Rettig vahvistaa asemiaan lämpöteollisuudessa

RETTIG VAHVISTAA ASEMIAAN LÄMPÖTEOLLISUUDESSA HANKKIMALLA ENEMMISTÖOSUUDEN VOGEL & NOOT WÄRMETECHNIK AG:STA Viime marraskuussa Oy Rettig Ab allekirjoitti Vogel & Noot Holding AG:n kanssa sopimuksen 81,5 prosentin osuuden ostosta Vogel & Noot Wärmetechnik AG:n osakekannasta. Kilpailuviranomaisten hyväksynnän jälkeen ja sopimuspuolten päästyä yhteisymmärrykseen kaupan ehdoista yritysosto on nyt saatu päätökseen Vogel & Noot Wärmetechnikin vuotuinen liikevaihto on noin 130 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää n. 1000 henkilöä. Yhtiöllä on vahva asema Keski-Euroopan markkinoilla ja se on kasvamassa laajenevilla Itä- Euroopan markkinoilla. Yhtiöllä on moderni kylpyhuone- ja sisustuspattereita valmistava tehdas Itävallassa sekä teräspattereita valmistavat tehtaat Itävallassa, Unkarissa ja Puolassa sekä savupiippujärjestelmiä valmistava tehdas Saksassa. Rettigin tuotemerkkejä Purmo, Dianorm, Radson, Myson, Finimétal, Thermopanel, LVI, MMA ja UWE valmistavat tehtaat sijaitsevat Suomessa, Puolassa, Saksassa, Belgiassa, Isossa Britanniassa, Irlannissa, Ranskassa ja Ruotsissa. Niiden tuotanto-ohjelmaan kuuluu laaja valikoima lämpöpattereita ja ilmastointijärjestelmiä. Kauppa on yksi askel koko LVI-alan, ja erityisesti radiaattoriteollisuuden, arvoketjussa tapahtuvaa yhdistymisprosessia. Vogel & Nootin ja Rettigin yhdistyvät tuotesalkut mahdollistavat yhtiölle entistä vankemman aseman Euroopassa. "Vogel & Noot Wärmetechnik AG:n osto on askel Rettig-konsernin teollisuussalkun fokusointia ja lämpösektorin kasvattamista maailmanlaajuiseen mittakaavaan", sanoo Oy Rettig Ab:n toimitusjohtaja Tom v. Weymarn. "Vogel & Nootin paneeli- ja erikoisradiaattorit lisäävät toimintamme mittakaavaetua ja kasvattavat tuotepakettimme mielekkyyttä". Martin Lenz, Vogel & Noot Holding AG:n toimitusjohtaja lisää, että Vogel & Noot Wärmetecknik AG:n osake-enemmistön myynti Rettigille luo mahdollisuuden todellisen yleiseurooppalaisen lämpöteollisuuden toimijan muodostumiselle, mihin Vogel & Nootin valikoima ei yksin yltänyt. "Meidän on jatkuvasti parannettava kilpailukykyämme ja asiakaspalvelumme tasoa. Vogel & Noot Wärmetechnikin yhdistyminen Rettig Heating Groupiin tarjoaa uusia mahdollisuuksia tuotekehityksessä, ostoissa, valmistuksessa sekä tietotaidon vaihdossa", sanoo Vogel & Noot Wärmetechnik AG:n toimitusjohtaja Markus Lengauer. "Yrityksemme johto pitää ratkaisua myönteisenä sekä työntekijöille, asiakkaille että toimittajille". Luc Cardinaels, Rettig Heating Groupin toimitusjohtaja toteaa: "Yhdistämme mielellämme voimamme Vogel & Noot Wärmetechnick AG:n kanssa. Yhdessä tarjoamme asiakkaille Euroopan laajuisen tuotepaketin, joka vastaa loppukäyttäjien kysyntään. Tämänhetkisessä tiukassa markkinatilanteessa voimme tarjota asiakkaille entistä vahvempia tuotemerkkejä, kilpailukykyisiä hankintoja sekä tehokasta myyntitukea. Nämä ovat kaikki vaatimuksia, jotka asiakkaamme asettavat maailmanlaajuiselle tavarantoimittajalle." Oy Rettig Ab on suomalainen perheyritys, jolla on neljä ydintoimialaa: Rettig Heating Group (radiaattorit), Rettig Systems Group (lämmitysjärjestelmät ja lämmönsäätimet), Bore Group (varustamotoiminta) sekä Tarkala Group (kiinteistökehitys ja rakentaminen). Vuoden 2001 liikevaihto oli 691 milj. euroa ja henkilökunnan lukumäärä n. 4.000. Lisätietoja Oy Rettig Ab Rettig Heating Group B.V. Vogel & Noot Holding AG Tom v. Weymarn Luc Cardinaels Martin Lenz Toimitusjohtaja toimitusjohtaja toimitusjohtaja +358 400 212 386 +31 43 358 5870 +43 3858 600 150 Robert Van Os Henkilöstö- ja viestintäjohtaja +31 43 358 5870 +31 6 5372 6432 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/16/20020516BIT01050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/16/20020516BIT01050/wkr0002.pdf