Urheilugaalassa palkinnon jakanut, EM-mitalisti Ronja Oja tulkitsee ilmeitä tekoälyn avulla

Vuoden sykähdyttävin urheiluhetki -palkinnon Huawein kuluttajaliiketoimintayksikön johtajan Roger Yun ja Janne Ahosen kanssa jakanut paraurheilija Ronja Oja näyttäytyi gaalassa mystisen laitteen kanssa. Oja on toiminut Huawein Facing Emotions -sovelluksen testikäyttäjänä joulukuun alusta lähtien. Sovellus auttaa näkövammaisia tulkitsemaan nonverbaalisia ilmeitä muuttamalla ne ilmettä vastaavaksi ääneksi.

”Osallistun ensimmäistä kertaa Urheilugaalaan. Olen kyllä kotisohvalla istuessani aina toivonut, että pääsisinpä tuonne. Siksi on tosi iso kunnia päästä jakamaan itse palkintoa”, summaa Ronja Oja.

”Suunnitelmiini kuuluu uuden valmentajan etsiminen. Sitten jatkuu treenaaminen. Haluan olla vielä joskus maailman paras pituushyppääjä. En ole vielä suunnitellut kisakautta, koska treenikausi on vasta alkamassa.”

Suomen ja Kiinan talviurheiluyhteistyö lanseerattiin kuluneella viikolla Pekingissä presidenttien Niinistön ja Xi Jingpingin toimesta. Yhteistyö on esillä myös Urheilugaalassa. Huawei on yksi gaalan pääyhteistyökumppaneista ja jakamassa Vuoden sykähdyttävin urheiluhetki -palkinnon yhdessä Ronja Ojan kanssa.

”Huaweille on kunnia olla mukana tässä gaalassa. Teknologia kehittyy koko ajan ja haluamme olla tarjoamassa innovaatioidemme myötä mahdollisuuksia niin urheilun kuin elämän sykähdyttävien hetkien kokemiseksi”, sanoo Huawein kuluttajaliiketoimintayksikön johtaja Roger Yu.

Yrityksiä muun muassa saavutettavuusasioissa konsultoinut Ronja Oja on testannut reilun kuukauden ajan Huawein Facing Emotions -sovellusta. Sovellus hyödyntää uuden Huawei Mate 20 Pro -puhelimen tekoälypiiriä sekä kasvojentunnistustoimintoa. Puhelimen kamera poimii ilmeen ja sovellus muuttaa ilmeen ääneksi. Sovellus on värittänyt paraurheilijan arkea. ”Olen käyttänyt tätä arkisissa tilanteissa. Onhan se hauska kokea, kuinka esimerkiksi Kampissakin ihmiset tuntuvat tulevan vastaan hymyissä suin”, sanoo Oja.

Lisätietoja:
Elina Takala, Huawei Technologies Oy, Consumer Business Group, markkinointi- ja viestintäjohtaja, 050 321 7863, elina.takala@huawei.com

Latauslinkki Facing Emotions -videoon Näkövammaisten liiton kanssa järjestetystä testitilaisuudesta: https://vimeo.com/311069881/855015fa16

Kuvat ja tuotelainat:
Maija Hyötyläinen, Republic of Communications, 050 572 9679, maija.hyotylainen@republic.fi

Lisätietoa Huawei Consumer Business Groupista

Huawein Consumer Business Group on yksi Huawein liiketoimintayksiköistä, joka tuottaa älypuhelimia, tietokoneita, tabletteja, puettavaa älyteknologiaa ja pilvipalveluja. Huawein maailmanlaajuinen verkosto on rakennettu yli 30 vuoden kokemuksella televiestintäteollisuudesta, ja yhtiö on omistautunut toimittamaan korkealuokkaisimpia, teknologisia ratkaisuja kuluttajille ympäri maailmaa. Huawein tuotteita ja palveluja on saatavilla yli 170 maassa ja niitä käyttää jo yli kolmasosa maailman väestöstä. Huawei nousi vuoden 2018 toisella kvartaalilla maailman toiseksi suurimmaksi puhelinvalmistajaksi toimitettujen puhelinten kappalemäärissä mitattuna.

Huaweilla on 18 tutkimus- ja tuotekehityskeskusta kahdeksassa Euroopan maassa (Suomi, Belgia, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Ruotsi ja Iso-Britannia). Huawei työllistää maailmanlaajuisesti yli 180 000 henkilöä, joista yli 80 000 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen parissa. Huawei aloitti toimintansa Suomessa vuonna 2008 ja työllistää kaikkiaan 370 henkeä. Yhtiöllä on Suomessa Helsingin myyntitoimiston lisäksi kaksi tutkimus- ja tuotekehityskeskusta Helsingissä ja Tampereella. Vuonna 1987 perustettu Huawei on yksityinen yritys ja täysin työntekijöidensä omistama.

Lue lisää: http://consumer.huawei.com

Huawei Suomi sosiaalisessa mediassa:
Facebook: https://facebook.com/HuaweiMobileFi
Instagram: https://instagram.com/HuaweiMobileFi