DYSON INVESTOI KUUSI MILJOONAA EUROA ROBOTTITEKNOLOGIAAN

Edistyksellisistä pölynimureistaan ja tuulettimistaan tunnettu englantilainen Dyson investoi seuraavan viiden vuoden aikana yli kuusi miljoonaa euroa  robottilaboratorioon yhteishankkeessa Imperial College London -yliopiston kanssa. Tutkimus keskittyy näköjärjestelmiin ja uudenlaisiin ominaisuuksiin robotiikassa, ja sen tarkoituksena on luoda uuden sukupolven robotteja, jotka ymmärtävät maailmaa ympärillään. Robotit voivat olla älykkäässä vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa ja mukautua sen muutoksiin.

– Sukupolveni uskoi nuoruudessaan, että vuoteen 2014 mennessä robotit olisivat arkipäivää. Mekaaniset ja elektroniset edellytykset ovat nykyisin olemassa, mutta roboteilta puuttuu silti ymmärrys sekä näkö- ja ajattelukyky. Näiden ominaisuuksien hallinta helpottaa elämäämme ja johtaa ennalta arvaamattomien teknologioiden kehitykseen”, kertoo Dysonin perustaja James Dyson.

Dyson on tutkinut robotiikkaa viimeiset 15 vuotta. Vuodesta 2005 Dyson, Imperial College London sekä robottien näkökykyyn erikoistunut professori Andrew Davison ovat kehittäneet laitteita, jotka hyödyntävät näkökykyä navigoidakseen ympäristössään. Robottipölynimurit ovat yksi tutkimuksen yksi osa-alue, ja muitakin kotiin sijoittuvan robotiikan alueita tutkitaan. Dysonin Robotiikkalaboratorio Imperial Collegessa työllistää 15 tiedemiestä ja tohtoritason tutkijaa sekä tarjoaa tilat Dysonin tutkijoille. Tutkimushakkeeseen palkataan tällä hetkellä uusia tutkijoita.

– Todella älykkään robotin täytyy pystyä monimutkaisiin tehtäviin samalla mukautuen muuttuvaan ympäristöön. Tutkimme ja kehitämme laitteita, jotka pystyvät tarkkailemaan ja ymmärtämään ympäristöään  hyödyntäen näkökykyään, kertoo Dysonin Robotiikkalaboratorion johtaja, professori Andrew Davison.

Robotiikan tutkimushanke keskittyy robottinäköön, edistyneeseen tunnistukseen, ympäristön tulkintaan sekä vuorovaikutukseen. Dyson lahjoittaa hankkeeseen noin kuusi miljoonaa euroa kokonaisbudjetin ollessa 10 miljoonaa euroa.

Imperial College London -yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos on yksi suurimmista alan laitoksista Iso-Britanniassa sekä yksi maailman johtavia alan akateemisia tutkimuslaitoksia. Se tunnetaan maailmanlaajuisesti työstään logiikan, tekoälyn, kehittyneen tietotekniikan sekä visuaalisen tiedon prosessoinnin parissa.  James Dyson ja James Dyson -säätiö tukevat ja tekevät yhteistyötä Imperial College Londonin lisäksi usean johtavan brittiyliopiston kanssa, mukaan lukien Cambridge, Manchester, Newcastle, Leeds ja the Royal College of Art.

Dyson

• Dyson työllistää maailmanlaajuisesti lähes 2000 tutkijaa ja insinööriä.
  • Alkuvuonna 2014 Dyson julkisti suurimman laajentumissuunnitelman historiassaan. Toteutuessaan yli 300 miljoonan euron investointi tuplaisi Dysonin Tutkimus- ja kehitysyksikön koon sekä työllistäisi 3000 uutta insinööriä ja tiedemiestä.
  • Tällä hetkellä Dyson etsii 400 uutta insinööriä ja tutkijaa Wiltshiren pääkonttorinsa tutkimuskeskukseen.
  • Vuonna 2001 Dyson oli lanseeraamaisillaan maailman ensimmäisen robotti-imurin DC06:n. Tuotetta valmistettiin jo, mutta sitä ei koskaan lanseerattu. Dysonin insinöörit halusivat kehittää laitteen, joka siivoaa kunnolla ja ohjaa itseään ihmistäkin loogisemmin. Toisin sanoen Dysonilla haluttiin luoda aidosti itsenäinen laite eikä vain hienostunutta lakaisukonetta.

Imperial College

Vuonna 1907 perustettu Imperial College London on vertailuissa jatkuvasti maailman parhaiden yliopistojen joukossa. Imperialin tutkimus on vaikuttanut muun muassa penisilliinin löytymiseen, holografian kehittymiseen sekä kuituoptiikan perusteisiin. Yliopistossa opiskelee 14 000 opiskelijaa ja työskentelee 6000 huippuluokan ammattilaista.

www.fi.dyson.com
www.facebook.com/DysonSuomi