Catmandoo – suomalaista huipputason urheilumuotia 40 vuoden kokemuksella

Korkealaatuisten urheiluvaatteiden ja -jalkineiden valmistajana tunnettu Catmandoo juhlii 40-vuotista taivaltaan vuonna 2014. Catmandoo-tuotteet suunnitellaan Suomessa suomalaisen mitoituksen mukaan ja tuottamaan liikunnan iloa kaikissa sääoloissa. Suomen olympiajoukkueen virallisena vaatettajana toimiva Catmandoo tekee tuotekehityksessään tiivistä yhteistyötä Suomen freestylemaajoukkueen ja Suomen Golfliiton kanssa. Kevään 2014 mallistojen retrohenkiset ja pirteän väriset tuotteet ovat nyt lainattavissa kuvauksiin Promoden Showroomista.

(Linkit painolaatuisiin kuviin ja tiedote PDF-muodossa ovat viestin lopussa)

Urheilumuodin edelläkävijä vuodesta 1974
Catmandoo-tuotemerkin tarina sai alkunsa vuonna 1974, kun kaksi freestyle-laskijaa palasi Nepalin matkaltaan Kathmandusta. Retkellään he kaipasivat vaatteita, joiden materiaalit ja ominaisuudet olisivat tarjonneet parempaa suojaa vaihtelevissa olosuhteissa. Kotiin palattuaan he päättivät luoda oman malliston, jonka asuissa ulkoilu ja laskettelu olisi miellyttävää säästä riippumatta. Näin syntyi Catmandoo.

40-vuotisen historiansa aikana Catmandoo-tuoteperhe on kasvanut, ja tuotemerkkiä kehitetään jatkuvasti. Kehitystä ohjaavat alkuperäiset tavoitteet eli asujen laatu ja toiminnallisuus, edistykselliset materiaalit sekä liikkumisen mukavuus. Vuonna 2014 Catmandoon mallisto koostuu ulkoilu-, laskettelu-, vapaa-ajan ja golf-tekstiileistä, ulkoilu- ja vapaa-ajan jalkineista sekä repuista, laukuista ja golf-tarvikkeista. Tuotteita valmistetaan naisille, miehille ja lapsille. Pohjoisen luonnosta inspiraationsa saavia Catmandoo-tuotteita viedään jo 14 maahan.

Catmandoon tuotteet suunnitellaan Suomessa tuotemerkin omistavan Oy Sultrade Ltd:n design-osastolla. Sultrade on vastuullinen toimija, joka tekee jatkuvasti työtä uusien, entistä ekologisempien materiaalien ja tuotantoprosessien kehittämiseksi. Sultrade on Catmandoo-tuotemerkkinsä kanssa mukana kansainvälisessä BSCI-järjestössä, joka huolehtii tuottajamaiden henkilöstön sosiaalisten olojen ylläpitämisestä ja kehittämisestä.

Suomen olympiajoukkueen yhteistyökumppani 2013–2016
Catmandoo toimii Suomen olympiajoukkueen virallisena vaatettajana vuosina 2013–2016. Suomen olympiajoukkue pukeutuu ensimmäistä kertaa Catmandoon edustusasuihin Sotšin talviolympialaisissa helmikuussa 2014. Catmandoon monivuotinen yhteistyökumppani Suomen freestylemaajoukkue on vahvasti mukana lasketteluvaatteiden tuotekehityksessä ja -testauksessa.

Catmandoo on tehnyt pitkään yhteistyötä myös Suomen Golfliiton kanssa. Suomen golfmaajoukkue pelaa Catmandoon vaatteissa, ja pelaajilla on tärkeä rooli golfmalliston tuotteiden ja niiden materiaalien toimivuuden testaajina. Catmandoo on mukana, kun golf palaa olympialajiksi yli vuosisadan tauon jälkeen vuonna 2016 Rio de Janeirossa. Edellisen kerran golf oli mukana olympialaisissa vuonna 1904.

Kevään 2014 uutuuksissa vintage-vaikutteita
Catmandoon kevät–kesä 2014 -mallisto on täynnä pohjoismaisen raikkaita värejä ja klassisia malleja. Golfmallisto on jaettu kahteen tuoteperheeseen: Golf Pro -tuotteiden materiaalit ja muotoilu ovat teknisiä, ja pääväreinä ovat miehillä vihreä ja sininen, naisilla lila. Myös vapaa-ajan pukeutumiseen sopivan Classic-sarjan tuotteissa korostuvat perinteiset mallit, lämpimät ja heleät värit, puuvilla teknisten materiaalien ohella, sekä naisten tuotteissa naiselliset yksityiskohdat, kuten hopeiset printit ja helmiäisnapit.

Sport Heritage -vapaa-ajan mallistossa nähdään vintage-henkeä kankaiden kovissa kulutuksissa ja pesuissa. Värimaailmaltaan murrettu mallisto koostuu huppareista, t-paidoista, housuista ja shortseista. Catmandoon ulkoilutuotteiden värit ovat kirkkaita niin naisten, miesten kuin lasten mallistoissakin. Veden- ja tuulenpitävät materiaalit tekevät liikkumisesta mukavaa sääolosuhteista riippumatta.

Catmandoon jalkinemallisto tarjoaa kausittain vaihtuvan valikoiman jalkineita vapaa-aikaan ja ulkoiluun. Mallisto jakautuu Multisport-, Lifestyle- ja Sandaalit-kategorioihin. Catmandoon jalkineissa nähdään keväällä 2014 uusia laadukkaita ulkopohja- ja pintamateriaaleja, esimerkiksi aiempaa enemmän kevyitä materiaaleja ja canvasta. Multisport-jalkineuutuuksien pirteinä värivaihtoehtoina on naisille muun muassa pinkkiä ja fuksiaa, miehille sinistä ja limeä.

Oy Sultrade Ltd, Pauliina Sjölund

puh. (09) 859 592 25, pauliina.sjolund@sultrade.fi
www.catmandoo.com

PR- ja viestintätoimisto Soprano Promode Oy, puh. (09) 170 070
Anu Kuronen, anu.kuronen@promode.fi / tiedotus ja kuvamateriaali
Jarna Tikkanen, jarna.tikkanen@promode.fi / tuotelainaukset

Oy Sultrade Ltd, puh. (09) 859 591, info@sultrade.fi

Myynti:
Urheiluliikkeet

Oy Sultrade Ltd on monipuolinen ja osaava urheilu- ja vapaa-ajantuotteiden maahantuontiyritys ja suomalaisen Transmeri-konsernin itsenäinen tytäryhtiö. Sultrade edustaa useita urheilumaailman huippumerkkejä Suomessa ja Baltiassa. Sultraden liikevaihto vuonna 2011 oli noin 40 miljoonaa euroa ja se työllistää 65 henkilöä.