Suosituimmat valmistujaislahjat ovat lahjakortit, raha ja elektroniikka

Kauppakeskus Itis kartoitti asiakkaiden mielipiteitä siitä, mitkä ovat parhaita valmistujaislahjoja koulunsa päättäville. Niin lahjan saajat, lahjan antajat kuin muutkin asiakkaat pitävät ylivoimaisesti parhaana lahjavaihtoehtona rahaa tai lahjakorttia. Myös elektroniikka ja elämykset ovat suosittuja lahjoja korujen, kellojen ja kodintuotteiden rinnalla.

Kauppakeskus Itiksen toukokuun asiakasbarometrissa selvitettiin, mitkä ovat suosituimpia valmistujaislahjoja koulunsa päättäville. Asiakasbarometriin vastasi yhteensä 504 Itiksen asiakasta, joista vajaat 10 prosenttia ilmoitti viettävänsä valmistujaisia, 40 prosenttia menevänsä valmistujaisjuhliin ja loput eivät sanoneet kuuluvansa kumpaankaan ryhmään.

Valmistuvien toiveina lahjakortit ja raha

Koulunsa päättävien toiveissa lahjakortit ja raha nousivat ykkössuosikiksi. Selkeäksi kakkoseksi kiri elektroniikka, kuten älypuhelimet ja tabletit. Rahaa tai lahjakorttia toivoi 64 prosenttia vastaajista, elektroniikkaa 33 prosenttia. Tasaväkisesti mainintoja keräsivät elämykset, korut ja kellot, kodintuotteet – kuten astiat ja tekstiilit – sekä vaatteet. Kosmetiikkaa ja harrastusvälineitä valmistujaisiaan viettävät sitä vastoin toivovat vähemmän.

Elektroniikka toivotaan mutta annetaan vähemmän

Lahjan antajista peräti 71 prosenttia ilmoitti pitävänsä parhaana lahjavaihtoehtona rahaa tai lahjakorttia. Ylivoimaisen ykkösvaihtoehdon takana maininnat jakautuivat tasaisesti kodintuotteiden sekä korujen ja kellojen välillä. Elektroniikkaa toivotaan lahjaksi selkeästi enemmän kuin mitä sitä annetaan. Valmistujaisjuhliin suuntaavat eivät hanki usein lahjaksi vaatteita, kosmetiikkaa tai harrastusvälineitä.

Noin puolet tutkimukseen vastanneista oli niitä, jotka eivät kuuluneet lahjan saajiin eivätkä antajiin, tai jotka eivät ilmoittaneet kuuluvansa kumpaankaan ryhmään. Näiden vastaajien vastaukset olivat kuitenkin hyvin samankaltaisia kuin lahjan antajilla. Ainoastaan kodin tuotteiden suosio oli tässä ryhmässä jonkin verran pienempi kuin valmistujaisiin menevien keskuudessa.

Kauppakeskus Itiksen markkinointipäällikkö Anna Homén ei ole erityisen yllättynyt tuloksista.

‒ Varmasti on yksinkertaisempaa antaa nuorelle lahjaksi rahaa tai lahjakortti kuin koittaa löytää hänelle juuri oikeanlainen vaate tai kosmetiikkatuote.

‒ Me Itiksessä toivomme tietenkin, että mahdollisimman moni antaa lahjaksi Itiksen kauppakeskuslahjakortin, jonka voi käyttää muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikissa Itiksen liikkeissä, muttei missään muualla, Homén jatkaa.

Asiakasbarometri toteutettiin Itiksen Infossa sekä sähköisellä tutkimuslomakkeella. Vastaajien oli mahdollista valita joko yksi tai useampi suosikkilahja annetuista vaihtoehdoista. Prosenttiosuudet kertovat, kuinka suuri osa vastaajista mainitsi kyseisen lahjavaihtoehdon vastauksissaan.

Lisätietoja:
Anna Homén, markkinointipäällikkö, Kauppakeskus Itis, puh. 050 403 4220, anna.homen@wereldhave.com

Kauppakeskus Itis
Itis on Suomen suurin kauppakeskus, jossa on lähes 120 myymälää, yli 50 palvelua ja kymmeniä ravintoloita sekä kahviloita. Itis on viimeisten kolmen vuoden aikana uudistettu täysin ja uudessa Itiksessä asioi vuosittain lähes 17 miljoonaa asiakasta. Itiksessä on panostettu eritoten lapsiperheiden viihtymiseen avaamalla 300 neliömetrin kokoinen sisäleikkipuisto Leikkiasema sekä esittelemällä Riehuli, Itiksen maskotti, joka tanssittaa lapsia Riehuli-discossa aina lauantaisin. Kauppakeskus Itiksen omistaa hollantilainen kiinteistösijoitusyhtiö Wereldhave N.V.