Dysonin keksijäpoika mukaan perheyritykseen LED-valaisimillaan

Dyson laajentaa liiketoimintaansa valaisimiin. James Dysonin pojan Jake Dysonin edistyksellisiä LED-valaisimia valmistava yritys on ostettu osaksi pölynimureistaan tunnettua perheyritystä. Tieto julkistettiin lauantaina 11.4.2015. Sukupolvenvaihdoksesta ei kuitenkaan vielä ole kyse, vaan Jake Dyson tulee työskentelemään Dysonin tuotekehitysyksikössä isänsä rinnalla. Poikkeuksellista Jake Dyson -valaisimissa on tehokas viilennysjärjestelmä, joka takaa LED-valoille yli 35 vuoden käyttöiän.

Jake Dyson on suunnitellut ja kehittänyt LED-valaisimia yli kymmenen vuoden ajan omaa nimeään kantavassa yrityksessä. Nyt isä ja poika yhdistävät voimansa, ja valaisintuotanto on ostettu osaksi Dysonin liiketoimintaa.

Jake Dyson -valaisimissa poikkeuksellista on tehokas viilennysjärjestelmä, jolla LED-sirujen tuottama lämpö johdetaan pois sirujen luota. Näin lämpö ei pääse vaurioittamaan niitä, jolloin valon kirkkaus, väri ja valaisimen energiatehokkuus säilyvät hiipumatta vuodesta toiseen. Menetelmän insipiraationa ovat toimineet järjestelmät, joilla viilennetään satelliitteja. Jake Dysonin LED-valot on suunniteltu kestämään yli 35 vuotta käyttöä.

– Jake on kasvanut Dysonin työyhteistön parissa. Jo nuorena hän kehitteli omia teknologiakokeilujaan työpajassamme. Yliopiston jälkeen hän perusti oman yrityksensä ja alkoi kehittää valaistusteknologiaa pienen tiimin kanssa Lontoossa. Jaken edistykselliset LED-valaisimet tarjoavat Dysonille uudenlaisen mahdollisuuden kehittää tuotevalikoimaamme, kertoo James Dyson.

Jake Dyson tulee jatkossa työskentelemään Dysonin tuotekehitysyksikössä Malmesburyssa ja kehittämään sekä LED-valaisimia että yrityksen muita tuotekategorioita: johdottomia varsi-imureita, pölypussittomia pölynimureita, lämmittäviä ja viilentäviä tuulettimia sekä käsienkuivaimia. Valaisimista tulee Dysonille uusi tuotekategoria, joka lanseerataan nyt Iso-Britanniassa, USA:ssa ja Japanissa. Muille markkinoille ne tuodaan myyntiin aikaisintaan vuonna 2016.

Dyson kasvattaa liiketoimintaansa määrätietoisesti
Kysynnän voimakkaan kasvun vuoksi James Dyson on päättänyt sijoittaa 1,5 miljardia puntaa (noin 2,07 miljardia euroa) tuotekehitykseen ja tuotantolaitostensa laajentamiseen. Laajennusprojekti käynnistyi vuodenvaihteessa ja kestää neljä vuotta. Tavoitteena on lanseerata 100 uutta tuotetta tänä aikana ympäri maailmaa. Henkilöstömäärä tulee samalla kasvamaan 3000 henkilöllä. Insinööreille on nyt tarjolla töitä erityisesti elektroniikan ja robottiteknologian aloilta Malmesburyn tehdaskampuksella. Kansainvälinen rekrytointi on avoin myös suomalaisille.

Dysonin tuotannosta 90 % menee vientiin Iso-Britannian ulkopuolelle. Dysonin imureita, tuulettimia ja käsienkuivaajia myydään jo yli 70 maassa. Yhtiön asema on vahva erityisesti Japanissa, jossa se on noussut imurimarkkinoiden johtavaksi merkiksi kahden viime vuoden aikana. Suurin vientimaa on tällä hetkellä Yhdysvallat, ja kysyntä Kiinassa kasvaa nopeasti.

Jake Dyson -valaisimet Iso-Britannian Dyson-sivustolla: http://www.dyson.co.uk/lighting/csys.aspx

Viestintä- ja PR-toimisto Rianno Communications Oy
Heini Kantala, heini.kantala@rianno.fi, puh. 040 558 8306