Pormestari Vapaavuori taloudellisesti vaikuttavasta Helsinki Cupista: "Riemastuttava lisä heinäkuisen Helsingin katukuvaan"

9.–14.7.2018 järjestettävän Helsinki Cup -jalkapalloturnauksen taloudellinen vaikutus Helsingin alueeseen on vuosittain merkittävä. Tutkimusyritys Sponsor Insightin tekemän selvityksen mukaan tapahtuman yhteydessä kulutetaan yhteensä 13–15 miljoonaa euroa, josta Helsingin ulkopuolelta tulleet kävijät tuovat 2,5–3,5 miljoonaa euroa.

Kävijöitä se houkuttelee noin 250 000, kun laskuihin otetaan mukaan pelaajat, valmentajat, vanhemmat, huoltajat sekä muut fanit ja kisavieraat. Myös työllistäjänä Helsinki Cup on iso tekijä. Turnausviikon aikana sen parissa työskentelee noin 450 henkilöä. Turnauksen suojelijana toimii Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja sen yhteistyökumppaneihin lukeutuu Helsingin kaupunki.

”Helsingin kaupungille on kunnia-asia saada olla 43. kerran sekä Helsinki Cupin isäntäkaupunki että yhteistyökumppani. Yli 20 000 junnupelaajaa tukijoukkoineen ovat riemastuttava lisä heinäkuisen Helsingin katukuvaan ja pelikentille. Helsinki haluaa olla maailman toimivin tapahtumakaupunki myös tämän turnauksen aikana”, toteaa Helsingin pormestari Jan Vapaavuori.

Tänään on otteluohjelman julkistuspäivä – 82 joukkuetta ulkomailta

Lasten ja nuorten kokemuksessa Helsinki Cupin vaikuttavuus syntyy ennen kaikkea tunteesta. Erityisesti mahdollisuus pelata kansainvälisiä vastustajia vastaan kiehtoo lähes kaikkia palloilijanalkuja. Helsinki Cup on tänään julkistanut otteluohjelmansa, ja mukana on 82 kansainvälistä joukkuetta kaikkiaan 18 maasta.

”Ulkomaalaisten joukkueiden lukumäärä on paras useampaan vuoteen ja mikä tärkeintä, trendi on ollut nouseva viime vuodet. Kansainväliset ottelut ovat turnauksen suola ja vanhemmissa ikäluokissa näitä saattaa tulla jo useampi heti alkulohkovaiheessa”, sanoo turnauspäällikkö Mikko Haimila.

”Kansainvälisyys on Helsinki Cupille keskeinen arvo ja sen eteen tehdään jatkuvasti töitä. Esimerkiksi turnauksen aikaan meillä on toistakymmentä urheilumatkatoimistoa tai muuta agentuuria tutustumassa tapahtumaan. Kansainvälisiin joukkueisiin kohdistuvaa tukea on viime vuosina kasvatettu, mutta tässäkin pitää edetä taloudellisesti kestävästi. Hyvät suhteet oikeisiin toimijoihin ovat oleellisia”, hän jatkaa.

MM-kisat tuovat lisämausteen kv-joukkueillekin

Innoissaan ovat luonnollisesti myös ulkomailta Helsinki Cupiin saapuvat joukkueet. Andrew Leale osallistuu Helsinki Cupiin kentiläisen Tonbridge School -joukkueen päävalmentajana nyt ensimmäistä kertaa.

“Toiveissamme on päästä pelaamaan hyvätasoisia pelejä ja toki myös tavata joukkueita monista eri maista ja nauttia suuren turnauksen jännittävästä ilmapiiristä”, Leale kertoo.

Lisämausteen junioriturnaukseen tuo se, että samaan aikaan Lealen kotimaa Englanti pelaa MM-kisoissa.

”Mekin tavallaan koemme, että edustamme Englantia kansainvälisessä ympäristössä – ja aina reilusti ja hyvässä urheiluhengessä!”

Kaikenmaalaiset pelaajat pääsevät tutustumaan toisiinsa nurmikenttien lisäksi myös keskiviikkona 11.7. Katajanokan Allas Sea Pool -merikylpylässä järjestettävässä minifestivaalissa Helsinki Cup Summer Partyssa, jossa nähdään nuorisomusiikin johtotähdet Nelli Matula, Ilta ja Rony Rex. Tapahtuman mahdollistaa Helsinki Cupin kanssa tiivistä yhteistyötä tekevä Pepsi Max.

Lisätiedot:

Mikko Haimila

Helsinki Cupin turnauspäällikkö

mikko.haimila@helsinkicup.fi

0400 274 554

Kirsi Kavanne

Helsinki Cupin toimitusjohtaja

kirsi.kavanne@helsinkicup.fi

Haastattelumahdollisuus:

Andrew Leale

Tonbridge Schoolin päävalmentaja

ajl@tonbridge-school.org

Mediamateriaalit:

Ville Heinonen

Republic of Communications

ville.heinonen@republic.fi

050 413 7118

Kansainvälinen juniorijalkapalloturnaus Helsinki Cup järjestetään heinäkuussa jo 43. kerran. Se on Euroopan kolmanneksi suurin juniorijalkapalloturnaus yli 20 000 vuosittaisella osallistujallaan. Otteluohjelma on julkaistu tänään 15.6.2018 kello 12 turnauksen kotisivuilla.