Bore Song ingår trafik mellan Storbritannien och Europas fastland för P&O Ferries

Bore har ingått ett time charter kontrakt med P&O Ferries för det ena av Bores RoFlex nybyggen från Flensburger Schiffbau-Gesellschaft mbH & Co KG i Tyskland. P&O Ferries chartrar sedan tidigare fyra av Bores RoRo fartyg i trafik mellan brittiska hamnar och holländska och belgiska hamnar.

M/V Bore Song kommer att ingå sin nya tjänst i september 2011, och med sin flexibla lasthantering kommer hon huvudsakligen att trafikera den livliga rutten mellan Teesport, Storbritannien och Zeebrugge i Belgien. Detta nybygge är konstruerat enligt ett nytt koncept för Bore och är registrerat som ett RoFlex fartyg med flexibel lastningskapacitet, hög bränsleeffektivitet och nedsatta utsläpp med ”common rail” enmotorinstallation.

Jhonny Husell, kommerciell direktör säger: “I och med leveransen av denna nya fartygstyp är vi övertygade att våra tjänster till P&O Ferries kommer att vara gynnsamma inte bara med tanke på lasthanteringen, men också då fartyget är ett miljövänligt alternativ tack vare bränsleeffektiviteten på Bore RoFlex.”

Thomas Franck, Bores verkställande direktör säger: "Genom att ingå detta kontrakt med P&O Ferries försäkrar vi oss om en god fortsättning av ett långvarigt kundförhållande. Nybygget – M/V Bore Song är ett fartyg för framtiden och föryngrar vår flotta.”

John Garner, Fleet Director för P&O Ferries avslutar: “Vi har utrett våra alternativ grundligt och M/V Bore Song kommer att passa vår verksamhet på denna rutt perfekt, både från miljö- och ekonomisk synpunkt. Vårt samarbete med Bore har alltid uppskattats och vi är nöjda att ha detta fina RoFlex nybygge i vår tjänst. Jag vill särskilt tacka alla Bores befälhavare, officerare och besättning som fortsatt håller hög standard på våra Nordsjö- och Tilbury rutter.”

För ytterligare information kontakta:

VD Thomas Franck, tel. +358 9 6188 3213

Fleet Director John Garner, tel. +44 1304 863000

Bore Ltd är ett rederi och dotterbolag ägt av Rettig Group Oy Ab med en flotta på 20 fartyg. År 2010 låg omsättningen på 70 miljoner EUR, sysselsatt kapital på 250 miljoner EUR och antalet anställda på 450.

P&O Ferries är rederiet med största flottan, bredaste utbudet av tjänster, de mest omfattande rutterna och mest vältrafikerade passagerar- och fraktrutterna till Storbritannien.

Avainsanat: