Saksalaiset merkit käytettyjen autojen TOP 10 -kärjessä

Käytettyihin autoihin erikoistuneen Kamux-ketjun liikkeiden viime vuoden myydyin automerkki oli Volkswagen, ja myydyin automalli taas C-sarjan Mercedes-Benz. Vaikka TOP 10 -listan kärkeä pitivät saksalaiset merkit, myyntitilastoista löytyivät myös muut suomalaisten luottomerkit. Uutena suosittu auto on myös käytettynä kysytty.

Käytetyn auton kaupoilla liikkuvista ostajista moni haluaa tehdä järkihankinnan ja etsiä muutaman vuoden vanhan, vähän ajetun auton hyvillä varusteilla. Uuteen autoon verrattuna auton arvonalennus on jo tasoittunut, ja omassa käytössä arvon halutaan laskevan maltillisemmin seuraavaan autonvaihtoon saakka. Suosikkiautoissa luotetaan yhtä lailla laatuun kuin niiden arvon pitämiseen, toteaa Kamuxin Suomen maajohtaja Jussi Mäkinen.

Suosikkimerkit pitävät pintansa mallit vain vaihtelevat

Kamuxin myydyin automerkki oli edellisvuoden tapaan Volkswagen, joka edusti viime vuonna peräti 14 prosenttia kaikista ketjun myymistä autoista.

Volkswagenin jälkeen suosituimpien merkkien kärkikaartiin kuuluivat Mercedes-Benz, BMW, Audi, Volvo ja Ford. Vaikka Kamuxin viime vuoden TOP 10 -listan kärkeä pitivät saksalaiset automerkit, muutkin suomalaisten arvostamat ja suosimat automerkit löytyivät listalta. Viime vuoden suosituimpien ensirekisteröityjen autojen listaan verrattuna vain hieman eri järjestyksessä.

‒ Kun puhutaan yksittäisistä automalleista, muuttuvat merkkien sijoitukset hieman. Viime vuoden myydyimpien mallien tilastoa johti C-sarjan Mercedes-Benz, toiseksi myydyin oli taas E-sarjan Mercedes-Benz ja kolmatta sijaa piti Audi A4. Näiden jälkeen myydyimpinä tulivat Volkswagenin Golf ja Passat, listaa Mäkinen.

‒ Suomalaisilla on tietyt luottoautomerkit vuodesta toiseen, joilla on kysyntää myös iän ja ajokilometrien karttuessa. Kärkipään sijoitukset voivat vaihdella hieman sen mukaan, millaisia malleja on tullut hiljattain markkinoille. Uutena suositulle automerkille on myös käytettynä kysyntää, ja moni odottaakin löytävänsä haluamansa auton vähän ajettuna, tiivistää Jussi Mäkinen.

Kamuxin myydyimmät automerkit 2017

10. BMW 320

Lisätietoja:
Jussi Mäkinen, maajohtaja, Kamux Suomi Oyj, 050 590 5860

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Ensimmäinen Kamux-autoliike aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja yhtiöllä on tällä hetkellä 41 autoliikettä Suomessa, kymmenen Ruotsissa ja kaksi Saksassa. Yhtiö on myynyt perustamisensa jälkeen yli 160 000 käytettyä autoa. Kamuxin liikevaihto nousi 405 miljoonaan euroon vuonna 2016. Kamuxin palveluksessa oli 552 työntekijää vuoden 2016 lopussa, joista 272 oli vakituisia työntekijöitä. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.