Smartcartin Heiman: ”AmazonGo on hauska idea, mutta taloudellisesti kestämätön”

Amerikkalainen vähittäismyyntijätti Amazon avasi maanantaina suuren kohun saattelemana ensimmäisen täysin digitaalisen AmazonGo ruokakaupan, jossa tuhannet kamerat ja anturit valvovat asiakkaiden ja tuotteiden liikkeitä, ja veloitus tapahtuu automaattisesti. Suomalainen digitaalisen vähittäiskaupan edelläkävijä Smartcartin toimitusjohtaja Petteri Heiman näkee AmazonGo:n korkeintaan kiinnostavana koehankkeena, jonka todellinen kilpailupotentiaali on varsin vähäinen.

– AmazonGo on ihan hauska juttu ja kiinnostava kokeellinen askel vähittäiskaupan digitalisaatiossa, mutta juuri tätä mallia on käytännössä mahdoton monistaa. Puhutaan kovin raskaasta infrasta – tuhansista ja taas tuhansista kameroista ja antureista. Ainakin tässä vaiheessa jo asennuskustannukset tekevät mallista taloudellisesti kestämättömän, Smartcartin toimitusjohtaja Petteri Heiman sanoo.

Porvoolaisen Heimanin luotsaama Smartcart Oy on vähittäiskaupan digitalisaation edelläkävijä Euroopassa, ja johtava kuluttajakäyttäytymisen asiantuntija. Smartcartin älykkäitä ostoskärryjä alkoi viime vuonna ilmestyä suomalaisiin suurmarketteihin. Heimanin ja Amazonin johtaja Jeff Bezozin visiot ovat samankaltaiset – että kuluttajan ja kaupan digitaaliset infrastruktuurit voisivat vaivattomasti kommunikoida keskenään. Suomalainen malli on kuitenkin tällä hetkellä voitolla, ja tarjoaa laajempia mahdollisuuksia tulevaisuutta ajatellen.

– Smartcart-älykärryjen, kaupan ja kuluttajan digitaalisen infrastruktuurin yhteen liittäminen on paljon ketterämpi vaihtoehto kuin Amazonin versio, Heiman sanoo. Älykärryt tarjoavat myös laajemmat palvelumahdollisuudet.

Smartcartin tabletilla ja skannerilla varustetut ostoskärryt tietävät jo nyt mistä kaupan hyllyltä tietty tuote löytyy, ja osaavat opastaa asiakkaan paikalle. Älykärry tarjoaa myös reaaliaikaisia ja profiloituja tuote- ja tarjoustietoja, sekä uutta inspiraatiota ostoksille esimerkiksi reseptien muodossa.

Amazonin johtaja, neroksikin nimetty Bezoz, toppuuttelee itsekin odotuksia. Huhut, joiden mukaan AmazonGo-konsepti liittyisi syksyiseen Whole Foods –ketjun ostoon, on Bezozin mukaan uutisankka. AmazonGo:n nykyinen malli soveltuu lähinnä pieniin korttelimarketteihin, ei täyden palvelun elintarvikejätteihin, jotka ovat Smartcartin ydinkohteita.

AmazonGo:n suurin kilpailuvaltti on kassojen ja sitä kautta jonojen poistuminen, mutts Heiman on jo kauan nähnyt saman potentiaalin älykärryissään.

– Smartcartin älykärryissä olevan skannerin myötä asiakkaan olisi jo nyt teknisesti mahdollista maksaa ostoksensa samalla kun hän nostaa tuotteen kärryyn, ja sitten vain kävellä autolle maksuportin läpi, jolloin ostokset rekisteröityvät. Muun muassa tällaisia sovelluksia testaamme jo nyt Etelä-Amerikassa. On vain ajan kysymys, milloin se on Suomessa mahdollista, Heiman kertoo.

• Smartcartin älykärryjä löytyy n. 50 suomalaisesta supemarketista – vuonna 2018 määrä kolminkertaistuu.

Smartcart Oy aloitti 2017 Paraguayssa älykärryjen pilottihankeen, jonka laajennuksesta päästiin hiljattain sopimukseen.

• Smartcartin älykärryjä ilmestyy tammikuun lopulla K-Citymarketteihin Helsingin Ruoholahteen, Seinäjoelle ja Savonlinnaan.

• Tyytyväisyyttä älykärryihin mitataan reaaliaikaisesti Smartcartin kotisivuilla smartcart.fi – neljä viidestä kokee älykärryt hyödyllisiksi.

Petteri Heiman

petteri.heiman@smartcart.fi

Mia Lönn

luova johtaja

+358 40 6206483

mia.lonn@smartcart.fi

SMARTCART Oy on suomalainen vuonna 2014 perustettu teknologia-, palvelu- ja mediayhtiö, joka on erikoistunut innovatiiviseen markkinointiin, kaupan alan palveluihin ja kuluttajaymmärryksen asiantuntijuuteen. SMARTCART on Euroopan suurin älykärryjen valmistaja, jonka tuotteita löytyy yli 50 supermarketista Suomessa. SMARTCART operoi sekä tuote- että tutkimusalalla myös Paraguayssa. SMARTCART Oy tavoittelee vuodelle 2018 runsaan viiden miljoonan liikevaihtoa.