Pimenevä syksy haastaa älypuhelinten kamerat – Huawei P20 Pro on hämäräkuvauksen mestari

Huonossa valaistuksessa saa onnistuneita valokuvia perinteisesti kahdella tavalla: käyttämällä kamerajalustaa tai ostamalla ammattilaistason järjestelmäkameran valovoimaisella linssillä. Edistynein älypuhelinten kameratekniikka tarjoaa kuitenkin nyt uuden vaihtoehdon.

Hämärässä otetuista älypuhelimen kuvista tulee helposti liian pimeitä, ne tärähtävät tai niissä joudutaan turvautumaan salamavaloon. EISA-palkittu Huawei P20 Pro on kuitenkin vakuuttanut sekä ammattilaiset että harrastajat kyvystään tuottaa laadukkaita kuvia heikossakin valaistuksessa.

Hämäräkuvauksen haasteet on ratkaistu P20 Pro:n laadukkaan kolmoiskameran ja tekoälyn yhteistyöllä. Tässä listattuna ominaisuuksia, jotka tekevät P20 Pro:sta luotettavan kuvauskumppanin syksyn pimeneviin iltoihin.

1. Vähäinen kohina korkeillakin ISO-arvoilla
Kun kuvauskohteessa on vähän valoa, kameran valoherkkyys eli ISO-arvo nousee. Korkea ISO-arvo taas nostaa kohinan (tai rakeisuuden) määrää kuvassa, mikä tekee kuvasta helposti epätarkan. Huawei P20 Pro pystyy pitämään kohinan määrän älypuhelinkameraksi uraauurtavan alhaisena myös silloin, kun valoa on vähän ja ISO-arvo on korkea.

2. Automaattitila on paras ihmisten kuvaamiseen hämärässä
Jos liikkuvat kohteet, kuten ihmiset, haluaa pitää kuvissa heilahtamattomina, valotusaika saa olla pisimmillään 1/100 sekuntia. Huawei P20 Pro:n automaattiasetuksilla kamera ei päästä valotusaikaa tätä hitaammaksi, vaan nostaa tarvittaessa valoherkkyyttä. Näin hämäräkuvat onnistuvat automaattiasetuksillakin aina ilman heilahduksia.

3. Pitkä valotusaika onnistuu käsivarallakin
Valoisia kuvia voi tuottaa myös valotusaikaa pidentämällä. Puhelinta on kuitenkin mahdotonta pitää käsivaralla täysin paikallaan esimerkiksi neljä sekuntia, jonka iltaisen kaupunkinäkymän ikuistaminen saattaa vaatia. P20 Pro:n tekoälyn tukema Automatic Image Stabilization (AIS) -kuvanvakautus ratkaisee haasteen: se ottaa neljän sekunnin aikana monta lyhyen valotusajan kuvaa ja yhdistää ne älykkäästi toisiinsa. Lopputuloksena syntyy käden pienestä liikkeestä huolimatta terävä, valoisa ja väreiltään rikas kuva.

4. Yötila paras iltojen ja öiden maisemakuvaukseen
Yötila luo hyvän valon ja rikkaat värit pitkällä valotusajalla. Se sopii parhaiten maisemakuviin, joiden pääosassa on paikallaan pysyviä kohteita – esimerkiksi kaupunkinäkymä tai luontomaisema. Joskus liikkuvat elementit muuten vakaassa kuvassa näyttävät upeilta, kuten liukuvat autonvalot urbaanissa maisemassa tai tähtisädetikun liikkeet tummassa taustassa.

5. Kamera näkee paremmin kuin ihmissilmä
Jos kuvattavassa kohteessa on erittäin vähän valoa, onnistuneeseen kuvaan tarvitaan jopa 10–20 sekunnin valotusaikoja. AIS-kuvanvakautus tuottaa heilahtamattomia kuvia näinkin pitkissä valotusajoissa. Lopputuloksena syntyy kuvia, jotka näyttävät valoisammilta ja väreiltään rikkaammilta kuin mitä ihmissilmä näkee kuvauskohteen.

6. Hyvä väridynamiikka antaa pelivaraa jälkikäsittelyyn
Valoa voi lisätä kuviin myös puhelimen jälkikäsittelyssä. Valoisuuden lisääminen tummaan kuvaan vaatii kuitenkin kameralta kykyä tuottaa väri-informaatioltaan dynaamisia kuvia. Huawei P20 Pro:n kolmen kameran yhdistelmä luo dynaamisia kuvia, jolloin kuvien sävyt pysyvät luonnollisina myös valoa lisätessä. Jos jälkikäsittelyn haluaa viedä ammattilaistasolle, kuvat voi tallentaa RAW-muodossa, joka on väreiltään kaikkien dynaamisin.

Huawei-yhteyshenkilö – kuluttajaliiketoiminta:
Sofia Lehtimäki, Huawei Technologies Oy, 050 308 2228, sofia.lehtimaki@huawei.com

Kuvat ja tuotelainat:
Maija Hyötyläinen, Republic of Communications, 050 572 9679, prhuawei@republic.fi

Lisätietoa Huawei Consumer Business Groupista
Huawein tuotteita ja palveluja on saatavilla yli 170 maassa, ja niitä käyttää kolmasosa maailman väestöstä. Huawei oli vuonna 2017 maailman kolmanneksi suurin puhelinvalmistaja toimitettujen puhelinten kappalemäärissä mitattuna. Yhtiön 15 T&K-keskusta sijaitsevat Yhdysvalloissa, Saksassa, Suomessa, Ruotsissa, Venäjällä, Intiassa ja Kiinassa. Huawei Consumer BG on yksi Huawein liiketoimintayksiköistä, joka tuottaa muun muassa älypuhelimia, tietokoneita, tabletteja, puettavaa teknologiaa ja pilvipalveluita. Huawein maailmanlaajuinen verkosto on rakennettu yli 20 vuoden kokemuksella televiestintäteollisuudesta, ja yhtiö on omistautunut toimittamaan uusimpia teknologisia ratkaisuja kuluttajille ympäri maailmaa. Lue lisää: http://consumer.huawei.com

Huawei Suomi sosiaalisessa mediassa:
Facebook: https://facebook.com/HuaweiMobileFi
Instagram: https://instagram.com/HuaweiMobileFi