Suomalaiset autokaupoilla 2018: Auton käyttökustannuksissa huomio kiinnittyy huoltohintoihin ja edullisiin varaosiin

Suomalaiset autokaupoilla 2018 -tutkimuksen mukaan yli kahdeksan kymmenestä autoilijasta kiinnittää huomiota edullisiin huoltoihin ja varaosiin, joskin varsin moni autoa hankkiva summaillee myös muita vuositason käyttökustannuksia. Naiset ja nuoret aikuiset ovat muita kiinnostuneempia hankintahinnan päälle tulevista muista kuluista.

Auton pitäjä saa varautua maksamaan hankintahinnan lisäksi myös erilaisia käyttökustannuksia, kuten polttoainekuluja, ajoneuvoveroja, vakuutuksia, katsastusmaksuja, huoltoja ja mahdollisia korjauskuluja sekä pienempiä yksittäisiä kuluja aina auton pesusta parkkikuluihin.

Suomalaiset autokaupoilla 2018 -tutkimuksen mukaan kahdeksan kymmenestä autoilijasta haluaa automerkin, jonka huollot ja varaosat ovat edullisia. Etenkin monet naiset kiinnittävät näihin asioihin huomiota autokaupoilla. Lähes yhtä monen auton valinnan vaakakupissa painavat myös edulliset käyttökustannukset kokonaisuudessaan.

Käyttökustannus kiinnostaa suhteessa ajomääriin

‒ Varsin moni suomalainen on kiinnostunut käyttökustannuksista, joihin heidän täytyy varautua vuositasolla. Tutkimuksen mukaan käyttökustannuksista kiinnostuvat erityisesti ne, jotka ajavat vähemmän eli ajettaviin kilometreihin nähden kustannukset halutaan pitää kohtuullisina. Valtaosa käyttökustannuksista kun ei synny nimensä mukaisesti auton käytöstä, vaan enemmin auton pitämisestä, toteaa Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki.

‒ Auton käyttökustannuksia mietittäessä kaksi kolmasosaa vastaajista myös tutkailee polttoaineen kulutusta kaupunki- ja maantieajossa, tutkimuksen mukaan naiset miehiä enemmän, samoin nuoret vanhempia kuskeja enemmän.

Hankinnalle hinta, mutta myös arvolle

‒ Laskettaessa vuositasolla auton pitämisen kokonaiskustannuksia, sen hankintahinta edustaa yleisesti suurinta kulua ja rahoituksella ostettaessa se tuntuukin konkreettisesti kuukausieränä. Kuitenkaan vuotuisiin kokonaiskuluihin moni ei tule laskeneeksi auton arvon alenemista, toteaa Tommi Iiskonmäki.

‒ Vuositasolla alenee eniten uusien autojen arvo sekä euroina että prosentteina. Kahden vuoden jälkeen uutena ostetun auton hinta voi olla jo lähes puolittunut sen hankintahinnasta. Noin neljän viiden vuoden jälkeen arvon aleneminen hidastuu ja edustaa noin viittä prosenttia hankintahinnasta. Silloin myös autoyksilöillä on hieman eri arvo aina automerkin, kuntotason, ajettujen kilometrien ja varustelutason mukaan, jatkaa Tommi Iiskonmäki.

Suomalaiset autokaupoilla 2018 -tutkimus on tehty Kamuxin toimeksiannosta Bilendi Oy:llä 22.27.3.2018. Online-tutkimukseen M3 Paneelissa vastasi 1 023 kotitaloudessa auton hankintaan osallistuvaa henkilöä, jotka ovat iältään 1870-vuotiaita. Otos edustaa suomalaisia sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Lisätietoja:
Tommi Iiskonmäki, maajohtaja, Kamux Suomi Oy, 040 5801 498

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Ensimmäinen Kamux-autoliike aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa, ja yhtiöllä on tällä hetkellä 43 autoliikettä Suomessa, kaksitoista Ruotsissa ja kaksi Saksassa. Yhtiö on myynyt perustamisensa jälkeen yli 180 000 käytettyä autoa, joista 40 957 autoa vuonna 2017. Kamuxin liikevaihto nousi 454,9 miljoonaan euroon vuonna 2017. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 418 henkilöä vuonna 2017. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.