GYMI-KUNTOKLUBIKETJU VIE SUOMALAISTA PALVELUKONSEPTIA MAAILMALLE FRANCHISINGIN AVULLA

(Painokelpoiset kuvat ja PDF-muotoinen tiedote ovat viestin lopussa.)

Gymi on lasten ja nuorten kuntoklubiketju, joka tarjoaa monipuolisia ja kehittäviä liikuntamahdollisuuksia ilman kilpailun tai suorittamisen aiheuttamaa kynnystä.
Nopeasti kasvava Gymi-ketju laajentaa toimintaansa Suomen tärkeimmissä kasvukeskuksissa. Ainutlaatuista suomalaista kuntoklubikonseptia ollaan viemässä nyt myös kansainvälisille markkinoille. Ketjun toimitusjohtaja Christina Nurmi kertoo Gymin kansainvälistymissuunnitelmista Oma Yritys -tapahtumassa Helsingin Wanhassa Satamassa tiistaina 19.3.2013 klo 15.10–15.40 (Sali A). Suomen Franchising-Yhdistys palkitsi Gymi-ketjun juhlavuoden erityispalkinnolla Franny Awards -gaalassa 15.3.2013. Palkinnon valintakriteereinä olivat edelläkävijyys palvelukonseptin franchising-liiketoimintamallin vientituotteistamisessa sekä franchising-liiketoiminnan positiivisen kuvan edistäminen viestinnässä.

Gymin kansainvälistyminen käynnistyy Ruotsista
Gymin perustajat Christina Nurmi ja Oona Kivelä ovat suhtautuneet avoimin mielin yrityksen kansainvälistymiseen aina franchisetoiminnan alkumetreiltä asti. Vuonna 2008 perustetulla ketjulla on neljä toimipistettä, jotka sijaitsevat Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Kampin ja Niittykummun toimipisteet ovat ketjun omistuksessa, GymiHerttoniemi ja GymiVantaanportti toimivat yrittäjävetoisesti. Franchiseketjun kasvuun ja klubitoiminnan monistamiseen on saatu tukea muun muassa Tekesiltä, joka on alusta lähtien uskonut Gymin innovatiiviseen palvelukonseptiin. Ensimmäiset askeleet toiminnan laajentamiseksi ulkomaille otettiin vuonna 2012 Ruotsissa.

– Franchiseyrittäjien rekrytointi on käynnistetty Tukholmassa, Malmössä ja Göteborgissa. Teemme jo yhteistyötä paikallisten oppilaitosten kanssa ja olemme esitelleet Gymin toimintaa yleisölle lapsimessuilla. Yleisön vastaanotto on Ruotsissa ollut erinomainen, ja Gymi-yrittäjyydestä kiinnostuneitakin on löytynyt. Tutkimme tarkemmin myös esimerkiksi Pietarin markkinoita. Kun oikeita yhteistyökumppaneita löytyy, asiat voivat edetä nopeastikin, paljastaa Nurmi.

– Franchising tarjoaa erinomaisen keinon suomalaisen osaamisen vientiin ulkomaille, mutta toistaiseksi vasta harvat suomalaisketjut ovat panostaneet kansainvälistymiseen. Gymi on hyvä esimerkki siitä, miten innovaatioista saadaan luotua monistettava konsepti ja vientituote franchisingin avulla. Gymin vahvuuksia ovat aktiivinen ote yrittäjyyteen, rohkeus toimia, usko omaan brändiin sekä yksilöllinen liiketoimintamalli, sanoo Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki. Gymi on Suomen Franchising-Yhdistyksen jäsen.

Christina Nurmi kertoo Gymin kansainvälistymissuunnitelmista tarkemmin Oma Yritys -tapahtumassa tiistaina 19.3.2013 klo 15.10–15.40 osana Team Finland – yhdessä maailmalle -kokonaisuutta (Wanha Satama, Pikku Satamakatu 3–5, Helsinki, Sali A). Yritysten kansainvälistymiseen keskittyvän KIVINET-tilaisuuden avaa pääministeri Jyrki Katainen.

Franchiseyrittäjäksi mukaan liikuttamaan lapsia

Gymin franchisetoiminta laajenee myös Suomessa. Uusia Gymi-yrittäjiä etsitään Tampereella, Lappeenrannassa, Oulussa, Turussa ja pääkaupunkiseudulla. Gymin tavoitteena on auttaa lapsia löytämään liikunnan riemu sekä oikeat eväät liikunnalliseen elämäntapaan. Ohjattujen viikkotuntien sekä aamupäivä- ja iltapäiväkerhojen lisäksi Gymillä järjestetään liikunnallisia yksityistilaisuuksia sekä loma-aikojen leirejä koululaisille. Gymi-tuntien sisällöt suunnitellaan ammattilaisten voimin eri ikä- ja kehitystasoille sopiviksi, ja ohjaajien koulutukseen panostetaan. Gymi erottuu edukseen myös korkeatasoisesti varustetuilla liikuntasaleillaan, joiden telineet ja välineet tarjoavat virikkeitä motivoivaan liikuntaan kaikenikäisille, vauvoista aikuisiin asti.

– Gymi-yrittäjyys on yrittäjähenkiselle liikunta-alan ammattilaiselle oiva tapa työllistyä. Haemme joukkoomme reippaita, yhteistyökykyisiä ja innostuneita henkilöitä, joilla on kaupallinen, pedagoginen tai liikunnan alan koulutus sekä kokemusta lasten ja nuorten liikunnan ohjaamisesta. Ketjumme tarjoaa yrittäjälle testatun konseptin käsikirjoineen, kasvavan brändin, markkinointiyhteistyötä, alkukoulutuksen sekä työkalut lasten ja nuorten kuntoklubin menestyksekkääseen hoitamiseen. Gymi-yrittäjät muodostavat lämminhenkisen yhteisön, jonka jäseniä yhdistävät liikunnan ilo ja toistemme kannustaminen, Nurmi kuvailee.

Franchisingin etuja Suomen kansantaloudelle:

• franchising luo uusia menestyviä yrittäjiä ja yrityksiä Suomeen
  • franchisingsektori työllistää 40 000–60 000 henkeä, keskimäärin 6 henkilöä/yritys
  • välillinen työllistämisvaikutus on noin 100 000 henkeä
  • franchiseketjut ovat kasvuyrityksiä
  • franchising tarjoaa uusia uraratkaisuja: franchiseyrittäjistä 2/3 on uudelleenkoulutettu alalle ja ketjun yrittäjäksi
  • franchising levittää hyvinvointia ja tasa-arvoa – puolet franchiseyrittäjistä on naisia
  • lääke nuorisotyöttömyyteen: sopii nuorille yrittäjille, lisäksi monelle nuorelle ensimmäinen työpaikka
  • tuotot ja verotulot jäävät alueelle, jossa liiketoimintaa harjoitetaan – franchise-ottaja on paikallinen yritys
  • ehkäisee harmaata taloutta: ketjun oma valvonta varmistaa lakien mukaisen toiminnan
  • franchising tarjoaa keinon suomalaisen osaamisen vientiin
  • franchisetoiminta tuo uusia tulovirtoja maahamme ulkomaisten ketjujen laajentuessa Suomeen