen ottaessa harppauksia eteenpäin. Tässä suunnannäyttäjänä on Huawein yhdessä legendaarisen Leican kanssa kehitettämä Huawei P9, joka ottaa mustavalko- ja värikuvan yhtä aikaa.

Leican linssit tallentavat pienimmätkin yksityiskohdat kuvan tummimmillakin alueilla, ja tämän ansiosta kuvista tulee luonnollisia ja niissä on näyttävä syvyysvaikutelma. Digitaalisessa nykyvalokuvauksen parissa työskentelevät tunnistavat Leican valmistamat linssit klassisesta ”Leica lookista”, eli tarkkuudesta, vivahteikkaista yksityiskohdista, sulavasta kontrastista ja vaikuttavasta syvyysvaikutelmasta.

Huawei P9:ssä on Leica Summarit H 1:2.2/27 ASPH -kaksoislinssi ja 12 megapikselin RGB-sensori värien ja 12 megapikselin monokromisensori yksityiskohtien vangitsemista varten. Värikuvissa sensorien ottamat kuvat yhdistetään ja mustavalkokuvissa käytetään vain kameran monokromisensoria, kuten esimerkiksi Leica M-Monochrom -kamerassa. Koska mustavalkosensorissa ei ole värisuodatinta, kuviin tallentuu huomattavan suurempi määrä valoa, terävyyttä ja kontrastia.

Ohessa on kuvavertailu Huawei P9:llä ja Leica M-Monochrom -kameralla otetuista kuvista.

Yllä: Kuvattu Leica M-Monochromilla

Yllä: Kuvattu Huawei P9:n mustavalkosensorilla

Useimmat älypuhelimet luovat mustovalkokuvansa kääntämällä värikuvan mustavalkoiseksi. Nämä kuvat eivät kuitenkaan ole yhtä tarkkoja, eivätkä vangitse harmaasävyjä, kuten aito mustavalkosensori. Alla oleva kuvavertailu selventää eroa Huawei P9:n mustavalkosensorilla otetun kuvan ja kilpailevalla älypuhelimella otetun mustavalkokuvan välillä.

Vas: P9:n mustavalkokuva, Oik: Kilpailevan älypuhelimen mustavalkokuva

Kuvavertailussa vasemmanpuolisessa, Huawei P9:llä otetussa mustavalkokuvassa voi huomata parempaa harmaasävyjen toistoa, suurempaa värisyvyyttä ja näyttävämpää syvyysvaikutelmaa. Koska Huawei P9:n mustavalkosensori käyttää raw-dataa kuvien renderöintiin, tuloksena on aito, luonnollisemman näköinen mustavalkokuva.

Huawei P9:n värivalokuvausominaisuudet ovat mustavalkokuvauksen ohella monipuoliset, ja sen huippuluokan renderöintiohjelmisto tuo kuviin aitoa ”Leica lookia.” Jäljitellääkseen autenttista Leica-kuvauskokemusta, P9:n kameraohjelmistossa on valittavissa kolme Filmitilaa. Normaali-tilassa värit tallentuvat kuviin luonnollisina, kun taas Eloisat värit -tila puolestaan tuo kuviin autenttista ”Leica lookia” korostamalla sen värejä. Tasaiset värit -tila yhdistää parhaat puolet kummastakin tilasta.

Huawei-yhteyshenkilö – kuluttajatuotteet

Sofia Lehtimäki, Huawei Technologies Oy, 050 308 2228, sofia.lehtimaki@huawei.com

Huawei-yhteyshenkilö – viestintä ja yhteiskuntasuhteet

Hennariikka Andersson, Huawei Technologies Oy, 040 845 8066, hennariikka.andersson@huawei.com

Kuvat ja tuotelainat:

Maija Hyötyläinen, Republic of Communications, 050 572 9679, maija.hyotylainen@republic.fi

Jukka Raittila, Republic of Communications, 050 346 2630, jukka.raittila@republic.fi

Lisätietoja Huaweista:

Huawei on johtava maailmanlaajuinen informaatio- ja viestintäteknologian (ICT) ratkaisujen tarjoaja, joka palvelee telealan operaattoreita, yrityksiä, kuluttajia ja julkista sektoria. Huawei tekee myös tiivistä yhteistyötä yliopistojen kanssa ympäri maailman. Huawein innovatiivisia ICT-ratkaisuja, -tuotteita ja -palveluita käytetään yli 170 maassa. Vuonna 1987 perustettu Huawei on yksityinen yritys ja täysin työntekijöidensä omistama.

Huawei työllistää maailmanlaajuisesti yli 176 000 henkilöä, ja yrityksen 9 900 Euroopassa olevasta työntekijästä 1 200 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen (T&K) parissa. Yrityksellä on 18 T&K-keskusta kahdeksassa Euroopan maassa (Suomi, Belgia, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Ruotsi ja Iso-Britannia) ja se operoi lukuisia innovaatiokeskuksia yhteistyössä tele- ja ICT-alan partnerien kanssa.