Vaihtoaika Helsinki-Vantaalla on lähes puolet siitä mitä muilla eurooppalaisilla suurlentokentillä

Lentomatkustajia korvaushakemuksissa auttavan AirHelpin teettämä vertailu paljastaa, että Helsinki-Vantaan lentokentän vaihtoaika on kansainvälisellä mittapuulla lyhyt. Lennosta riippuen vaihtoajaksi kannattaa varata 35–45 minuuttia. Monilla muilla eurooppalaisilla suurlentokentillä vaihtoaika on tunnin, jopa puolitoista.

Helsinki-Vantaan lentokentän vaihtoaika on 35 minuuttia Shengen-maiden lennoille ja 45 minuuttia muille lennoille, selviää kuluttajia lentokorvaushakemuksissa auttavan AirHelpin vertailusta. Vaihtoajalla tarkoitetaan lentokentän itse asettamaa aikamäärettä, joka auttaa matkustajia varaamaan sopivan ajan vaihtoa varten. Vaihtoajat ovat erityisen tärkeitä matkustajille, jotka ovat varanneet eri lentonsa erikseen, eivätkä esimerkiksi matkatoimiston kautta tai samassa paketissa yksittäiseltä lentoyhtiöltä.

Vertailussa maailman isoimpiin lentokenttiin Helsinki-Vantaan vaihtoajat ovat ymmärrettävästi pieniä. Maailman 30 suurimmasta lentokentästä ainoastaan Atlanta pystyy vastaamaan 35 minuutin minimiin, ja Viennan lentokentällä vaihtoaika voi pudota 25 minuuttiin, joskin vain Star Alliance -lentojen osalta.

Pisimmät vaihtoajat ovat Kiinassa. Pekingissä kehotetaan varaamaan lentojen väliin kolme tuntia, Shanghaissa 120-150 minuuttia. Euroopassa pisimmät vaihtoajat ovat Madridin, Brysselin ja Pariisin lentokentillä, joilla voi varautua pisimmillään 90 minuutin vaihtoon. Muilla isoilla eurooppalaisilla lentokentillä vaihtoaika on yleisimmin 40–60 minuuttia.

Perhettä syyteltiin hidastelemisesta

– Finnairin ja Finavian strategialle on tärkeää, että Helsinki on sujuva vaihtopaikka, AirHelpin Suomen-maajohtaja Aleksi Seppo taustoittaa Helsinki-Vantaan lyhyttä vaihtoaikaa.

Sepon mukaan monet lentoyhtiöt eivät noudata niitä vaihtoaikoja, jotka lentokentät ovat asettaneet lippuvarauksen yhteydessä. Siksi on yleistä, että matkustajat eivät ehdi jatkolennoilleen.

–  Tuoreimmassa käsittelemässämme tapauksessa neljän hengen perhe myöhästyi jatkolennoltaan Frankfurt am Mainin lentokentällä, koska heillä oli alle 10 minuuttia aikaa liikkua laskeutumispaikalta oikealle terminaalille valtavan kokoisella lentokentällä. Kyseinen lentokenttä on asettanut vaihtoajakseen tunnin.

– Lentoyhtiön mukaan perheen olisi pitänyt yksinkertaisesti kiirehtiä päättäväisemmin – väite, jota on täysin mahdoton hyväksyä. Me AirHelpillä autamme siinä, että tällaisissa tapauksissa matkustajat saavat heille kuuluvat korvaukset asianmukaisesti.

Oikeutuksen korvauksiin sanelee Euroopan unionin EC 261 -asetus, jonka perusteella lentomatkustaja voi tietyin ehdoin vaatia jopa 600 euron summaa lentoyhtiöltä yksittäisestä peruutuksesta tai vähintään kolmen tunnin myöhästymisestä. Kuka vain voi tarkistaa oikeutensa korvauksiin älypuhelimeen ilmaiseksi ladattavan AirHelp-sovelluksen avulla. Se sisältää kätevän Boarding Pass Scannerin, jossa kuvan omasta tarkastuskortistaan voi ladata ohjelmiston arvioitavaksi. Sovellus osaa sen jälkeen kertoa, onko matkustaja oikeutettu korvauksiin. Oikeutensa korvauksiin voi vaihtoehtoisesti varmistaa täyttämällä AirHelpin kotisivuilta löytyvän verkkolomakkeen.

Lisätiedot:

Aleksi Seppo

Maajohtaja, AirHelp

aleksi.seppo@airhelp.com

Mediamateriaalit:

Ville Heinonen

Republic of Communications

ville.heinonen@republic.fi

+358 50 413 7118

AirHelp on startup-yritys, joka auttaa lentomatkustajia hakemaan korvauksia myöhästyneistä ja perutuista lennoista kansainvälisten asetusten mukaisesti. Yritys perustettiin vuonna 2013 ja siitä lähtien se on auttanut noin 4,8 miljoonaa asiakasta korvausten hakemisessa. AirHelpin palvelu on käytössä 30 maassa 16 kielellä. Suomessa ja suomeksi palvelu on ollut saatavilla vuodesta 2014. Tällä hetkellä AirHelpillä on maailmanlaajuisesti töissä yli 500 työntekijää. Lisätietoja osoitteesta http://www.airhelp.com/.