Pizzaa taivaan halki – uhka vai mahdollisuus?

Pizza, joka laskeutuu lennokin kyydissä kotiovellesi kuulostaa unelmalta, mutta voi tulevaisuudessa olla totta myös Suomessa. Pizza-online.fi testasi, miten Suomen hyisissä pakkasissa kuljettaminen dronella onnistuu – ja ennen kaikkea, pysyykö annos kuljetuksen ajan kuumana.

Dronen, eli miehittämättömän lennokin avulla voidaan kuvata upeaa ilmakuvaa, mutta sillä voidaan myös kuljettaa hyödykkeitä. Maailmalla eri yritykset ovat kokeilleet tuotteiden kuljettamista dronen avulla ja nyt suomalainen Pizza-online.fi testasi pizzan kuljetusta kotimaassa. Ensimmäinen testilento sujui loistavasti lumituiskusta huolimatta.

”Kehitämme palveluamme jatkuvasti eri tavoin, emmekä pelkää tarttua hulluiltakin kuuluviin haasteisiin”, Pizza-online.fi:n markkinointipäällikkö Nora Särkkä kertoo. ”Suomessa drone-kuljetukset ovat vielä harvinaisia, mutta mahdollisesti tulevaisuudessa kuljetukset ilmateitse yleistyvät.”

Sosiaalisessa mediassa levinnyt video testilennosta on saanut jo paljon näkyvyyttä ja kiinnostuneita kommentteja.

”Meitä kiinnosti testata, miten dronella voi kuljettaa ruokaa. Meillä on Suomessa paljon hankalakulkuisia paikkoja, joihin ruuan toimittaminen olisi lentäen paljon nopeampaa ja helpompaa kuin teitä pitkin – lennokit sopisivat siihen loistavasti,” Särkkä visioi. ”Selvästi tätä kohti ollaan menossa ja uudet, erilaiset kuljetusratkaisut kiinnostavat. Drone-kuljetuksilla voitaisiin tavoittaa esimerkiksi saarilla asuvat asiakkaat ja kesämökkiläiset”, Särkkä maalailee.

Katso hauska testilento tästä!

Testilennolla pizzat saatiin perille lumisateesta huolimatta

Pizza-online.fi:n testilennolla pizzat pysyvät lämpölaatikossa kuljetettaessa kuumana ja drone laskeutui helposti asiakkaan pihamaalle. Dronella ruokatilaus voidaan kuljettaa periaatteessa vaikkapa suoraan asiakkaan parvekkeelle. Varsinkin ahtaissa kaupungeissa lennokit nopeuttaisivat kuljetuksia suunnattomasti.

Ruokalähetti-dronesta saa vielä kuitenkin haaveilla. Tällä hetkellä dronen kantama on kaksi kilometriä ja siihen täytyy olla näköyhteys lennättämisen ajan, joten pitkiä matkoja sillä ei voi lähetyksiä kuljettaa. Suomen kylmät talvet haastavat myös, kun pakkanen vähentää akun kestoa; lämpimilläkin keleillä ison dronen akku kestää noin 15 minuuttia. Ehkäpä tulevaisuudessa entistä vahvemmat dronet jaksavat kantaa painavampia kuormia ja lentää pidemmän matkan, ja tuotteiden kuljettamisesta lennokeilla tulee arkipäivää.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaiset lentoluvat dronen lennättämiseen pitää olla kunnossa.

"Tulevaisuudessa toiminta tulee helpottumaan paljon ja esimerkiksi ruuan toimittaminen dronella on varmasti mahdollista, kuten monen muun pienikokoisen tavaran nopea kuljettaminen kaupunkien alueella. On vaikea sanoa, kuinka pian tämä tapahtuu, mutta vuoden kuluttua olemme paljon viisaampia”, Trafin tarkastaja Kimmo Huoviala kommentoi.

Ehkäpä pian siis taivaalta voi sataa pitsaa ja muita herkkuja.

Suomen suurin ruuantilauksien välityspalvelu Pizza-online.fi

-perustettu vuonna 2007 ja myyty saksalaiselle Delivery Herolle 2012

-palvelut kattavat jopa 95 prosenttia Suomen pinta-alasta

-valikoimissa noin 900 ravintolaa