Odotetusta Black Fridaysta povataan viikonlopun ostosjuhlaa

Kauppakeskus Itiksessä myymälät valmistautuvat 24.11. Black Friday -ostospäivään, jonka suosio on noussut vuosi vuodelta. Itiksen tekemän asiakaskyselyn mukaan suurin osa asiakkaista odottaa vuoden suurimpien alepäivien joukkoon noussutta kampanjaa. Hintatietoiset hyödyntävät alennukset myös tuotteisiin, joilla valmistellaan joulua tai jotka kääräistään pukinkonttiin.

Itiksen tekemän asiakaskyselyn mukaan yli kolme neljästä vastaajasta kertoi suuntaavansa perjantaina 24.11. Black Fridayn alennustuotteiden pariin. Alekampanjaa osataan jo odottaa, sillä se on tehnyt tunnettuudessaan läpimurron; vastaajista kahdeksalle kymmenestä alepäivä on tuttu aikaisempien vuosien Black Friday -kampanjoiden myötä.

‒ Viime vuonna Black Fridayna meillä oli Itiksessä yli 80 000 kävijää, mikä on kolmannes enemmän kuin normaalina perjantaina. Odotamme myös tulevasta Black Friday -viikonlopusta vilkasta, koska alepäivää vietetään viime vuotiseen tapaan koko viikonlopun ajan, kertoo Itiksen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Anna Homén.

Black Friday vahvasti esillä myymälöissä

Kyselyn mukaan alepäivän tarjontaan halutaan tutustua etenkin paikan päällä myymälöissä. Yli puolet keskittää ostoksensa myymälään, neljännes haarukoi ostettavaa sekä myymälöistä että verkkokaupoista ja vajaa kymmenes kertoi asioivansa vain verkkokaupassa.

‒ Black Friday on noussut selvästi suosituksi sesonkikampanjaksi, jonka vetovoiman voisi rinnastaa erilaisiin kauppakeskuskampanjoihin sillä erotuksella, että Black Friday on joka paikassa samana viikonloppuna. Tarjoamme nykyisestä valikoimasta hyviä alennuksia, joita asiakkaat hyödyntävät valmistautuessaan jouluun muun muassa kosmetiikka-, vaate- ja sisustushankinnoilla, toteaa Itiksen Stockmannin tavaratalojohtaja Mari Ahonen.

Suomessa Black Friday alennuspäivä on näkynyt perinteisesti vahvasti elektroniikkamyymälöissä, mutta Itiksessä kampanjaan ovat lähteneet mukaan eri alojen kaupat ja myymälät.

Elektroniikkamyymälöissä alennukset kodin kalliimmista hankinnoista saavat asiakkaat liikkeelle esimerkiksi Giganttiin.

‒ Uskon, että Black Fridaysta tulee edellisvuosien tapaan vilkas ostospäivä ja että tarjouksemme kiinnostavat asiakkaitamme. Viime vuonna myydyimpiä tuotteita olivat muun muassa suuret televisiot ja kodinkoneet. Kovia tarjouksia on luvassa tuttuun tapaan tänäkin vuonna ja odotamme päivää innolla, Itiksen Gigantin tavaratalopäällikkö Sami Lehmus vinkkaa.

Heräteostoksia, täsmähankintoja ja lahjoja pukinkonttiin

Kyselyn mukaan asiakkaat ovat tänä vuonna kaavailleet ostavansa tuotteita omaan tai perheen käyttöön, mutta lähes kuusi kymmenestä aikoo hyödyntää alepäivää myös joululahjojen hankintaan. Black Friday käynnistääkin kuukauden kestävän joulusesongin.

Kyselyyn vastaajista neljä kymmenestä totesi edullisten hintojen innostaneen viime vuonna heräteostoihin, mutta lähes kolmannes kertoi tehneensä joululahjaostoksia tai täsmähankintoja, jotka muutenkin olivat ostoslistalla.

Black Friday vakiinnutti asemansa Suomessa

• Black Friday rantautui Suomeen kansainvälisten kauppaketjujen ja verkkokauppojen myötä viisi vuotta sitten.
  • Yhdysvalloista kotoisin oleva Black Friday on vuoden vilkkain kauppapäivä, jota vietetään kiitospäivän jälkeisenä perjantaina vapaapäivän merkeissä. Musta väri on yhdistetty poliiseja työllistäviin päivän ruuhkiin tai kirjanpidossa tappiollisen punaisen kauden jälkeen voitolliseen mustaan väriin.
  • Suomessa päivä on levinnyt verkkokaupoista myymälöihin ja käynnistää Yhdysvaltojen tapaan myös täällä joulukaupan.
  • Black Friday on kasvanut päivästä koko viikonlopun kampanjaksi.
  • Elektroniikkayritykset jatkavat kampanjaa vielä Black Fridayn jälkeisenä maanantaina Cyber Monday -tarjouksilla.

Itiksen Asiakasbarometri lokakuu 2017 -kyselyyn vastasi 1 486 vastaaja. Kysely tehtiin 26.10.‒1.11.2017 uutiskirjeessä sekä kauppakeskuksen infopisteessä.

Lisätietoja:

Anna Homén, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Kauppakeskus Itis, puh. 050 403 4220, anna.homen@wereldhave.com

Kauppakeskus Itis Suomen suurimpiin kauppakeskuksiin kuuluvassa Itiksessä on yli 120 myymälää, yli 50 palvelua ja kymmeniä ravintoloita sekä kahviloita. Loppuvuodesta 2018 Itiksen tarjonta täydentyy Finnkinon 9-salin elokuvateatterilla. Itiksessä asioi vuosittain yli 17 miljoonaa asiakasta. Kauppakeskus Itiksen omistaa hollantilainen kiinteistösijoitusyhtiö Wereldhave N.V. www.itis.fi