Tanskalaiset syttyivät Nordic VR Startupsista – Kolmasosa hakemustavoitteesta jo saavutettu

Japanilaisen peliyhtiö gumi Incin ja Nordisk Filmin yrityskiihdyttämö Nordic VR Startups on herättänyt erityistä huomiota Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Ohjelman luotsaajat uskovat suomalaishakemusten virtaan lähempänä hakuajan päättymistä.

Sekä virtuaalitodellisuus että lisätty todellisuus kiinnostavat laajasti. Peliteollisuus on yksi näiden teknologioiden aktiivisimmista soveltajista, mutta myös esimerkiksi terveydenhuollossa on herätty VR/AR-teknologioiden hyödyntämismahdollisuuksiin. Nordic VR Startups on japanilaisen peliyhtiö gumi Incin ja Nordisk Filmin yhteinen yrityskiihdyttämö, johon haetaan nyt pohjoismaisia innovaatioita. Ohjelma tarjoaa mukaan valituille yrityksille alkupääoman lisäksi mahdollisuuksia päästä alan johtohahmojen mentoroitavaksi. Nordic VR Startups -ohjelman hakuprosessi käynnistyi toukokuun alussa ja ohjelma on ollut esillä muun muassa Arctic 15 ja X Reality Day -tapahtumissa.

Harri Manninen, yksi ohjelman johtajista, kertoo hakemusvirran ja -maiden yllättäneen Nordic VR Startups -tiimin:

”Jo kolmasosa hakemustavoitteestamme on tullut täyteen. Norjalaiset, ruotsalaiset ja erityisesti tanskalaiset ovat olleet hyvinkin aktiivisia heti haun avauduttua. Suomessakin on pikkuhiljaa aktivoiduttu. Uskomme ja toivomme, että saamme vastaanottaa enemmänkin hakemuksia deadlinen lähestyessä niin sanotusti kotikentältä”, Manninen sanoo viitaten ohjelman Suomeen sijoittumiseen. ”Moni valmistuu näihin aikoihin pelialan koulutusohjelmista. Nordic VR Startups voi toimia ponnahduslautana potentiaalisille virtuaali- ja lisätyn todellisuuden aihioille”, jatkaa Manninen.

Nordic VR Startupsin haku on avoinna 26.5.2017 asti. Ohjelmaan voi hakea osoitteessa www.nordicvrstartups.com. Ohjelma käynnistyy heinäkuussa ja se huipentuu Slushin yhteydessä järjestettävään Demo Day -tapahtumaan, missä kiihdyttämön startupit pitchaavat palvelutarjoamansa sijoittajille ja kaupallisille kumppaneille.

Haastattelut, lisätiedot ja kuvat:

Maija Hyötyläinen, Republic of Communications, 050 572 9679, maija.hyotylainen@republic.fi

Lisätietoja gumi Incistä

gumi Inc. on vuonna 2007 perustettu, Tokion pörssissä listattu globaali mobiilipelien julkaisija ja kehittäjä, jolla on toimintaa Ranskassa, Koreassa, Singaporessa, Taiwanissa ja Yhdysvalloissa. Yritys tunnetaan muun muassa huippusuosituista roolipeleistä kuten Brave Frontierin ja Phantom of the Kill. gumilla on meneillään useita eri julkaisu- ja kehitysalustoja hyödyntäviä projekteja tavoitteenaan muuttaa maailmaa innovatiivisten viihdetuotteidensa ja –palvelujensa avulla. Lisätietoja yhtiöstä on saatavilla www.gu3.co.jp/en/.

Lisätietoja Nordisk Filmistä

Vuonna 1906 perustettu Nordisk Film on pohjoismaiden johtava tuotanto- ja jakeluyhtiö, se operoi myös Tanskan ja Norjan suurimpia elokuvateatteriketjuja. Nordisk Film on mukana digitaalisessa busineksessä lahjakorttiensa, lippupalvelujensa, tietokonepelien kehittämisen sekä eSportsin tukemisen kautta. Se myös toimii PlayStationin jakelijana Pohjoismaissa ja Baltiassa. Nordisk Film on osa Egmont-yhtymää, joka on Tanskan suurin mediayhtymä. Egmont työllistää 6200 henkilöä ja sillä on toimintaa 30 maassa. Egmontiin kuuluu yli 700 lehteä julkaiseva Egmont Publishing, TV2 Norjassa ja useita kirjankustantamoja. Egmontin liikevaihto on 1,6 miljardia euroa ja se lahjoittaa vuosittain yli 13 miljoonaa euroa lasten ja nuorten hyvinvointiin. Lisätietoja yrityksestä voi lukea http://www.nordiskfilm.com