Turun pizzojen ykköstäyte on Aurajoen rannalle sopiva aurajuusto

Millaiset pizzat ja pizzatäytteet ovat suomalaisten mieleen? Vaikka erilaiset lihat ovat todella suosittuja, top5-listan kärkeen kohosivat kuitenkin juusto sekä hedelmä. Jopa ilmiriitaa aiheuttava ananas on suomalaisten rakastetuin pizzatäyte, osoittaa Suomen suurimman ruuan välityspalvelun Pizza-online.fi:n data.

Ei ole yllätys, että Turun ykköstäyte on oman kaupungin aurajuusto. Aurajuusto on pehmeä sinihomejuusto, jonka happaman suolainen maku sopii pizzaan kuin voinappi puuroon. Vaikka sinihomejuustoja on useita erilaisia, suomalaiset pitävät turkulaista homejuustoa ainoana oikeana, joten aurajuusto on vakiintunut yleisnimeksi kaikille sinihomejuustoille.

Sen sijaan se, että suomalaisten suosikkitäyte, kinkku, löytyy vasta viidenneltä sijalta Fantasia-pizzojen täytteistä, on sen sijaan jo melkoinen jymy-yllätys. Kinkun ohi kiilaavat sekä kebab- että jauheliha. Myös jauheliha on yllättävän korkealla, sillä se ei mahdu esimerkiksi Helsingin tai Tampereen Fantasia-pizzojen top5-täytteisiin lainkaan. Turkulaisilla on siis myös pizzatäytteissä omanlainen makunsa. Onneksi suomalaisten erikoinen lemppari, ananas, löytyy sentään turkulaisten listan toiselta sijalta.

Pizza-täytteet top5, Turku:

1. aurajuusto
  2. ananas
  3. kebabliha
  4. jauheliha
  5. kinkku

Maailman kiistellyin pizzatäyte ananas on suomalaisten suurin suosikki

Suomalaisten suosikkiruoka, pizza, on kovin erilainen kuin alkuperäinen italialainen herkku. Jos Italiassa täytteitä on vähän, täällä pizzat kuorrutetaan runsailla täytteillä ja mitä mielikuvituksellisimmilla yhdistelmillä. Fantasia, eli oma makuyhdistelmä onkin kaikista suosituin pizza ympäri Suomen. Pizza-online.fi, Suomen suurin ruuan välityspalvelu tuntee suomalaisten maun ja paljastaa, mitkä maut jylläävät eri kaupungeissa.

Parin viime vuoden ajan maailma on kuhissut ja kiistellyt aiheesta, kuuluuko ananas pizzan täytteeksi. Alun perin 60-luvulla kehitetty Hawaii-pizza on ollut aina suosittu, mutta sosiaalisessa mediassa ananasta vastaan on myös hyökätty raivokkaasti. Kuulostaa naurettavalta, mutta kiista on todellinen. Kyseltäessä suomalaisten lempimakuja, hyvin yllättäen ananas on kaikista suosituin pizzan täyte. Suomalaiset voivat siis ottaa puolustuskannan raikkaan ja makean ananaksen puolesta!

Lisätiedot ja kuvat:

Elisa Korhonen, Republic of Communications

elisa.korhonen@republic.fi

Yhteystiedot:

Nora Särkkä, Pizza-online.fi

Marketing manager, SLM Finland Oy

nora.sarkka@deliveryhero.com

Suomen suurin ruuantilauksien välityspalvelu Pizza-online.fi

-perustettu vuonna 2007 ja myyty saksalaiselle Delivery Herolle 2012

-palvelut kattavat jopa 95 prosenttia Suomen pinta-alasta

-valikoimissa noin 900 ravintolaa

-valikoimiin kuuluu pizzerioiden lisäksi esimerkiksi sushia, etnisiä ravintoloita sekä vegaanisia vaihtoehtoja