Turkki isännöi toukokuussa kansainvälistä karavaanaritapahtumaa

Läntisessä Turkissa Muglan maakunnassa sijaitseva Datçan kaupunki isännöi toukokuussa kansainvälistä F.I.C.C Rally -tapahtumaa, joka järjestetään nyt peräti 85. kertaa. Kansainvälisen leirintämatkailujärjestön organisoima karavaanareiden suurleiri järjestetään Datçassa 17.–26.5.2017.

Suosittu tapahtuma kerää yhteen leireilystä ja asuntovaunu- ja asuntoautomatkailusta kiinnostuneita ihmisiä eri puolilta maailmaa. Tapahtumalla on pitkä historia, sillä se järjestettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1933. Myös Suomi on toiminut tapahtuman näyttämönä useaan otteeseen – se järjestettiin Tampereella vuonna 1981, Joensuussa vuonna 1994, Oulussa vuonna 2004 ja Porissa vuonna 2014. Vuonna 2014 Suomeen saapui runsaasti karavaanareita Turkista asti, ja nyt suomalaisille tarjotaan tilaisuus lähteä vastavierailulle Turkkiin.

Tänä vuonna karavaanarikansa kutsutaan Muglan maakunnassa sijaitsevaan kauniiseen Datçaan, joka muinoin tunnettiin Knidoksena. Alueella on paljon rikasta historiaa ja monet historiallisista rakennuksista ovat matkailijoiden iloksi säilyneet aina näihin päiviin asti. Suosittuja nähtävyyksiä ovat muun muassa Apollon temppeli, satamien näyttävät kirkot sekä jopa 8 000 ihmistä mahduttava amfiteatteri. Nähtävyyksien lomassa alueella pääsee herkuttelemaan aidon Egeanmeren ruokakulttuurin antimilla, josta riittää vaihtoehtoja kaikille kulinaristisia elämyksiä arvostaville matkailijoille.

Kiehtovan historiansa lisäksi Datça tunnetaan lumoavasta luonnostaan. Sen 235 km pitkä rantaviiva, 52 lahtea ja rikas eläin- ja kasvikunta tekevät taatusti lähtemättömän vaikutuksen keneen tahansa. Lähistöllä sijaitsevat myös kokemisen arvoiset Efesos ja Pamukkale, jotka molemmat ovat Unescon maailmanperintökohteita.

F.I.C.C Rallyn varsinaisena tapahtumapaikkana toimii Akturin leirintäalue, joka sijaitsee kahden lahden välissä mäntymetsässä, Marmariksen ja Datçan välisen tien varrella. Reilun viikon ajan jatkuva tapahtuma koostuu monenlaisesta ohjelmasta, muun muassa retkistä ja illanvietoista. Osallistumismaksu on aikuisilta 120 euroa ja 12–17-vuotiailta lapsilta 60 euroa, tätä nuoremmilta maksua ei peritä lainkaan.

Lisätietoa tapahtumasta löytyy F.I.C.C Rallyn virallisilta sivuilta: www.ficcrally2017.com sekä Suomen leirintämatkailujärjestö SF-Caravan ry:n sivuilta: https://www.karavaanarit.fi/leirintamatkailu/leirinta-ulkomailla/f.i.c.c-rally/85-f.i.c.c-rally-datca-turkki/

Lisätietoja:

Turkin valtion kulttuuri- ja matkailutoimisto, Mikonkatu 6 C 18, 00100 Helsinki,  info@tourismturkey.fi
Lisätietoa Turkista: www.turkki.fi
Facebook: www.facebook.com/turkki.fi
Instagram & Twitter: @turkki_fi

Maija Hyötyläinen, Republic of Communications, 050 572 9679, maija.hyotylainen@republic.fi

Eevakaisa Mölsä, Republic of Communications, 040 746 6556, eevakaisa.molsa@republic.fi