Tuore suurtutkimus: lentomatkustajat eivät tunne oikeuksiaan

Euroopan unionissa lentomatkustajien oikeuksia turvaava EC 261 -laki on jo 14 vuotta vanha, mutta yhä edelleen vain 15 prosenttia EU-kansalaisista ymmärtää täydet oikeutensa lentokorvausasioissa:

• AirHelpin tutkimuksen mukaan keskimäärin 85% vastaajista EU:ssa ei ymmärrä oikeuksiaan lentomatkustajina.
  • 66% kaikista eurooppalaisista vastaajista on sitä mieltä, etteivät lentoyhtiöt anna heille tarpeeksi tietoa matkustajan oikeuksista.
  • Vuosittain lentokorvauksia jää lunastamatta yhteensä yli 5 miljardin euron arvosta.

85 prosenttia EU-kansalaisista ei tiedä oikeuksiaan lentomatkustajina, minkä seurauksena yli 5 miljardin euron arvosta lentokorvauksia jää vuosittain lunastamatta, selviää AirHelpin tänään julkaisemista kyselytutkimustuloksista. Matkustajan oikeuksista tiedottaminen on lentoyhtiöille pakollista, mutta tästä huolimatta 66% vastaajista on sitä mieltä, että lentoyhtiöt eivät anna heille aiheesta tarpeeksi tietoa.

AirHelp toteutti tutkimuksen helmikuussa ja siihen osallistui yli 7 000 vastaajaa ympäri Euroopan unionin*. Vastaajien lukumäärällä mitattuna se on yksi isoimmista koskaan toteutetuista lentomatkustajan oikeuksia käsittelevistä tutkimuksista. Tuloksista on helppo päätellä, että on vielä pitkä matka kuljettavana, ennen kuin lentomatkustajat ovat täysin selvillä oikeuksistaan.

Pääsyyt korvaushakemuksen tekemättä jättämiselle ovat tietämättömyys omista oikeuksistaan (42%), luulo korvaushakemuksensa epäkelpoisuudesta (36%) ja osaamattomuus korvaushakemuksen tekemisessä (24%). Kyseessä oli monivalintakysymys, johon vastaaja on voinut valita useamman vastausvaihtoehdon.

AirHelpin Suomen-maajohtaja Aleksi Seppo sanoo:

”On selvää, että lentomatkustajat kokevat yhä olevansa voimattomia kiistoissa lentoyhtiöitä vastaan. Tämän takia moni jättää tekemättä hakemuksen korvaukseen, johon olisi oikeutettu. Vuosittain lähes 13 miljoonaa matkustajaa jättää lunastamatta yhteensä yli 5 miljardin euron arvosta korvausrahaa, joka heille kuuluu EC 261 -lain nojalla. Tarve tietoisuuden lisäämiselle ja lentomatkustajan oikeuksien ymmärtämiselle on selkeä, ja tämän tavoitteen saavuttamiseksi myös AirHelp perustettiin viisi vuotta sitten. Tehtävämme on auttaa matkustajia saamaan ne korvaukset, joihin he ovat oikeutettuja.”

Tutkimuksesta

*Ellei toisin ole mainittu, kaikki data on YouGov Deutschland GmbH:lta. 31.1.-6.2.2018 toteutettuun tutkimukseen osallistui 7 103 vastaajaa. Tulokset on painotettu siten, että ne edustavat lentomatkustajien mielipiteitä Saksan, Ison-Britannian, Ruotsin, Tanskan, Italian, Norjan ja Espanjan väestöissä (vastaajat vähintään 18-vuotiaita).

Nämä ovat lentomatkustajan oikeudet

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 261/2004 (engl. lyhenne EC 261) perusteella lentoyhtiö saattaa olla velvoitettu maksamaan matkustajalle enintään 600 euron vakiokorvauksen. Korvausvelvoite astuu voimaan, jos lento on lentoyhtiön virheen takia myöhässä yli kolme tuntia, jos sen peruuntuminen aiheuttaa yli kahden tunnin myöhästymisen kohteeseen tai jos matkustajaa ei ylibuukkauksen takia päästetä lennolle ja saapuminen lopulliseen kohteeseen myöhästyy yli kolme tuntia.

Jotta EC 261 on sovellettavissa, lähtölentokentän täytyy olla EU-alueella, tai kyseessä olevan lentoyhtiön täytyy olla perustettu EU-alueella. Korvausvelvoite on voimassa kolme vuotta lennon jälkeen. Lentoyhtiöiden korvausvelvoite kuitenkin raukenee, kun häiriön syynä ovat poikkeusolosuhteet, joihin lukeutuvat esimerkiksi odottamattomat lakot, huonot sääolosuhteet tai terveyteen liittyvät hätätilanteet.

Tämän vuoden alussa AirHelp lanseerasi lentomatkustajien avuksi uuden työkalun, jonka kautta voi etsiä korvausvelvoitteen alaisia lentoja viimeisen kolmen vuoden ajalta. Käyttäjän tarvitsee vain yhdistää sähköpostinsa Saapuneet-kansio työkaluun. AirHelpin sovelluksen avulla häiriintyneelle lennolle joutuneet matkustajat voivat jo lentokentältä käsin tarkistaa lentonsa korvauskelpoisuuden ja tehdä korvaushakemuksen saman tien. AirHelpin ominaisuus on ilmaiseksi saatavilla Google Play Storessa ja Apple App Storessa.

Lisätiedot:

Aleksi Seppo

Maajohtaja, AirHelp

aleksi.seppo@airhelp.com

Mediamateriaalit:

Ville Heinonen

Republic of Communications

ville.heinonen@republic.fi

+358 50 413 7118

AirHelp on maailman johtava lentomatkustajia korvausasioissa auttava yritys, joka tukee matkustajia näiden hakiessa korvauksia myöhästyneistä, perutuista ja ylivaratuista lennoista kansainvälisten asetusten mukaisesti.

Yritys perustettiin vuonna 2013 ja siitä lähtien se on auttanut yli 5:ttä miljoonaa matkailijaa. AirHelp-hakemusten avulla matkustajat ovat saaneet korvauksia lähes 300 miljoonan euron edestä.

AirHelpin palvelu on käytössä 30 maassa ja 16 kielellä. Suomessa ja suomeksi palvelu on ollut saatavilla vuodesta 2014. Tällä hetkellä AirHelpillä on maailmanlaajuisesti töissä yli 500 työntekijää. Kattavasti lisää tietoa matkustajan oikeuksista saa AirHelpin verkkosivuilta: https://www.airhelp.com/fi/tunne-oikeutesi/